Ik heb hier een (andere) mobo liggen. Het probleem is dat ie het 2 daagjes heeft gedaan en nu ineens helemaal niets meer doet. Nouja, hij doet het volgende: ik sluit voeding aan en vervolgens geeft ie om de paar seconden een schokje (althans de ventilator). Ook de ledjes voor de onboard netwerkkaart gaan fftjes aan en uit. Nou heb ik iets opgemerkt, een weerstand die er erg gaar uitziet, naast eentje die precies hetzelfde is alleen dan zonder dat ie aangetast is. Er omheen is het trouwens een beetje zwartachtig. Ik heb het vermoeden dat ie daarom ineens niets meer doet. Maar kan ik zo een weerstand repareren of in het ergste geval vervangen ? Het is zo'n hele kleine met aan de uiteinden een goudkleurig randje. Ben trouwens elektronica newbie.
Zit er nog garantie op??
Zo ja:
Zo nee:
(dat gaat je dus echt niet lukken..)
Zo ja:
Zo nee:
Verwijderd
Een weerstand repareren, dat zal niet lukken. Vervangen misschien wel, maar moet dan wel door een weerstand zijn v/d goede waarde (kleurcodering). Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat er verder ook nog een component stuk is, waardoor er dus teveel stroom door die weerstand ging. En om het helemaal moeilijk te maken, er zijn ook nog componenten die heel veel op een weerstand lijken, maar het niet zijn. Condensators b.v. . Kortom is toch niet zo heel makkelijk vrees ik.
Een weerstandje brand echt niet zonder reden door hoor. Er zal dus wel wat meer aan de hand zijn. Dus alleen een weerstand vervangen is niet genoeg. Weet je in wat voor circuit hij zit? Daaruit kan je meestal wel een inschatting doen over hoe gaar je bordje nu is, meestal is het toch einde oeffenening
Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz
Wat kan een oorzaak zijn dan ? Misschien te vaak en te snel stroom erop achterelkaar ofzo ? Er zitten er 2 (weerstandjes) naast elkaar, een tweeling als het ware, de 1 ziet er goed uit en van de ander is een rand een beetje korrelig geworden, en eromheen op de printplaat is het een band donkerbruin. Er komt wel af en toe een schokje stroom op, is te zien aan de fan en ledjes van netwerkkaart. Ik kan haast niet geloven dat ik het mobo nu maar weg kan gooien, moet toch te repareren zijn.....Op zondag 30 december 2001 13:14 schreef bugs het volgende:
Een weerstandje brand echt niet zonder reden door hoor. Er zal dus wel wat meer aan de hand zijn. Dus alleen een weerstand vervangen is niet genoeg. Weet je in wat voor circuit hij zit? Daaruit kan je meestal wel een inschatting doen over hoe gaar je bordje nu is, meestal is het toch einde oeffenening
Verwijderd
Ik raad je aan om je MOBO te laten nakijken door een ervaren persoon, aangezien je elektronica newbie bent.
Door er zelf aan te prutsen zou je wel eens voor nog meer schade kunnen zorgen.
Je hebt gelijk, er te veel aan prutsen kan het mobo helemaal de das om doenOp zondag 30 december 2001 14:23 schreef Herdore1 het volgende:
Ik raad je aan om je MOBO te laten nakijken door een ervaren persoon, aangezien je elektronica newbie bent.
een mobo dat binnen 3 jaar kappot gaat is schandalig en zal dus gezien de nederlandse wet - em regelgeving vervangen moeten worden c.q. naar de reperateur.
En helemaal voor zo'n merk als compaq.
En helemaal voor zo'n merk als compaq.
/dev/null
maar ja... compaq verkoopt geen losse mobo'tjes dus dat wordt ook weer lastig
Ik frut, dus ik epibreer
Verwijderd
Eest en vooral : als je dan toch newbie bent, weet je zeker dat het een weerstand is?
ten tweede, als het dan toch een weestand is, dan neem je gewoon een ohmmeter en meet je de weerstand van dat ding
ten derde, als je de weestand weet van dat ding, dan ga je gewoon naar je locale elektronicaboer en vraag je een weerstand die zo dich mogelijk bij je gemeten waarde ligt, en met een groote nauwkeurigheid(ik denk een gouden randje)
ten vierde, verwijder de originele (doorgebrandde weerstand) en probeer de nieuwe erop te solderen, let wel, deze nieuwe weerstand zal groter zijn, aangzien ze in die winkel waarschijnlijk geen SMD-weerstanden verkopen
Ten vijfde, fire op that mobo
Good Luck
ten tweede, als het dan toch een weestand is, dan neem je gewoon een ohmmeter en meet je de weerstand van dat ding
ten derde, als je de weestand weet van dat ding, dan ga je gewoon naar je locale elektronicaboer en vraag je een weerstand die zo dich mogelijk bij je gemeten waarde ligt, en met een groote nauwkeurigheid(ik denk een gouden randje)
ten vierde, verwijder de originele (doorgebrandde weerstand) en probeer de nieuwe erop te solderen, let wel, deze nieuwe weerstand zal groter zijn, aangzien ze in die winkel waarschijnlijk geen SMD-weerstanden verkopen
Good Luck
Probeer het eerst maar eens bij Compaq. B heb je, a kun je......Op zondag 30 december 2001 23:50 schreef carnman het volgende:
Eest en vooral : als je dan toch newbie bent, weet je zeker dat het een weerstand is?
ten tweede, als het dan toch een weerstand is, dan neem je gewoon een ohmmeter en meet je de weerstand van dat ding
Ten vijfde, fire op thac mobo
Good Luck
/dev/null
Verwijderd
Sinds wanneeer?Op zondag 30 december 2001 23:49 schreef pistole het volgende:
maar ja... compaq verkoopt geen losse mobo'tjes dus dat wordt ook weer lastig
Bij Compaq kun je gewoon een nieuw mobo bestellen, tenminste als je Compaq reseller bent. Hou er alleen wel rekening mee dat een nieuwe pc kopen goedkoper is meestal.
Simpel Compaq mobo +/- 2200.--
kan je de weerstand ook meten met zo'n digitale multimeter geval? Dank voor de korte handleiding, trouwens.Op zondag 30 december 2001 23:50 schreef carnman het volgende:
Good Luck
ps. bedankt ook voor de andere reply's guys, het mobo is 2ehands gekocht en voor prijsje waarbij er geen garantie aan te pas gekomen is
Verwijderd
Heb je ooit al eens een ontplofte weerstand gemeten ??Op zondag 30 december 2001 23:50 schreef carnman het volgende:
Good Luck
Dat geeft een nogal oneindige weerstandswaarde
Pagina: 1