Advies gevraagd mbt netwerk drukkerij

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik ben vandaag bij een drukkerij geweest (meer reclame-bureau, want het drukken gebeurt in een ander gebouw). Deze hebben wat problemen met hun netwerkserver en eigenlijk is alles in z'n geheel te traag. Er moet een extra server PC komen, en de netwerkindeling moet worden veranderd.

Ik heb overleg gevoerd met de 2 mensen, en ze willen de netwerksituatie als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://home.chello.nl/~l.d.slagter/netwerk.gif

Wat je ziet:
* 1 PC/Server - dit is een PC die een programma genaamd Imposit gaat draaien, en verder backup/file server gaat worden. Het programma Imposit verzamelt alle gegevens van de de 2 Macs (aangeduidt met MAC/DTP) - denk hierbij aan fonts, plaatjes, opmaak etc - en compileert daar 1 geheel van. Het draait om deze server, welke nieuw komen.
* 2 MAC/DTP - Op deze 2 MACs wordt al het DTP gewerkt gedaan; ontwerp. De gegevens van deze 2 worden naar de Server gestuurd
* 1 PC/RiP. Deze RiP was de oude server van de drukkerij (die in z'n eentje Imposit, RiP & fileserver was) maar die trekt het niet echt meer (2x Pentium2 400 Mhz, 512 Mb geheugen). Deze PC gaat nu als standalone RiP dienen, en dit betekent dat hij weinig anders doet dan de verbinding met het belichtingsapparaat verzorgen (aan de hand van de Imposit compilatie). Hier komt weinig rekenwerk aan te pas en dat kan deze PC dus makkelijk hebben.
* 3 Rest PCs en/of MACs. Hier wordt kleine zut op gedaan, briefjes typen, maar ook ontwerp van een kleine pagina uit een folder. Geen zwaar werk in ieder geval.
* 1 Switch - een goedkope 100 mbit/s switch die 3-4 Mb per seconde verplaatst.

Wat is nu het idee:
De switch zoals die nu staat voldoet op zich prima. Echter, wanneer de 2 Macs hun gegevens naar de Imposit server gaan overgooien (denk aan groottes van 2-4 Gigabytes) duurt dit VEEL te lang. Het hele netwerk zakt in (ik meette snelheden van 700 kb/s), dus dit kan rustig 45-90 minuten duren. Afgezien van het feit dat dit te lang is, wordt het probleem nog groter als blijkt dat er op 1 pagina per ongeluk een fout lettertype staat (of iets van dergelijke strekking) - dan kan alles opnieuw.

Er komt een rechtstreekse verbinding van 100 mbit/s of 1000 mbit/s (hangt een beetje van het prijsverschil af) van de Macs naar de server. Gewoon crossed UTP kabel en 3Com netwerkkaartjes, waarmee ik dus eigenlijk wel constant 6-8 mbyte/s mee hoop te kunnen halen, zonder dat de rest van het netwerk daarbij inzakt (dit zou de wachttijd gigantisch verkorten).

Daarnaast komt er een 3e NIC in de server die verbinding met de switch maakt. Als er van de rest PCs/MACs wat kleine shit verstuurd moet worden naar de 2 grote MACs, dan kan dit prima via de switch/server - dit zijn maar kleine bestandjes.

Deze posting draait in feite over de server...

Wij hadden deze config op het oog: MSI Moederbord (i845D chipset), Intel P4 1.9 Ghz, 2x 512 Mb DDR-RAM, Adaptec U160 SCSI Controller, Quantum 36.7 Gb 10K SCSI schijf, Onstream 30 Gb SCSI en 3x 3Com 100mbit/s NIC (en verder nog CD-ROM enzo). Er is geen haar aan m'n hoofd die eraan denkt om er een Athlon machine neer te zetten; ik kan absoluut niet hebben dat er ook maar 1 probleempje is - dit is dus geen punt van discussie!.

Vraag 1: Mits ik 2 goede NICs heb, bijv 3Com 100 mbit/s, kan ik dan inderdaad met een rechtstreekse verbinding een snelheid van 8 megabyte per seconde halen? Of is het meer/minder?

Vraag 2: Hoe groot is de doorvoersnelheid van de PCI bus van dit moederbord ongeveer? Is het in theorie mogelijk dat beide MACs op volledige snelheid hun gegevens kunnen wegschrijven, via de NIC op de SCSI Controller/Hardeschijf - dus 2x 8 Mbyte/s ?

Vraag 3: Geeft 3 NICs in 1 PC geen problemen (verwacht het niet, maar gewoon om zeker te zijn)?

En tenslotte: Stel dat we de switch vervangen door een dure 100 mbit/s switch, zou ik dan net zo'n snelheidswinst boeken als dat ik heb met een rechtstreekse verbinding van de MACs naar de server?

Ideeen en advies zijn zeer welkom. Alvast bedankt :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• B2
  • Laatst online: 09:12

B2

wa' seggie?

[b]Op zaterdag 29 december 2001 18:44 schreef
Wij hadden deze config op het oog: MSI Moederbord (i845D chipset), Intel P4 1.9 Ghz, 2x 512 Mb DDR-RAM, Adaptec U160 SCSI Controller, Quantum 36.7 Gb 10K SCSI schijf, Onstream 30 Gb SCSI en 3x 3Com 100mbit/s NIC (en verder nog CD-ROM enzo). Er is geen haar aan m'n hoofd die eraan denkt om er een Athlon machine neer te zetten; ik kan absoluut niet hebben dat er ook maar 1 probleempje is - dit is dus geen punt van discussie!.
Ik zou als ie critic is geen zelfbouw shit ergens in hangen. Koop een Dell Poweredge of een Compaq ding.
Heb je tenminste support en on-site garantie. (Ik neem aan dat jij niet op je fietsje het moederbord naar de fabrikant brengt en aan het bedrijf uitlegt dat ze vandaag niet kunnen werken omdat het moederbord niet goed werkt)
Vraag 1: Mits ik 2 goede NICs heb, bijv 3Com 100 mbit/s, kan ik dan inderdaad met een rechtstreekse verbinding een snelheid van 8 megabyte per seconde halen? Of is het meer/minder?
100 Mbit haal je onder de zgn. "ideale" omstandigheden (je weet wel van natuurkunde). denk er aan dat je ongeveer 90 tot 95 Mbit haalt zoiets. 100Mbit kan natuurlijk altijd.
Reken dan maar uit 90/8 = 11.25 MB/s
Vraag 2: Hoe groot is de doorvoersnelheid van de PCI bus van dit moederbord ongeveer? Is het in theorie mogelijk dat beide MACs op volledige snelheid hun gegevens kunnen wegschrijven, via de NIC op de SCSI Controller/Hardeschijf - dus 2x 8 Mbyte/s ?
Geen idee, daarom zou ik ook informeren naar een out-the-box oplossing
Vraag 3: Geeft 3 NICs in 1 PC geen problemen (verwacht het niet, maar gewoon om zeker te zijn)?
In Linux en OpenBSD iig niet :)
Win2k kan ik je niet vertellen.
Ideeen en advies zijn zeer welkom. Alvast bedankt :)
Alsjeblieft

Verwijderd

vraag 2:

normaal is PCI max 133MB/sec,

in PCI 2.2 is dit 528MB/sec, di op 66MHz en 64bit brede bus!
check ff wat die kaarten nodig hebben en of dit mobo PCI2.2 heeft? (is met extra stukje connector)

deze snelheden zijn voor de complete PCI bus, zijn dus gedeeld!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:22
Hmmm. Dus eigenlijk hebben we het over de prepress...

Das een hoop data gemiddeld Illustrator bestandje 500 mb.. En jij hebt het over een 30 gig schijfje in je server?

Zou toch echt voor een raid 5 systeem gaan.

Je belichter en alle pc's / mac's kunnen makkelijk aan een goede switch. Als je echt geld over hebt ga dan voor een 12 poort 3com switch 100MBit. ( Je vermeld helaas niet welke switch er nu staat)

Als je mac's redelijk nieuw zijn hebben die zelfs een 1000mbit kaart onboard. Maar of je die data stroom volledig zult gaan benutten, ik denk het niet.

Een ideale server voor in die opstelling zou er zo uit zien.

- 1 xeon is meer dat genoeg voor een beetje data sharing.

- 1024 MB. ECC

- Raid 5 opstelling met bijv. 4 *36.8 gig = 184.5 gig (past op 4 dlt 1 tapes.)

- DLt1 Tape Streamer.

- verder zou ik echt niet voor een zelfbouw systeem gaan, de kans dat hier wat mee mis gaat is echt een te groot risico. Kijk eens op www.lebox.nl voor leuke Dell Poweredge servers uit de 4400 serie. Deze zijn voor een redelijke prijs te koop.

- 1 * 1000MBIT kaart in je server, de meest switches van 3com hebben hiervoor een apart uitbereidings slot aan de achterkant...

Dan is het echt niet nodig om de macs met een crosslink op de server aan te sluiten. Hoe wil je dat doen als je 100 mac's moet aansluiten op een netwerk?

[Lebox]

Dell PowerEdge 4400 T XEON 800 MHz

Intel Pentium III XEON 800 MHz,
1024 MB ECC SDRAM,
5 x Seagate 36.7 GB SCSI,
Expandable RAID controller 3/Di 128 MB,
Benchmark DLT1 Tape drive,
3 x 320W Hot-Pluggable power supply

Uit voorraad leverbaar! Le Box price
5,896.87
12,995.00
Excl. 19% BTW

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Neem een goede switch (3com / cisco) met X 100Mbit poorten en 1 Gbit poort. Je kan dan volstaan met 1 Gbit kaart in je server.

Neem voor de opslag iets dat redundant is. Minimaal raid 1 dus. Afhankelijk van budget, en benodigde ruimte zou je ook voor raid 5 kunnen gaan.

Verder zou ik voor backup geen onstream apparaat nemen. Op de een of andere manier heb ik niet zo'n goed gevoel bij dat bedrijf.

• Knakker
Ik zou als ie critic is geen zelfbouw shit ergens in hangen. Koop een Dell Poweredge of een Compaq ding.
Heb je tenminste support en on-site garantie. (Ik neem aan dat jij niet op je fietsje het moederbord naar de fabrikant brengt en aan het bedrijf uitlegt dat ze vandaag niet kunnen werken omdat het moederbord niet goed werkt)
Er is mijns inziens een redelijk verschil tussen mission-critical en werken zonder problemen. Met dat stukje cursieve tekst bedoelde ik, dat ik geen compatibility problemen o.i.d. wil hebben met VIA chipsets, ik wil geen problemen hebben met oververhitting van de processor, etc. In de PC van m'n pa hield laatst de CPU cooler het voor gezien (versleten lager terwijl de cooler maar een jaartje oud was ofzo) - de AMD Athlon die erin zat kon ik in de prullenbak flikkeren. Vandaar dat ik dus gewoon een Intel-only systeem wil hebben - ietsje duurder, maar geen gezeik.

In een bepaald opzicht ben ik het wel met je eens (over die Compaq/Dell server en on-site garantie) - maar het is geen "groot" bureau; ze hebben echt niet zo ff 13-15 mille op tafel liggen voor een server. En als alles zonder problemen werkt dan zou dit ook een prima oplossing zijn.
vraag 2:
normaal is PCI max 133MB/sec,

in PCI 2.2 is dit 528MB/sec, di op 66MHz en 64bit brede bus!
check ff wat die kaarten nodig hebben en of dit mobo PCI2.2 heeft? (is met extra stukje connector)

deze snelheden zijn voor de complete PCI bus, zijn dus gedeeld!
Dat moederbord heeft geen PCI 2.2 en 66 Mhz/64bit sloten. Maar 16 Mb/sec uit de NIC en dan nog diezelfde 16 naar de SCSI controller, dus dan heb ik nog maar 32 Mb/s...Dit zou dus geen problemen (mogen) opleveren - mits die 133 MB/s een reële waarde is.

Die Pentium4 1.9 Ghz is wayyy overkill voor wat de PC moet doen - wellicht kan ik ook een Serverworks bordje voor een P3-T overwegen, en daar dan een enkele Celeron-T @ 1.2 Ghz op gooien. Zou dit in stabiliteit veel uitmaken? Qua prijs ben ik even duur uit terwijl de i845D/P4 wel sneller is.
Das een hoop data gemiddeld Illustrator bestandje 500 mb.. En jij hebt het over een 30 gig schijfje in je server?

Zou toch echt voor een raid 5 systeem gaan.
Ik heb idd de RAID opties met ze doorgenomen. Echter afgezien van het feit dat SCSI RAID niet te betalen is (een SCSI RAID controller is duur, laat staan 4 SCSI schijven :) ) - ze hebben het niet nodig. Ze hebben nu 30 Gb in hun huidige server zitten, en dat is in principe genoeg. Ze backuppen nu alleen op CD-Rs en dat is verre van ideaal :Y)

De optie om voor RAID 1 te gaan ipv OnStream is ook redelijk reëel - immers, een extra SCSI schijf even duur is als dat OnStream apparaat - echter, bij diefstal ben je dan alsnog je gegevens kwijt, plus dat ze de mogelijkheid om makkelijk te backuppen op tape ook niet aanwezig is. Als beveiliging tegen diefstal kan je natuurlijk je hardeschijven er elke nacht uittrekken, maar om dat te kunnen kost ook weer een X bedrag. Als je hier een andere visie op hebt, hoor ik het graag natuurlijk.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
ik denk dat een "dure" switch met genoeg backplane al genoeg is om in ieder geval het stroperige vna je netwerk af te halen. Een goede switch kan normaal makkelijk een doorvoer snelheid van 7 a 8 mbytes per seconde verwerken. per kanaal. Als er maar genoeg backplane is. (bandbreedte in een switch) Misschien een optie om een trunking naar de server te leggen, voor wat extra bandbreedte. (Vereist wel goede Duurdere netwerkkaarten, en support op een switch)

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

[acm-edit]Het is hier geen Vraag & Aanbod[/acm-edit]

Verwijderd

Voor een beviend bedrijf hebben wij ook een netwerk aangelegd, hun doen voornamelijk DTP / Plotter e.t.c

ze hebben

*2 gebouwen
*1 Plotter
*3 Grote copy druk dingen weet de namen niet
*2 GRote machines met 2 pc's er aan van OC
*Poster Machinne voor voornamelijk Schilderijen
*Snij machinne
*en nog onbekende dingen voor mij :-)

en het volgende heb ik er neergelegd:

2X 48 poorten 3com switch ( 100mbit )
Server met Intel p3 866 / 512 / 2X 60 gb / onstream backup

en het draait al meer dan 5 maanden zonder enige problemen en naar mijn denken ook nog goed werkzaam want de enige klachten die ik hoor is dat hun pc te langzaam is als ze grote bestanden moeten inlezen.

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 22:19 schreef Knakker het volgende:
Er is mijns inziens een redelijk verschil tussen mission-critical en werken zonder problemen. Met dat stukje cursieve tekst bedoelde ik, dat ik geen compatibility problemen o.i.d. wil hebben met VIA chipsets, ik wil geen problemen hebben met oververhitting van de processor, etc. In de PC van m'n pa hield laatst de CPU cooler het voor gezien (versleten lager terwijl de cooler maar een jaartje oud was ofzo) - de AMD Athlon die erin zat kon ik in de prullenbak flikkeren. Vandaar dat ik dus gewoon een Intel-only systeem wil hebben - ietsje duurder, maar geen gezeik.
Klopt, bij missioncritical ga je al gauw denken aan geclusterde servers en servicecontracten waarbij de leverancier binnen een uur op de stoep staat met onderdelen of een vervangende server.
Gewoon een enkele server van een goed merk (IBM, Compaq, HP, Dell) met bijbehorende goede ondersteuning valt wel onder de noemer werken zonder problemen.
Zelf een server in elkaar zetten valt in mijn ogen onder de noemer amateuristische houtje-touwtje oplossing.
("a distaster waiting for the worst time to happen")
In een bepaald opzicht ben ik het wel met je eens (over die Compaq/Dell server en on-site garantie) - maar het is geen "groot" bureau; ze hebben echt niet zo ff 13-15 mille op tafel liggen voor een server. En als alles zonder problemen werkt dan zou dit ook een prima oplossing zijn.
Wat voor omzet draait dat bedrijf als ik vragen mag? (En dus, wat voor verlies lijden ze onder iedere minuut die jouw hobbyserver down zou gaan?)
Voor een beetje betrouwbare oplossing ga je al gauw richting de 30.000 piek hoor. Misschien voor dat bedrijf geen kleine inverstering, maar als ze het nu extra goedkoop willen gaat het ze later wellicht veel en veel meer geld kosten!
Ik heb idd de RAID opties met ze doorgenomen. Echter afgezien van het feit dat SCSI RAID niet te betalen is (een SCSI RAID controller is duur, laat staan 4 SCSI schijven :) ) - ze hebben het niet nodig. Ze hebben nu 30 Gb in hun huidige server zitten, en dat is in principe genoeg. Ze backuppen nu alleen op CD-Rs en dat is verre van ideaal :Y)

De optie om voor RAID 1 te gaan ipv OnStream is ook redelijk reëel - immers, een extra SCSI schijf even duur is als dat OnStream apparaat - echter, bij diefstal ben je dan alsnog je gegevens kwijt, plus dat ze de mogelijkheid om makkelijk te backuppen op tape ook niet aanwezig is. Als beveiliging tegen diefstal kan je natuurlijk je hardeschijven er elke nacht uittrekken, maar om dat te kunnen kost ook weer een X bedrag. Als je hier een andere visie op hebt, hoor ik het graag natuurlijk.
Wat als de schijf stukgaat? Je moet een nieuwe schijf gaan regelen (dwz, of je koopt direct een nieuwe voor een x bedrag, of je brengt deze naar de leverancier en zit een bepaalde tijd zonder. allemaal extra kosten) vervolgens moet je de server opnieuw gaan installeren, en daarna de backup terugzetten. (Zit er goede software bij zo'n onstream, waarmee je ook de registry enzo kan backuppen en weer restoren? backups schedulen? of moet je dan nog goede software erbij kopen (Backup Exec, Arcserver))
Oftewel: minimaal RAID1 en een goede backupoplossing. (en ik weet niet hoe betrouwbaar een onstream is, ik zou toch eerder voor DAT (DDS), DLT of zelfs LTO gaan)

Doe dat jezelf en dat bedrijf een lol, en laat ze naar een automatiseringsbedrijf gaan, die een goede configuratie kunnen maken, offerte doen, de installatie kunnen doen, problemen kunnen oplossen en een goede service bieden als er toch wat misgaat. (Als je tegen een probleem aanloopt waar jij de kennis niet voor hebt om het op te lossen, wat doe je dan? Hier op GoT posten in de hoop dat iemand het weet?)

Stel je doet het toch zelf, en het gaat helemaal mis, bedrijf een hoop belangrijke data kwijt, dagen uit de lucht, Tien (honderd?) duizenden guldens euro's schade, bij wie kloppen ze dan aan met de rekening???

Verwijderd

Echt weer zo'n bedrijf wat wel wil, maar neit wil betalen.

Tja... dan toch maar AMD? hihi!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Neem nou voor de backup gewoon een DLT 40/80 !!!

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• leon1e
Jullie hebben het de hele tijd over schrijven van 30 gb?

Je geeft zelf al aan dat de opdrachten 2 gig per stuk zijn. 2*2=4 Gb per stuk wat je vrij moet houden.

Dan nog win2k 2 Gig.

Hou je nog 26 Gig over, elke drukkerij heeft meestal rond de 5000 Fonts. 2 Gig/ heb je nog 24 over.

Als je nagaat dat een foldertje in illustrator ongeveer 500Mb in beslag neemt. Kun je nog 48 folders kwijt. Dat is echt niet veel hoor.

Tja geld

Tja. de backup, ik wil niet zeggen dat onstream slecht is maar.. Ik weet het gewoon niet eigenlijk (tweakers.net) wordt ook op een onstream gebackupt) dus al je echt geld te weinig hebt is dat een overweging maar toch. Ik zou voor een dlt gaan

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

't Is geloof ik al gezegt, maar nogmaals:

1. Koop een goed merk Switch van 8 of 16 poorten (eventueel met upgrade slot voor 1 GBit). Bv. 3Com, Cisco, HP. Liefst manageable, kan je ook op CRC fouten letten en traffic metingen doen.
2. Zorg dat je een goede server hebt met de snelste schijven/raid kaart. Bv. HP, Compaq, Dell. Deze halen allemaal 99 MBit op hun slofjes (dat haal ik hier dagelijks).

• Knakker
Gewoon een enkele server van een goed merk (IBM, Compaq, HP, Dell) met bijbehorende goede ondersteuning valt wel onder de noemer werken zonder problemen.
Zelf een server in elkaar zetten valt in mijn ogen onder de noemer amateuristische houtje-touwtje oplossing.
("a distaster waiting for the worst time to happen")
Het liefst zet ik er zelf ook een goede server neer, echter...Het geld is er simpelweg niet voor! En daarbij komt dat intern zo'n server weinig verschilt van een houtje-touwtje oplossing, zoals jij dat zo mooi noemt.

Sterker nog, ik ben ff aan't kijken naar "professionele" DeLL servers, en het verschil tussen wat ik (op dit moment) op het oog heb (SMicro P3TDL3, P3 1200 Mhz, 1024 MB ECC etc) is praktisch miniem.
Wat voor omzet draait dat bedrijf als ik vragen mag? (En dus, wat voor verlies lijden ze onder iedere minuut die jouw hobbyserver down zou gaan?)
Wat voor omzet/winst ze draaien weet ik niet, ik weet wel wat ze kunnen uitgeven aan een nieuwe server. Ze lijden amper verlies als de server down gaat, simpelweg omdat de PC/RiP een backup is. Weliswaar 1 die een stuk trager werkt, maar het werkt (ze werken er nu ook op).
Doe dat jezelf en dat bedrijf een lol, en laat ze naar een automatiseringsbedrijf gaan, die een goede configuratie kunnen maken, offerte doen, de installatie kunnen doen, problemen kunnen oplossen en een goede service bieden als er toch wat misgaat. (Als je tegen een probleem aanloopt waar jij de kennis niet voor hebt om het op te lossen, wat doe je dan? Hier op GoT posten in de hoop dat iemand het weet?)

Stel je doet het toch zelf, en het gaat helemaal mis, bedrijf een hoop belangrijke data kwijt, dagen uit de lucht, Tien (honderd?) duizenden guldens euro's schade, bij wie kloppen ze dan aan met de rekening???
Daar heb ik een vrijwaringsverklaring voor, wees niet bang dat ik daar niet aan gedacht heb :) Desalniettemin doe ik natuurlijk wel m'n best om het zootje in goede banen te leiden.

Het is niet een bedrijf waar 100en mensen werken, die elke dag tientallen folders moeten drukken. Er werken 7 mensen in het bedrijf, waaronder de receptioniste :)

Ik snap jouw standpunt wel, heel goed zelfs. Natuurlijk wil je als server het allerbeste neerzetten. Echter je moet ook kijken naar de situatie en finaciele omgeving waarin ze zich bevinden. Ze kunnen het niet veroorloven om 40.000 gulden uit te geven!

Het komt nu misschien op je over dat ik je advies in de wind sla; ik ben zeer zeker aan het twijfelen geslagen. Ik bepaal in ieder geval de server configuratie, en ik moet er nog ff over denken of ik zelf (waar ik dus goed aan verdien) of Dell de server levert.

Nu weer naar de server zelf: SCSI Raid 1 is wellicht een vereiste, de meerprijs is er ook naar - een slordige 3000 gulden excl BTW. Op dit moment zie ik daar vanaf - ze hebben hun oude server als backup (weliswaar niet zo'n hele goede backup, maar toch).

Ik ben afgestapt van het P4-als-server idee. Ik denk dat ik er beter aan doe om het systeem te baseren op P3/ServerWorks. Ik dacht aan dit:

Supermicro P3TDL3 (incl U160 SCSI onboard)
Intel Celeron-T 1.2 Ghz
1024 MB Registered ECC SDRAM
36.7 Gb Quantum 10K SCSI Hardeschijf
Een SCSI backup device (wat kost een beetje DAT/DLS backup device?)

Over de netwerksituatie ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik denk dat ze er toch beter aan doen een goede switch te kopen, zo duur zijn die dingen ook niet (mits je van Gigabit afblijft).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 20:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou denken aan de volgende configuratie:

- Netwerk: Gigabit is alleen betaalbaar als je gaat crosslinken. Hebben die Macs al Gigabit ethernet? De simpelste oplossing is dan 2x crosslink naar 2 gigabit kaarten in de server (435,- per stuk is te doen) en de rest op een 100Mbit NIC met een 100Mb switch.

- HDD's: RAID moet je echt wel hebben anders ben je vrijwel zeker data kwijt bij een harddisk crash. IDE RAID voldoet hier ook, bijv. met een Adaptec 2400A, 3ware Escalade of Promise SuperTrak. Zet daar drie schijven bij van 60GB in RAID 5 of RAID 1 en je hebt redundancy én voldoende opslagruimte.

- Backups: de goedkoopste oplossing bij zulke relatief kleine hoeveelheden data is een backup op harddisk. Aangezien je ook offsite backups moet hebben zou je met verwisselbare IDE hdd's kunnen gaan werken, bijv door een removable IDE harddisk rack in een van de pc's in het netwerk te hangen en daar de data naartoe te kopieren via het netwerk. Tape is wel beter dan deze knutseloplossing, vooral als je ook een backup kunt maken van het hele systeem incl. OS (wel 'beetje' handig als het OS zichzelf om zeep helpt).

- CPU: een P4 is leuk als je MPEG gaat encoden maar voor een server kun je beter een Tualatin of Athlon XP/MP nemen. Als je voor een lage prijs een erg stabiel serverbord met een goede PCI performance wilt hebben dan neem je een Tyan Tiger MP voor 675,-. Kun je later ook nog dual gaan draaien. Maar het moest Intel worden -> bijv. Tualatin 1200MHz / 512KB + Tyan S2507T Tiger 230T of SuperMicro P3TDDE. Als je denkt dat VIA chipsets niet stabiel zijn blijft er niet veel anders over dan een duurder ServerSet III LE mobo, bijv. Supermicro P3TDLE.

• B2
  • Laatst online: 09:12

B2

wa' seggie?

Op zondag 30 december 2001 17:32 schreef Knakker een heel verhaal
Ik snap eigenlijk niet waarom je in eerste instantie die vraag hier post.
Er worden in mijn ogen zeer redelijke oplossingen gegeven, maar je wilt niet van je standpunt af om zelf een systeem te bouwen.

Het beste voorbeeld vond ik nog wel om het door een extern bedrijf te laten doen.
Net zoals de poster daar van zei : als het fout gaat wat doe je dan?
Misschien besef je nog niet helemaal wat er gebeurd als zo'n systeem crasht met alle data die opeens verdwenen is etc etc etc..... en wat je dan doet.

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 17:32 schreef Knakker het volgende:
Het liefst zet ik er zelf ook een goede server neer, echter...Het geld is er simpelweg niet voor! En daarbij komt dat intern zo'n server weinig verschilt van een houtje-touwtje oplossing, zoals jij dat zo mooi noemt.

Sterker nog, ik ben ff aan't kijken naar "professionele" DeLL servers, en het verschil tussen wat ik (op dit moment) op het oog heb (SMicro P3TDL3, P3 1200 Mhz, 1024 MB ECC etc) is praktisch miniem.
Toch niet, hoewel het qua hardwarecomponenten misschien niet veel verschilt, is de hardware in die a-merk server volledig op elkaar afgestemd en getest door de fabrikant.
Zodoende zul je nooit achteraf tegen compatabiliteitsproblemen aan gaan lopen, zolang je je aan gecertificeerde componenten houdt.
Daarnaast heeft de gemiddelde a-merk server minimaal een jaar on-site garantie, dus als er iets stukgaat staat er binnen 24 uur een monteur op de stoep.
Dat soort zaken zitten niet in de hardware, maar in de toegevoegde waarde van een a-merk serverbouwer.
Wat voor omzet/winst ze draaien weet ik niet, ik weet wel wat ze kunnen uitgeven aan een nieuwe server. Ze lijden amper verlies als de server down gaat, simpelweg omdat de PC/RiP een backup is. Weliswaar 1 die een stuk trager werkt, maar het werkt (ze werken er nu ook op).
Okay, maar dat gaat natuurlijk niet naadloos over naar die backup server. Morgen hebben ze een of andere deadline, de data staat op 'jouw' server, en die gaat ineens dood - schijf stuk... hebben ze toch echt mooi niks aan die backup server
Daar heb ik een vrijwaringsverklaring voor, wees niet bang dat ik daar niet aan gedacht heb :) Desalniettemin doe ik natuurlijk wel m'n best om het zootje in goede banen te leiden.
Heel goed dat je daaraan hebt gedacht. Punt is dat er altijd onvoorziene dingen mis kunnen gaan. Dan kun je wel met je vrijwaringsverklaring staan, maar het blijft niet leuk. Bedrijf zit in de shit, geven jou misschien de schuld. Ze kunnen door die verklaring dan misschien geen schade op je verhalen, maar willen je ongetwijfeld nooit meer daar zien laat staan dat ze je ooit nog iets laten installeren daar.
Als jij iemand bent die denkt 'dan heb ik m'n geld reeds binnen dus laat ze maar verrotten' dan vind je dat niet erg natuurlijk, maar dat idee krijg ik niet dat je dat denkt.
Het is niet een bedrijf waar 100en mensen werken, die elke dag tientallen folders moeten drukken. Er werken 7 mensen in het bedrijf, waaronder de receptioniste :)

Ik snap jouw standpunt wel, heel goed zelfs. Natuurlijk wil je als server het allerbeste neerzetten. Echter je moet ook kijken naar de situatie en finaciele omgeving waarin ze zich bevinden. Ze kunnen het niet veroorloven om 40.000 gulden uit te geven!

Het komt nu misschien op je over dat ik je advies in de wind sla; ik ben zeer zeker aan het twijfelen geslagen. Ik bepaal in ieder geval de server configuratie, en ik moet er nog ff over denken of ik zelf (waar ik dus goed aan verdien) of Dell de server levert.
Doe met mijn advies wat je wil, je geeft zelf aan dat je aan het twijfelen bent, dus mijn doel is voor een groot deel bereikt. Ik probeer je echt niet die hele zaak volledig uit je hoofd te praten, ik hoop je alleen te helpen inzien waar je aan begint :)
Nu weer naar de server zelf: SCSI Raid 1 is wellicht een vereiste, de meerprijs is er ook naar - een slordige 3000 gulden excl BTW. Op dit moment zie ik daar vanaf - ze hebben hun oude server als backup (weliswaar niet zo'n hele goede backup, maar toch).
Kijk eens naar de kosten van de oplossing die Femme hierboven al post. Zo'n IDE RAID controller kost ook niet niks, maar voor de prijs van één 10K rpm 36gb SCSI schijf (rond de 1200 gulden) heb je iets van drie 60GB 7200RPM IDE schijven (zo'n 400 gulden per stuk), die (in een hardwarematige) RAID5 config misschien zelfs sneller zijn dan die ene scsi schijf.
Ik ben afgestapt van het P4-als-server idee. Ik denk dat ik er beter aan doe om het systeem te baseren op P3/ServerWorks. Ik dacht aan dit:

Supermicro P3TDL3 (incl U160 SCSI onboard)
Intel Celeron-T 1.2 Ghz
1024 MB Registered ECC SDRAM
36.7 Gb Quantum 10K SCSI Hardeschijf
Een SCSI backup device (wat kost een beetje DAT/DLS backup device?)
Voor een beetje DDS3 streamer (12GB uncompressed) ben je zo rond de 2500 piek kwijt denk ik (HP Surestore DAT24i)
Over de netwerksituatie ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik denk dat ze er toch beter aan doen een goede switch te kopen, zo duur zijn die dingen ook niet (mits je van Gigabit afblijft).
Wat je kunt overwegen is om inderdaad een goede switch te nemen, en indien echt nodig in de server een gigabit kaart, en dan in de switch een gigabit module. (dat kost inderdaad een paar centen, maar als je echt goede netwerk performance moet hebben ontkom je daar toch echt niet aan)

• leon1e
die shit met die crosslink op de server is echt overkill... die ga je toch niet volledig benutten..

ten eerste trek je de helft van je performance van je server weg.. waardoor die bijna gaat nekken, en dan moet de rest ook nog verder werken, no way.

koop of bouw gewoon zelf een goede server in een raid 1 / 5 systeem. Met een giga bit kaart.

koop een goede 3com switch zoals al eerder aangegeven, dan heb je echt wel een goede performance.

als je dan echt geld te weinig hebt, (maar volgens mij zit je nu al onder de 15 mile) kun je altijd nog overwegen geen raid systeem te bouwen, maar ik kan het je ten STERKSTE afraden. zoals ook al eerder gezegd, wat ga je doen als je schijfje uitvalt? (dan zet je echt niet even die andere server op in een half uurtje wat ECHT veel geld kan kosten.

Verwijderd

HAHAHAHAHAHA...

Sorry hoor, maar ik kon het echt niet laten. Ik lees allemaal voorstellen en opmerkingen waarvan ik zou zeggen "w00t... blaat... n00bs"...

Allereerst: AMD CPU's blijken in tests over de hele wereldbol betrouwbaarder dan welke vergelijkbare Intel CPU dan ook :r. Dat een AMD uitfikt na het uitvallen van een CPU koeler betekent dat de gebruiker een onzettende n00b is. Immers, de CPU kan er niets aan doen dat die sukkel van een gebruiker geen PC heeft die waarschuwt dat de CPU koeler is uitgevallen. Beetje moederbord schakelt trouwens de PC dan uit maarja, MSI moederborden hebben nogal wat bugs gehad en hebben het nog steeds (geloof me maar, ik heb bij MSI in SON gewerkt, condensators verkeerd om enz).
Ter info: Een bug in de Intel 286 zorgde ervoor dat we nu Extended memory hebben, dus ga niet lullen uit je nek dat Intels bugproof zijn. Bovendien, Intels smelten al van het moederbord af MET koeling maar misschien heb je nooit de eerste Pentium 90 en 100Mhz CPU's gehad in je PC.

Verder. A-Merk servers zijn wel degelijk beter dan c-merk huis-tuin-en-keuken computers, de duurtesten waaraan onderdelen worden onderworpen zijn vaak al zwaarder dan waar de h-t-en-k onderdelen ooit aan zullen komen. Vorige maand ben ik nog een Novell server tegengekomen op een COMPAQ doos. Die was weggemetseld achter een muur en was in 5 jaar tijd niet plat geweest !

Daar ik de afgelopen 16 jaar ook wel eens ooit bij drukkerijen over de vloer geweest ben weet ik dat de meeste vaak bestanden hebben tot wel 4GB per stuk. Dat wil je niet op een enkele 32GB schijf plempen.

Onstream is op zich wel goed, zeer betrouwbaar. Maar de tapes (cartridges) zijn 5 keer zo duur dan een DAT tape en net zo duur als een DLT tape. In SCSI uitvoering is de prijs/kwaliteitverhouding verschil minimaal. Dan kun je beter voor DLT gaan.

RAID 5 met 3 schijven ? Hallo, ooit een boekje gelezen of van een kennis gehoord ? Bij RAID5 op 3 schijven is de data veilig. Maar stel, 1 van je 3 schijven fikt uit. Heb je een probleem. Immers, je Operating system stond ook verspreidt over die 3 schijven. Hoe doe je een rebuild ? Waar start je je operating system van op als je eerst moet rebuilden ? RAID5 = 5 schijven. 2 x system in mirror, 3 x data in raid 5.

Dell is rommel. Ik heb nu bij 12 bedrijven problemen gezien en het duurt soms al 2 werkdagen voordat je iemand aan de telefoon krijgt die je servicecontract kan lezen. Dan moet er nog aan de oplossing begonnen worden. Leuk als je een 1 uurs contract hebt. Nee, die hobbyisten genaamd Dell moet je zeker links laten liggen. Goedkoop is het wel, er zijn zelfs winkels waar je refurbished en customer returns kunt kopen voor een prikkie.

700kb/s is zwaar bagger. Een 3COM office connect (huis-tuin-en-keuken Switch kost 300 piek voor 8 poorten en je haalt daar met gemak 10MB/s mee (wordt wel warm dan dus niet in een dichte kast zonder koeling).
Wil je echt vlammen, een 3COM SuperStack III met 1000Mbit uplink en x maal 10/100 zou overkill zijn, een 6 poort 10/100/1000 switch zit al op 3000 piek. Maar als het om netwerkverkeer gaat.......

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 29 december 2001 19:25 schreef postduif het volgende:

100 Mbit haal je onder de zgn. "ideale" omstandigheden (je weet wel van natuurkunde). denk er aan dat je ongeveer 90 tot 95 Mbit haalt zoiets. 100Mbit kan natuurlijk altijd.
Reken dan maar uit 90/8 = 11.25 MB/s
[..]
Let op dit zijn dus keiharde bits he. Dus niet nuttige data dus dat scheelt ook nog wel wat. je hebt altijd je pakket headers en aanverwante.
Persoonlijk zal ik voor een kwaliteits switch gaan die zowel gigabit als fast aan kan. dan hoef je ook maar een NIC in je server te zetten.
edit:

een cisco catalyst 4000 kan dit zonder problemen aan volgens de ciscosite. Kosten weet ik zo een twee drie niet

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op woensdag 02 januari 2002 15:23 schreef sictc het volgende:
HAHAHAHAHAHA...

Sorry hoor, maar ik kon het echt niet laten. Ik lees allemaal voorstellen en opmerkingen waarvan ik zou zeggen "w00t... blaat... n00bs"...

Allereerst: AMD CPU's blijken in tests over de hele wereldbol betrouwbaarder dan welke vergelijkbare Intel CPU dan ook :r. Dat een AMD uitfikt na het uitvallen van een CPU koeler betekent dat de gebruiker een onzettende n00b is. Immers, de CPU kan er niets aan doen dat die sukkel van een gebruiker geen PC heeft die waarschuwt dat de CPU koeler is uitgevallen. Beetje moederbord schakelt trouwens de PC dan uit maarja, MSI moederborden hebben nogal wat bugs gehad en hebben het nog steeds (geloof me maar, ik heb bij MSI in SON gewerkt, condensators verkeerd om enz).
Ter info: Een bug in de Intel 286 zorgde ervoor dat we nu Extended memory hebben, dus ga niet lullen uit je nek dat Intels bugproof zijn. Bovendien, Intels smelten al van het moederbord af MET koeling maar misschien heb je nooit de eerste Pentium 90 en 100Mhz CPU's gehad in je PC.
Heb je ook nog iets toe te voegen hier? Een beetje flamen en de bijdehand uithange kan iedereen wel, da's nie moeilijk :(
Sjonge jonge zeg ... dit was echt een uitermate stukje onderbouwde en 'kijk-mij-eens-pochen-en-flamen-met-m'n-kennis' stuk text.
Verder. A-Merk servers zijn wel degelijk beter dan c-merk huis-tuin-en-keuken computers, de duurtesten waaraan onderdelen worden onderworpen zijn vaak al zwaarder dan waar de h-t-en-k onderdelen ooit aan zullen komen. Vorige maand ben ik nog een Novell server tegengekomen op een COMPAQ doos. Die was weggemetseld achter een muur en was in 5 jaar tijd niet plat geweest !
Een goed beleid dan, zelfs NetWare (van de frma Novell) wil je toch wel eens pacthen (en jammer genoeg moet een NW bak daarvoor rebooten)
Daar ik de afgelopen 16 jaar ook wel eens ooit bij drukkerijen over de vloer geweest ben weet ik dat de meeste vaak bestanden hebben tot wel 4GB per stuk. Dat wil je niet op een enkele 32GB schijf plempen.
En daarom neem je dus RAID en tapes ;)
Onstream is op zich wel goed, zeer betrouwbaar. Maar de tapes (cartridges) zijn 5 keer zo duur dan een DAT tape en net zo duur als een DLT tape. In SCSI uitvoering is de prijs/kwaliteitverhouding verschil minimaal. Dan kun je beter voor DLT gaan.
Agree, DLT is nu eenmaal IMHO de juiste backup methode. DDS past te weinig op. DLT is alleen wel erg storings gevoelig (hoog percentage uitval van de drives is mijn ervaring) maar goed, daar heb je onderhoudscontracten voor.
RAID 5 met 3 schijven ? Hallo, ooit een boekje gelezen of van een kennis gehoord ?
Ik heb zat kennisen, en heel veel vage kennisen :P
Bij RAID5 op 3 schijven is de data veilig. Maar stel, 1 van je 3 schijven fikt uit. Heb je een probleem. Immers, je Operating system stond ook verspreidt over die 3 schijven. Hoe doe je een rebuild ?
Praatgeen poep!
Hardwar RAID-5 kan gewoon doordraaien met 2 schijven, en 1 dooie schijf! Anders had je nooit iets gehad aan RAID-5
Een RAID-5 systeem bstaande ui 3 schijven, verdeeld alle data over de 3 scijve, inclusief een contrle.
Is 1 schijf afwezig/dood, danwerkt het hele zooitje nog steeds.
WEcher wellangzamer want hij moet de misende 1/3e data berekenen aan de hand van controle.
Daarm zie je in CPQ/Dell/IBM servers enzo een EXTRA scijf. Noemen ze ook wel HotSpare, de RAID-5 controller gaat dan automatisch rebuileden op de laatste schijf.
Na vervanging van een wordt de de nieuwe lege scgijf weer netjes gebruikt.
Heb *jij* wel eens een boekje gelezen :?
Waar start je je operating system van op als je eerst moet rebuilden ? RAID5 = 5 schijven. 2 x system in mirror, 3 x data in raid 5.
Again, praat geen poep.
Wat je vaak doet is idd je OS op een mirror plaatsen (2 schijven) en je data opeen RAID-5 bestaande uit 3 of meer schijven. Die 5 in RAID-5 staat echt niet voor het antal schijven hoor!
Dell is rommel. Ik heb nu bij 12 bedrijven problemen gezien en het duurt soms al 2 werkdagen voordat je iemand aan de telefoon krijgt die je servicecontract kan lezen. Dan moet er nog aan de oplossing begonnen worden. Leuk als je een 1 uurs contract hebt. Nee, die hobbyisten genaamd Dell moet je zeker links laten liggen. Goedkoop is het wel, er zijn zelfs winkels waar je refurbished en customer returns kunt kopen voor een prikkie.
Flame maar lekke door joh
700kb/s is zwaar bagger. Een 3COM office connect (huis-tuin-en-keuken Switch kost 300 piek voor 8 poorten en je haalt daar met gemak 10MB/s mee (wordt wel warm dan dus niet in een dichte kast zonder koeling).
Wil je echt vlammen, een 3COM SuperStack III met 1000Mbit uplink en x maal 10/100 zou overkill zijn, een 6 poort 10/100/1000 switch zit al op 3000 piek. Maar als het om netwerkverkeer gaat.......
Geen enkel idee, zal wel.

Ga zo door, je komt er wel |:(

Braaikamer - Smoke&BBQ

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hmm dit verhaal heb je wel heel letterlijk gejat moet ik zeggen. Was al een tijdje geleden op de FrontPage geloof ik in ieder geval ergens op tweakers. Was alleen wel ergens in Amerika naja maakt niet uit gelukkig heeft Koffie je ook al aangepakt. Verder die switches tja 10 MB zal gewoon moeilijk worden omdat zoals ik net al postte niet alle bits zinvolle data zijn.

• FatalError
  • Laatst online: 23:00
10-11 mbyte/s is goed te halen hoor, als je een redelijk systeem hebt met een goed OS. Mijn P2 266, 5400rpm hd, realtek 8139 en linux doet vrolijk 10-11 mbyte/s.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

HAHAHAHAHAHA...

RAID 5 met 3 schijven ? Hallo, ooit een boekje gelezen of van een kennis gehoord ? Bij RAID5 op 3 schijven is de data veilig. Maar stel, 1 van je 3 schijven fikt uit. Heb je een probleem. Immers, je Operating system stond ook verspreidt over die 3 schijven. Hoe doe je een rebuild ? Waar start je je operating system van op als je eerst moet rebuilden ? RAID5 = 5 schijven. 2 x system in mirror, 3 x data in raid 5.
Oef....... wie is hier nou de n00b
[flame mode on]
FYI (dat is For Your Information voor de n00b's zoals jij) kijk ff op :
http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?cat=%2fTechnology%2fRAID&prodkey=talk_about_raid&type=Technology

staat prima uitleg over wat RAID is en hoe je het gebruikt

Jij bent een typisch geval van klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Wie heeft je die onzin wijs gemaakt man?

Je doet je voor als een door de wol geverfde ICT man, maar volgens mij kan jij PCI nog niet onderscheiden van ISA.

loser :r
[einde flame mode]

@Knakker

Je nieuwe configuratie met Supermicro bord ziet er goed uit, als ik moet kiezen tussen RAID oplossing en backup unit zou ik voor 100% een backup unit nemen. Het heeft grote voordelen maar ook enkele nadelen (schijf stuk is meteen bedrijf plat).

Voor je twee MAC's met een hoge transfer rate zou ik inderdaad 1000/mbit oplossingen nemen, indien je het je kan veroorloven. indien niet dan is het misschien een optie om om elke MAC uit te rusten met 2 NIC zodat je een trunk (2 netwerkkaarten intern linken) kan maken naar de switch of de server.

Maar ik weet niet of MAC een trunk ondersteunen

Suc6

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 02 januari 2002 16:08 schreef FatalError het volgende:
10-11 mbyte/s is goed te halen hoor, als je een redelijk systeem hebt met een goed OS. Mijn P2 266, 5400rpm hd, realtek 8139 en linux doet vrolijk 10-11 mbyte/s.
Ik denk dat je mbytes en mbits door elkaar haalt

• FatalError
  • Laatst online: 23:00
Ik denk dat je mbytes en mbits door elkaar haalt
Gelukkig niet ;)
Ik wil evt wel een grafiekje van die bak laten zien als ie aan het pompen is :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 02 januari 2002 16:10 schreef Perseus het volgende:

[..]

Maar ik weet niet of MAC een trunk ondersteunen
Ik dacht dat trunking enkel zin had bij VLAN's en links tussen switches ondeling en dat is niet aan de orde dacht

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:47
waarom ga je niet voor een mac server?

ps wij (grafisch bedrijfje) hebben hier een DVD-RAM drive over, gaat heel veel beter dan cd'tjus die zijn gewoon echt te klein... of anders een firewire hardeschijfje.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[..]
Vorige maand ben ik nog een Novell server tegengekomen op een COMPAQ doos. Die was weggemetseld achter een muur en was in 5 jaar tijd niet plat geweest !
[..]
Dat was zeker deze >:)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

...
Dell is rommel.
...
het enige stuk waar ik het mee eens ben, al kan je het beter wel op een minder 'flame-' manier formuleren!

Dell is idd niet het beste op de markt, zitten dikwijls de goedkoopste onderdelen van het moment in.
Over de service valt ook heel wat te zeggen, heb al verscheidene malen meegemaakt dat ze wel komen (na enkele dagen), maar de problemen niet opgelost kregen!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En nu is het over met flames als merk X zuigt !!

Dit heeft totaal niets met het topic te maken.
<B> Waarschuwing!! reacties die alleen maar als flame/troll bedoeld zijn, zullen in z'n geheel getrashed worden! <b>

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 16:16 schreef Procyon for life het volgende:
waarom ga je niet voor een mac server?

ps wij (grafisch bedrijfje) hebben hier een DVD-RAM drive over, gaat heel veel beter dan cd'tjus die zijn gewoon echt te klein... of anders een firewire hardeschijfje.
Je hebt dus al Apple's en PC's, en allen beschikken over Firewire-kaarten? (nieuwe Apples al standaard, zelfs bootable firewire harddisks)
Wat betreft dat Firewire, waarom geen firewire netwerk aanleggen als alternatief voor Gigabit NICS?

www.unibrain.com ->
http://www.unibrain.com/products/ieee-1394/fw_vs_gbit.htm
http://www.unibrain.com/products/ieee-1394/firenet_success_story.htm
http://www.unibrain.com/products/ieee-1394/firenet.htm

Verwijderd

Als pure overdrachtssnelheid van een 100 Mbps switch lijkt me 10+ MB wel realistisch... Je hebt namelijk een full-duplexverbinding en ahgi NIL collisions!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 02 januari 2002 17:17 schreef Koffie het volgende:

[..]

Dat was zeker deze >:)
You're evil >:) maar de link doet het niet weet wel welk verhaal je bedoelt waar hij van gejat heeft.
edit:

deze doet het wel.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

op het moment dat het voor een medewerker makkelijker is zijn modem in een telefoon aansluiting te duwen en zo te internetten dan kaats je het commentaar gewoon terug..

met als argument dat bij foutief gebruik van het internet nu nog terug te halen is wie het was. Als de medewerker zijn laptop aansluit op een telefoonlijn (wat natuurlijk veel makkelijker is) dan is moeilijk terug te halen wat hij allemaal gedaan heeft.!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Knakker
Sictc, je verwacht toch niet dat je serieus genomen kan worden? Ik neem van iedereen, ervaren of onervaren (op server gebied val ik ook in de laatste catagorie), zijn of haar advies ter harte. Jou kan ik echter nooit niet serieus nemen...

Mijn uiteindelijke configuratie ziet er zo uit:

Supermicro P3TDLE / Intel Celeron-T 1.2 Ghz / 1024 Mb ECC Registered SDRAM / Adaptec 2100S SCSI RAID Controller / 3x 18,4 Gb 10k rpm SCSI schijven in RAID5 (houdt ik 36 gb over toch?) / OnStream IDE Fast / Goede 100 mbit ethernet netwerkswitch.

De Onstream Fast IDE versie is even snel als de SCSI versie, en de prijs tussen Onstream Fast IDE en DLT SCSI is erg groot - en ze hebben al neit al te veel geld. Ze 'backuppen' nu ook nog op CDR >:) dus vandaar de keuze voor Onstream.

Ik heb het bedrijf voor de keus gesteld. Er zijn 2 opties:
1) Ze laten mij het doen. Ik maak gebruik goede losse onderdelen die op de retail markt te verkrijgen zijn. Alles zou in principe zonder problemen moeten werken. Ik heb bij 2 andere bedrijven ook een hutje-mutje server neergezet (daar hing echter LANG zoveel niet vanaf als deze) en die draaien nu ook al maanden zonder problemen. De server die ze nu hebben is ook gewoon een 2x Pentium2 400 Mhz op een Asus P2B-DS, die het verder ook prima doet.

Ze kunnen echter niet van mij verwachten dat
* ik 24/7 voor hen beschikbaar ben. Onder normale omstandigheden de volgende dag, maar ook lang niet altijd.
* ik binnen een week een vervangend onderdeel heb. Ik haal m'n spullen ook maar bij een groothandel die met RMA werken - meestal sturen ze een nieuw onderdeel op wanneer ze de andere terugkrijgen (zonder eerst uitgebreid te controleren) - maar dat is wel het minste en daar gaan ook een paar dagen overheen.

Ze hebben wel een soort van redundancy doordat hun oude server als backup kan werken - dus mocht het mb uitvallen of meteen 2 hardeschijven, ze kunnen wel doorwerken.

2) Ze nemen een professioneel server bedrijf, met een goede service. Als ik bovenstaande configuratie bij Dell zou nemen met 3 jaar next-business day onsite garantie, dan zijn ze bijna 3000 gulden ex BTW duurder uit bij Dell. Om over Compaq/HP maar te zwijgen.

Verwijderd

he knakker, als ik zo lees wat jij doet denk ik dat jij wel reeel bezig bent, je moet natuurlijk toch aan hun budget houden en in principe moet het toch prima werken als je het zelf in elkaar zet?

maar ga je nu niet zo'n 1000 mbit netwerkkaart gebruiken eigenlijk?

veel succes ermee! :)

• Knakker
Ik denk niet dat ze het echt nodig hebben: Als ze met 8 megabyte per seconde pompen dan is een bestandje van 2 gigabyte in 4 minuten over, dus om voor gbit te gaan is dat wel overkill m.i. Bovendien kunnen ze het wel zo inplannen dat de beide macs niet tegelijkertijd gaan versturen naar de server, dus ik verwacht dat het wel wat meevalt. Het voordeel van gbit weegt gewoon nog niet op tegen de prijs.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Allereerst: AMD CPU's blijken in tests over de hele wereldbol betrouwbaarder dan welke vergelijkbare Intel CPU dan ook :r
Een systeem bestaat niet alleen uit een CPU hoor.
. Dat een AMD uitfikt na het uitvallen van een CPU koeler betekent dat de gebruiker een onzettende n00b is. Immers, de CPU kan er niets aan doen dat die sukkel van een gebruiker geen PC heeft die waarschuwt dat de CPU koeler is uitgevallen.
Nee, maar die CPU zou de clock wel lager kunnen zetten zodat hij gewoon door kan werken.
Beetje moederbord schakelt trouwens de PC dan uit.
Dan moet de sensor in de CPU wel snel genoeg zijn. De sensor in de AMDs kan volgens mij niet snel genoeg grote temperatuurverschillen meten.
Ter info: Een bug in de Intel 286 zorgde ervoor dat we nu Extended memory hebben, dus ga niet lullen uit je nek dat Intels bugproof zijn.
En welke bug mag dat zijn? Volgens mij zitten we met extended memory omdat IBM het video geheugen op 0xa0000 heeft gezet en de CPU in real mode niet veel verder dan 2^20 kon adresseren..
RAID 5 met 3 schijven ? Hallo, ooit een boekje gelezen of van een kennis gehoord ? Bij RAID5 op 3 schijven is de data veilig. Maar stel, 1 van je 3 schijven fikt uit. Heb je een probleem. Immers, je Operating system stond ook verspreidt over die 3 schijven. Hoe doe je een rebuild ?
Dat kan de RAID controller toch gewoon doen? Je OS kan trouwens volledig opstarten als 1/3 HDDs uitvalt.
Waar start je je operating system van op als je eerst moet rebuilden ? RAID5 = 5 schijven. 2 x system in mirror, 3 x data in raid 5.

• leon1e
oke.. goed man. je hebt toch nog een beetje naar ons geluisterd..

RAID goede keus hoor.. en ja je hebt inderdaad 36 gig over want 1 schijf is je spare..

maar welke switch heb je nu gekozen? of dezelfde?

maar waarom heb je niet meteen al gezegd dat je budget niet echt super groot is.. want als ik die tekening zo zag, leek het net of je een paar mile beschikbaar had, met je crosslink GIGA bit kaartjes.. :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Een paar mille zal die ook wel te bestenden hebben denk ik. Voor minder koop je niet echt een server.

• leon1e
sorry wat versta je onder een paar mile...?

euro's he :) oeps dan is het geen mile meer..

dus gaan we uit van 8.000 euro?
Op donderdag 03 januari 2002 22:40 schreef OlafvdSpek het volgende:
Een paar mille zal die ook wel te bestenden hebben denk ik. Voor minder koop je niet echt een server.

• Knakker
Die server die je zag staan verkoop ik voor fl 6700,00, en daar zit 15% winst op. Omgerekend EUR 3040 ongeveer dus.

Pagina: 1