[netscape] Wat doe ik fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Ik ben bezig met een design, en die probeer ik zo goed mogelijk crossbrowser-compatible te houden.

MSIE, Mozilla en Opera doen het perfect. Netscape 4.x though... Je raadt het nooit.

Design
HTML validator (foutloos)
CSS validator (paar waarschuwingen mbt achtergrondkleuren)

Kan iemand me vertellen wat ik fout doe? Of is er gewoon niets aan te doen en moet ik Netscape gebruikers maar lekker dumpen?

Zelf dacht ik dat het misschien o.a. komt door <span> en <div> gebruik ipv <font> tags. Toch gek; dat zou iedere browser gewoon moeten weergeven.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 16:07

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Je kan Netscape 6 'ns downloaden en het daarmee bekijken.
Er is sinds netscape 4 veel veranderd aan netscape dus.

'n Site waar ik nu zelf mee bezig ben zag er heel erg brak uit in netscape 4. Wat ik ook veranderde. Maar in netscape 6 perfect, dus ik besloot het zo te laten.

Tis maar net of je ook Netscape 4 compatible wilt zijn.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:52
Netscape 4 doet DIV's idd heel erg slecht.

Er zijn nog maar weinig mensen die netscape 4 gebruiken. En Netscape 6 doet alles goed, dus die 0,1% van alle bezoekers zou ik maar gewoon laten zitten.

...

• wacko
Ja, ik weet dat Netscape 6 op de Mozilla engine loopt dus dat zou idd goed moeten zijn.

Nou okee, dan maar geen Netscape 4. Denk toch niet echt dat mensen die Netscape 4 nog gebruiken de doelgroep van de site worden :).

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
je hebt nu op een aantal plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
....
<td>
    <div class="menutext">
      .......

</div>
</td>
....

als je er gewoon:
code:
1
2
3
<td class="menutext">
    .......
</td>

van maakt heb je minder code... en het werkt ook in netscape... op een plaats moet je de class volgens mij uit de <TABLE verplaatsen naar alle <TD's om het er beter uit te laten zien...

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
Op zaterdag 29 december 2001 18:35 schreef Bas_f het volgende:
Netscape 4 doet DIV's idd heel erg slecht.

Er zijn nog maar weinig mensen die netscape 4 gebruiken. En Netscape 6 doet alles goed, dus die 0,1% van alle bezoekers zou ik maar gewoon laten zitten.
Ik doe al niet eens meer moeite voor netscape.

Op mijn site was die 0.1% het totaal van de niet IE gebruikers.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• RM-rf
  • Laatst online: 14:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

voor je pagina kun je waarschijnlijk met wat simpele aanpassingen al de site beter in ns4x laten tonen.

twee belangrijke bugs in netscape4x die ik vond:
links die geen class meekregen;
die class stond in de table, ns4x accepteert geen classes in een table, daarvoor moet je werkelijk de A een class geven,
of eventueel een <span class="smalltext"> om de tabel heenzetten

groter probleem is het menu links-onderin, dit leidt onder het syndroom dat layers slecht inheritten volgens het netscape document.layers-model:

#menutext lijkt me een absolute positioning mee te krijgen:

wat je hierbij kunt proberen is om gebruik te maken van het gebrek aan ondersteuning van de @import-rule voor ns4x, voor #menutext definieer je de extra waardes gewoon zoals ns4x ze zou moeten interpreteren; maar in de stylesheet importeer je een extra stylesheet die die overbodige waardes weer reset voor standard-compliant browsers
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#menutext {
   left: 50px;
   font-family: "Arial", "Helvetica", Sans-serif;
   font-size: 12px;
   color: #666666;
   text-align: center;
}
@import: url(netscape-fix.css);

en in netscape-fix.css:
code:
1
2
3
#menutext {
   left: 0px;
}

mogelijkerwijs werkt left: null; of left: inherit; ook om left te resetten naar zn default-waarde

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• mOrPhie
  • Laatst online: 15-09 16:07

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op zondag 30 december 2001 00:25 schreef OxiMoron het volgende:

[..]

Ik doe al niet eens meer moeite voor netscape.

Op mijn site was die 0.1% het totaal van de niet IE gebruikers.
Dat bedoel ik. Ik wil niet spammen, ik heb zelf geen baat hierbij namelijk maar: Op www.echoecho.com zie je mooie stats over hoeveelheid gebruik van verschillende browsers. Zeker de moeite waard om even te kijken. Daar zie je bijvoorbeeld ook dat 800x600 gewoon nog steeds de meest gebruikte resolutie is.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Netscape 4 heeft de nare eigenschap om css die die niet kent te gebruiken om je hele page overhoop te halen in plaats van ze te negeren. css margins snapt ns4 dacht ik helemaal niet, maar dat weet ik niet precies omdat ik die nooit gebruik :D
Verder staat de source ook vol met style="..." tags in de html, en daar heeft netscape ook een hekel aan. Ik had zelfs een keer dat het aan de width: in de style van een attribuut lag dat ns4 er een zooitje van maakte.

Verder ben ik het er niet mee eens dat ns4 niet goed aan divjes doet. het zijn voornamelijk andere dingen in een page die dat in de soep doet lopen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• wacko
Bedankt voor alle tips, hier kom ik alweer een stuk verder mee. :) Ik zal binnenkort nog het resultaat posten, als er interesse is.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
RM-rf: Je komt hier met een mooie oplossing voor het probleem, maar zoals je eigenlijk zelf al zegt, moet je wel weer een stylesheet extra maken voor de standard-compliant browsers, en een apart stuk CSS voor netscape4.

Maar het is toch eigenlijk wel zo dat dit enorm veel tijd kost voor wacko? Nu toevallig is het zo dat hij dat wilt, maar stel dat hij dat niet expliciet aangeeft, dan is het toch eigenlijk niet de moeite dat hij nog tijd besteed aan het compatible houden in NS4.
Pagina: 1