[EL] linkkabel grafische rekenmachine

Pagina: 1
Acties:

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
Ik heb een linkkabel voor mijn Casio rekenmachine gemaakt volgens onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.casiocorner.rpd.nl/images/cables/Fa-122_small.jpg

Voor het versturen van data van de rekenmachine naar de PC werkt het allemaal perfect, maar het versturen van de PC naar de rekenmachine geeft fouten. Als ik een iets verzonden heb geeft het programmaatje op de pc geen foutmelding, maar de rekenmachine wel. Soms is het programma op de rekenmachine wel te gebruiken maar soms geeft de rekenmachine een fout bij het uitvoeren van het programma.

Met mijn zojuist gekochte Aldi multimeter heb ik alle verbindingen/bedrading doorgemeten en dat klopt allemaal, ook wordt er nergens sluiting gemaakt waar het niet moet. Het max232 chipje heb ik in een socket gestopt zodat ik die niet kapot zou solderen (ben nog een n00b op dit gebied:P).

Zou het kunnen zijn dat er een condensator/transistor/diode kapot is gegaan en het daarom niet goed werkt?

PS ik hoop dat mijn topic aan dde richtlijnen voldoet ;) :P

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:22
OS?

programma?

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
ik ben erg onder de indruk.....
heb zelf ook zon casio ding, werken er mee kan ik wel, maar dit is voor mij een raadsel :?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

markvt

Peppi Cola

zijn die dingen die je stuurt wel in orde ?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:28
ik heb met mijn gekochte Ti38+ kabel ook heel af en toe problemen hoor.
Misschien word het signaal ergens verstoord ofzo. Dan moet je het geheel goed afschermen.
Maar als ik tijdens het verzenden aan de plug draai dan geeft dat ook wel eens problemen.

Verwijderd

probeer eens andere condensators...

Verwijderd

De condensatoren moeten als je ze meet een oneindige weerstand geven en de diodes in de diodemeetstand (als je die hebt) moeten rond de .500 zijn als dit allemaal klopt zit er toch ergens anders een fout. bv. condensator verkeerdom (als je geen elco's gebruikt)of diodes verkeerdom. Afschermen kan door gewoon aluminiumfolie om de draad of de schakeling te wikkelen (kijk wel uit dat je niet alles kortsluit) en dan een kant van het alu folie tegen je kast houden. Veel succes!

Verwijderd

Met welke software moet dit werken? Klinkt ontzettend leuk, maar wat kun je ermee :? Via de computer programmeren?

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
nee spelletjes en dat soort spul ernaar toe sturen scheelt gedoe met het uitwisselen

Verwijderd

als de linkkabel voor de casio het zelfde is /werkt als voor de Texas instruments dan heb je meer gedaan dan nodig namelijk...

ik heb ook een kabel gefixt met in totaal in printerpoort stekker - 2 diodes - 2.5mm jack bus en het werkt perfect zowel data up als down :) maar mss dat de casio anders werkt :?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het schijnt dat de // kabel voor Ti ook voor Casio werkt, maar ik kan dat niet proberen omdat ik geen casio heb :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 22:48 schreef mad_maxz het volgende:
als de linkkabel voor de casio het zelfde is /werkt als voor de Texas instruments dan heb je meer gedaan dan nodig namelijk...

ik heb ook een kabel gefixt met in totaal in printerpoort stekker - 2 diodes - 2.5mm jack bus en het werkt perfect zowel data up als down :) maar mss dat de casio anders werkt :?
Zo'n kabel had ik ook gemaakt, en die werkte niet (bij TI83).
Uit frustratie heb ik uiteindelijk maar een kabel gekocht voor het veel te hoge bedrag van f 69,95

Verwijderd

alleen daarom heb ik zelf eens in de oude rommeldoos wat bij mekaar getrokken en och ja diodes en zut heb ik toch genoeg ... (dat ut ut niet doet kan ook aan je software liggen) :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
Ik hebruikt het progje FA-123 (officiele prog). Nu geeft hij soms wel de meldang dat het goed gegaan is en soms ook niet. Dat het progje op de rekenmachine niet werkte bleek (gelukkig) aan het progje te liggen. Met het progje Casiocom (alleen sturen naar calc) werkt het allemaal wel goed. Enige is nu nog dat als ik op de calc op "receive" druk dat hij soms terug springt naar het menu of een eroor geeft ipv in de receive stand te blijven staan. Dat zal dan wel komen door mijn niet-zo-geweldige soldeerkwaliteiten ;) Er valt mee te leven :)

Hij wordt ingebouwd in mijn kast, pics volgen wel wanneer mijn mod helemaal klaar is :)

Verwijderd

damn... jij bent slim :P

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

misschien dat je PC de data te snel stuurt??? probeer eens een lagere baud-rate...

(als je win9x gebruikt, bij eigenschappen van systeem)

Verwijderd

Hmnz, aan het schema te zien krijgt de schakeling de stroom via de seriëele poort....misschien moet je eens een externe voeding proberen.
Anders kan het nog zijn dat het programma FA-122 (en de nieuwere FA-123) een conflict hebben met de drivers van de COM poort....probeer de poort eens in te stellen op 9600baud.
Pagina: 1