Toon posts:

[PHP] Variabelen worden niet overgenomen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal.

Vandaag heb ik mij wat bezig gehouden met een kalender, en hij is ook af geraakt :) Maar ik zit met 1 probleem.

De kalender wordt aangeroepen dmv. kalender.php?maand=12&jaar=2001 bijvoorbeeld. Dan laat hij de kalender van december 2001 zien. Nu heb ik onderaan mijn pagina het volgende staan:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?
// volgende maand
if ($maand == 12) {
    $nextmonth = 1;
    $nextyear = $jaar + 1; }
else {
    $nextmonth = $maand + 1;
    $nextyear = $jaar; }

// vorige maand    
if ($maand == 1 || $maand == 01) {
    $prevmonth = 12;
    $prevyear = $jaar - 1; }
else
    $prevmonth = $maand - 1; {
    $prevyear = $jaar; }
?>
<center>
<br>
<table cellspacing="0" cellpadding="0" align="center" width=210 border=0>
    <tr>
    <td align="right" width=100><a href=kalender.php?maand=<?php echo $prevmonth; ?>&amp;amp;amp;amp;jaar=<?php echo $prevyear; ?>><< Previous month</a></td>
    <td align="center" width=10> · </td>
    <td align="left" width=100><a href=kalender.php?maand=<?php echo $nextmonth; ?>&amp;amp;amp;amp;jaar=<?php echo $nextyear; ?>>Next month >></a></td>
    </tr>
</table>
?>

Echter, als ik nu op die link "previous month" klik, blijf hij de kalender van december 2001 tonen en niet die van november 2001, hoewel, als ik rechterklik doe op de pagina staat er duidelijk: kalender.php?maand=11&jaar=2001.

Het lijkt erop dat hij de "nieuwe" variabelen, namelijk nieuwe $maand (met waarde $prevmonth) en nieuwe $jaar (met waarde $prevyear) niet wil overnemen?

Iemand enig idee hoe dat zou kunnen, ik vind het echt niet :(

EDIT: ik heb even bovenaan echo $maand; erbij gezet, en dan blijft hij ALTIJD 12 tonen, ondanks de browser "maand=11" zegt. Idem voor $jaar.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07
(jarig!)
Als je het nu eens zo doet:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?
// volgende maand
if ($maand=='12') {
    $nextmonth='1';
    $nextyear=$jaar+1; }
else {
    $nextmonth=$maand+1;
    $nextyear=$jaar; }

// vorige maand    
if ($maand=='1') {
    $maand='01';
    $prevmonth='12';
    $prevyear=$jaar-1; }
else
    $prevmonth=$maand-1; {
    $prevyear=$jaar; }
?>
<center>
<br>
<table cellspacing="0" cellpadding="0" align="center" width=210 border=0>
    <tr>
    <td align="right" width=100><a href=kalender.php?maand=<?php echo "$prevmonth"; ?>&amp;amp;amp;amp;amp;amp;jaar=<?php echo "$prevyear"; ?>><< Previous month</a></td>
    <td align="center" width=10> · </td>
    <td align="left" width=100><a href=kalender.php?maand=<?php echo "$nextmonth"; ?>&amp;amp;amp;amp;amp;amp;jaar=<?php echo "$nextyear"; ?>>Next month >></a></td>
    </tr>
</table>
?>

Ten minste, zo zou het goed kunnen zijn en ziet het er al netter uit!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie geen verschil hoor. Het idee blijft: de browser zegt maand=11 jaar=2002, maar php wil die waarden niet overnemen en hij onthoudt de vorige waarden, namelijk 12/2002.

Trouwens (!!), als ik nu invul: [url="http://localhost/kalender.php?maand=08&jaar=2001"]http://localhost/kalender.php?maand=08&jaar=2001[/url] (dus ik klik niet op een link, maar ik maak een nieuw adres), blijft hij de kalender van december (12) 2001 tonen!

Ik snap het echt niet meer :(

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 23:20

bille

Don't call me Buff

hm .. ff je internetcache deleten?
je webserver opnieuw opstarten?

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 december 2001 17:30 schreef bille het volgende:
hm .. ff je internetcache deleten?
je webserver opnieuw opstarten?
Noppes, even mysql+apache opnieuw opgestart: ditto
Zou het misschien te maken hebben dat ik met sessions werk, dat hij stiekem die variabele heeft opgeslaan, hoewel ik daar niet om vroeg?

/me is echt radeloos :(

• Jorn
(jarig!)
Dit werkt wel, zelf getest:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?
// volgende maand
if ($maand=='12') {
    $nextmonth='1';
    $nextyear=$jaar; }
else {
    $nextmonth=$maand+1;
    $nextyear=$jaar+1; }

// vorige maand
if ($maand=='1') {
    $maand='01';
    $prevmonth='12';
    $prevyear=$jaar-1; }
else
    $prevmonth=$maand-1; {
    $prevyear=$jaar; }
echo "<center>
<br>
<table cellspacing='0' cellpadding='0' align='center' width=210 border='0'>
    <tr>
    <td align='right' width='100'><a href='kalender.php?maand=$prevmonth&amp;jaar=$prevyear'>Previous month</a></td>
    <td align='center' width='10'>&amp;nbsp;</td>
    <td align='left' width='100'><a href='kalender.php?maand=$nextmonth&amp;jaar=$nextyear'>Next month >></a></td>
    </tr>
</table>";
?>

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 december 2001 17:44 schreef j_iscool het volgende:
Dit werkt wel, zelf getest:
...
Natuurlijk zal dit werken, dit komt gewoon op hetzelfde neer, maar is een beetje anders (efficiënter, akkoord) geschreven, maar het gaat het erom dat php de nieuwe waarden niet wil overnemen, en dat zie ik niet meteen oplossen met jou script?

• Jorn
(jarig!)
Op zaterdag 29 december 2001 17:52 schreef DiEana het volgende:

[..]

Natuurlijk zal dit werken, dit komt gewoon op hetzelfde neer, maar is een beetje anders (efficiënter, akkoord) geschreven, maar het gaat het erom dat php de nieuwe waarden niet wil overnemen, en dat zie ik niet meteen oplossen met jou script?
Het werkt, probeer maar, jou oude script deed het bij mij ook niet hoor, en deze wel.

Verwijderd

Topicstarter
Kan je dan ook motiveren wat er mis is aan mijn script? Ik heb de jouwe even getest, en hij blijft de nieuwe variabelen weigeren.

Verwijderd

Topicstarter
Gereboot: zelfde probleem.

IK volg totaal niet meer :(

• MrFrans
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-01 06:27

MrFrans

Always watching

Ik heb een paar maandjes geleden toen ik nog php'de. Ook zoeen probleem gehad. Dat hij een variable niet overneemt. Ik heb er toen een extra variable voor gemaakt die ik bij het laden van de pagina dan door geef aan de orginele variable. Wat nou het prbleem was kwam ik niet achter, maar zo werkte het wel. Probeer het eens, veel succes.
Pagina: 1