Toon posts:

[W98SE] RealTek 8139 wordt niet goed herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik heb dus een probleem :) :(

Ik heb 2 netwerkkaarten:

1. Realtek 8029, deze is voor kabelinternet
2. Realtek 8139, deze is voor thuisnetwerk

Die eerste werkt perfect. Maar die tweede vertoont ernstige tekortkomingen op sociaal-psychologisch vlak.. Ok, ik denk dat een uitleg wel nodig is... ;)

FF wat feiten over die RealTek 8139:

* Hij zit netjes in een PCI slot
* Hij is correct geinstalleerd op Windows 98 SE met de nieuwste drivers (op de beta na dan)
* De diagnostische programma's van RealTek herkennen beide netwerkkaarten incl. MAC adressen etc
* Ik heb een IP toegewezen: 192.168.0.1
* Ik heb een subnet toegewezen: 255.255.255.0

Ok, het probleem is nu dat als ik IPCONFIG uitvoer, ik alleen de RealTek 8029 te zien krijg. Dit is dus de kaart die ik gebruik voor kabelinternet. De andere, de Realtek 8139, staat er gewoon niet tussen!

Ook pingen naar 192.168.0.1 werkt niet.

Hoe is dit nu in godsnaam mogelijk? De netwerkkaart werkt wel maar toch ook niet? :?

HELP!!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Kun je er wel mee netwerken (bij andere computers in je netwerk kijken)

Verwijderd

Heb je wel bij netwerkopties hem ook een tcp/ip adres en dergelijke gegeven en de vinkjes aangeklikt dat je bestanden deelt?

Verwijderd

Topicstarter
Nope

Bij Netwerkomgeving vind ik de PC wel staan. Maar niet in Volledig Netwerk en al helemaal niet in de werkgroep waar die in zou moeten staan.

Dus de enige 2 dingen die in Netwerkomgeving staan zijn:

Netwerkomgeving -> Volledig netwerk
Netwerkomgeving -> PCA (de naam van de pc)

Via andere PC zie ik hem dus ook niet.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op zaterdag 29 december 2001 17:12 schreef Go0s het volgende:
Kun je er wel mee netwerken (bij andere computers in je netwerk kijken)
Hij zegt dat dat niet kan. Lijkt me dus een beetje onzin omdit nog te vragen.

Wat eventueel wel zou kunnen dat het een TCP/IP probleem is, maar dan kun je dat er beter even bij zetten.

Controleer of bij de systeeminstellingen (apparaatbeheer) of je netwerkkaart niet uitstaat. Anders zou je kunnen pingen tot volgend jaar dinsdag maar dan haal je er toch niks uit. Probeer ping 127.0.0.1 of ping localhost om te zien of je TCP/IP wel goed werkt.

Als laatste, heb ik ook problemen mee gehad, kan het aan Windows liggen dat ie op een of andere grove manier de netwerkkaart niet activeerd. Ik zou zo niet weten hoe je dit op kunt lossen, misschien met een fresh install of in je register bladeren.

c:\bootlog.txt staat alles over je opstart proces. Kijk naar foutmeldingen met betrekking tot je realtek apparaatje.

Ik weet niet of c:\netlog.txt ook bij Windows 98 wordt gebruikt (bij Windows ME wel), maar hier staan gedetailleerde netwerkgegevens. Misschien dat je hier iets uit kunt opmaken.

Verwijderd

Topicstarter
yupz, bij Configuratiescherm -> Netwerk staat het volgende aan:

- Client voor Microsoft-netwerken
- Realtek RTL8029 (adapter)
- Realtek RTL8139 (adapter)
- TCP/IP -> RealTek 8029
- TCP/IP -> RealTek 8139
- Bestands en printerdeling voor Microsoft-netwerken

Bestands en printerdeling staat ook aan.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Dat staat bij configuratiescherm -> systeem

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb je wel de drivers van je 8139 geinstaleerd? WIndows 98 herkent geen 8139 direkt namelijk. Heb hier ook een windows 98 pc staan met een realtek 8139 en die maakte ook ruzie, totdat ik ff wat drivers van het net had geplukt voor win98SE. probeer dat eens, ik weet zeker dat het dan is opgelost

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik al zei gebruik ik al de nieuwste drivers, maar ik zal direct ff de allernieuwste beta uitproberen.

Je moet toch wat.. :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topic titel bijgeschaafd

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al heel wat threads doorgezocht naar dit probleem (en dat zijn er VEEL) maar niemand lijkt het probleem te hebben..

Ik vrees het ergste.. 3Com dan maar?

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op zaterdag 29 december 2001 21:15 schreef Zartacla het volgende:
Ik vrees het ergste.. 3Com dan maar?
Of een ander OS misschien.... :?

Verwijderd

Topicstarter
bleh, kannik weer een GB of wat gaan backuppen.. |:(

Verwijderd

Topicstarter
het is opgelost

Er was namelijk een IRQ conflict. In Windows zit een IRQ besturing waarmee je vast en zeker heel veel leuke dingen kunt doen maar het verbergt ook je IRQ errors. Dus deze IRQ besturing moet je eerst uitzetten. Vervolgens komen dan allerlei fouten aan het licht. Nu kun je naar hartelust al je PCI slots etc uitproberen totdat de boel het zonder IRQ problemen doet. Na afloop zou je de IRQ besturing weer aan kunnen zetten.

Je vind de IRQ besturing hier:

Configuratiescherm -> Systeem -> Apparaatbeheer -> Systeemapparaten -> PCI Bus -> Eigenschappen -> IRQ besturing

Deze kun je nu dus uitschakelen

Wel bedankt voor alle mogelijke oplossingen die zijn gegeven!

(mijn kennis is er zeker rijker van geworden ;) )
Pagina: 1