printen vanuit dosprogramma naar usb-printer

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 17:55
Het probleem is als volgt:
Ik wil graag printen vanuit het programma JBentree (boekhoudprogramma van Esteem). Deze werkte altijd
perfect op de oude printer. Nu echter met de nieuwe
Lexmark (alleen)USB-printer geeft het prgramma de
melding dat printer niet gevonden is.
Is het mogelijk om de info die het programma naar
LPT1 stuurt door te sturen naar de USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, USB is een 32 bit interface die niet door Dos ondersteunt wordt.
USB legacy heeft ondersteuning voor muis, keyboard en floppy via de bios maar niet voor andere apparaten.

je zult via windows moeten printen (eventuuel een virtuele printer instellen die naar bestanden print en dit met de USB printer via windows uitprinten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
OK, ik nu een bestand test.prn. Hoe print ik deze nu??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35412

in windows met notepad bijvoorbeeld:

start > programs > accessories > notepad

in notepad:

file > open > [zoek file op]

om te printen:

file > print

dit bedoel je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 december 2001 15:57 schreef Down Under het volgende:
Het probleem is als volgt:
Ik wil graag printen vanuit het programma JBentree (boekhoudprogramma van Esteem). Deze werkte altijd
perfect op de oude printer. Nu echter met de nieuwe
Lexmark (alleen)USB-printer geeft het prgramma de
melding dat printer niet gevonden is.
Is het mogelijk om de info die het programma naar
LPT1 stuurt door te sturen naar de USB poort.
waarom
heb
je
zo
vaak
op
de
enter
geramd
?

Helaas heb ik de oplossing niet voor je.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Als je het programma draait in een DOSbox onder windows, moet het volgens mij wel lukken. Je zit alleen met het probleem dat het dosprogramma je printer niet ondersteunt. Je zult dus wat met printeropties in het dosprogramma moeten uitproberen welke er een bruikbare output produceert.

dat test.prn kun je trouwens uitprinten door "copy test.prn PRN:" in te tikken in een dosbox onder windows. Weet alleen niet of dat leesbare output oplevert.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
voor in een dosbox:

http://www.lerup.com/printfile/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 01:17
ja wij printen op werk gewoon met een usb printer als ik me niet vergis... ik heb er nooit echt op gelet maar wij draaien dan wel eerst windows... en daar is de printer geinstaleerd... daar kun je als ik me niet vergis kiezen of je vanuit dos programma's wilt printen en dan hoor je gewoon te kunnen printen, vanuit dos...

Of vergis ik mij???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 29 december 2001 21:02 schreef MasterM het volgende:
ja wij printen op werk gewoon met een usb printer als ik me niet vergis... ik heb er nooit echt op gelet maar wij draaien dan wel eerst windows... en daar is de printer geinstaleerd... daar kun je als ik me niet vergis kiezen of je vanuit dos programma's wilt printen en dan hoor je gewoon te kunnen printen, vanuit dos...

Of vergis ik mij???
DAt kan dus idd. Dat raad ik de topicstarter ook aan (omdat het volgens mij niet anders kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
ik vond dit ook wel aardig: (dit gaat over w2k)

Cannot Print from a 16-Bit MS-DOS-Based Program
In this situation, type the following line at a command prompt:
net use lpt1: \\ servername \ printer_share /persistent:yes

In your 16-bit program, print to LPT1. You can assign other LPT ports to MS-DOS-based 16-bit programs of the program needs to use other ports.

moet je alleen ff je printer delen en naar de shared printer op je eigen systeem printen.

(je dos prog print dus naar lpt1, win2k lijdt dat naar de shared printer, en deze printer zit op je eigen systeem op usb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Manne, bedankt :) ik ga es effe wat vogelen.

PS: smvs handig proggie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Laatst online: 15-05 19:48

Bjorker

Cadillacs rule!

In mijn bios kan ik "USB function for DOS" aanzetten. Misschien dat zoiets een oplossing kan zijn?

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 29 december 2001 21:42 schreef Bjorker het volgende:
In mijn bios kan ik "USB function for DOS" aanzetten. Misschien dat zoiets een oplossing kan zijn?
check mijn eerste post.
alleen noem ik het legacy support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->SA

• smvs
  • Niet online
Ik ben me er ten eerst van bewust dat dit een heel oud topic is, maar i.p.v. een nieuwe te openen en de search nog meer te vervuilen kan ik misschien beter een reply posten.

het aloude probleem: je hebt een usb printer. je hebt een dos programma draaien onder win 9x / nt, wat alleen kan printen naar lpt1. onder 2k/xp is dit simpel op te lossen: deel je printer, doe 'net use lpt1 \\computer\printer' en klaar.

echter, onder win98 lukt dit niet. als je 'net use lpt1 \\jeeigenpc\jeeigenprinter' tikt dan tuint hij er helaas niet in. win98 zegt dan iets in de trant van: 'ik kan niet naar mezelf printen, maar alleen naar een server'. ofzo.

gelukkig is hier een proggie voor, wat ik hier op GOT nog niet gezien heb maar wat erg handig is: dosprn.

http://www.dosprn.com/

hiermee kan ik nu uit een primitief boekhoudpakket uit 1912 iets printen naar een officjet 2110. perfect. alleen jammer dat je met je creditcard moet dokken voor de volledige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116066

smvs schreef op 11 september 2003 @ 00:58:
het aloude probleem: je hebt een usb printer. je hebt een dos programma draaien onder win 9x / nt, wat alleen kan printen naar lpt1. onder 2k/xp is dit simpel op te lossen: deel je printer, doe 'net use lpt1 \\computer\printer' en klaar.
gedaan en hij print!

probleem is echter dat er niets op papier gezet wordt en de blaadjes er blanco uit rollen. iemand enig idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Installer in je dos-app een PS-driver,
Maak een PostScript-file, in een Acrobat-hotfolder en printen maar vanuit Windows.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
dat dosprn is nogal verneukeratief achteraf gezien. ik heb het toentertijd aan de praat gezwengeld voor een klant. de niet-betaalde versie drukt een soort watermerk op de achtergrond in de trant van 'buy dosprn', beetje jammer op je facturen. ofwel je moet er echt voor dokken als je er wat aan wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:41
Als betalende dosprn gebruiker kan ik meedelen dat die paar euro's echt goed besteed zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Anoniem: 116066 schreef op 06 augustus 2004 @ 14:16:
[...]

gedaan en hij print!

probleem is echter dat er niets op papier gezet wordt en de blaadjes er blanco uit rollen. iemand enig idee hoe dit komt?
Ga naar de printer in control panel en kijk of -->eigenschappen-->advanced-->print processor-->raw staat ingesteld, wellicht een beetje knoeien hiermee als het nog niet werkt ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1