Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt wat is het verschil tussen een foto die ik met mijn digicam heb gemaakt in tiff formaat of in jpg, behalve de grootte van het bestand dan 5,5 mb van de tiff tegen 420kb van de jpg. Visueel zie ik er geen verschil in.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Tiff is een zgn "lossless" formaat, oftewel elke pixel is zoals de ccd het registreerde. JPG daarentegen is een "lossy" compressie formaat. oftewel, daar gaat data verloren. Hoeveel data er verloren gaat hangt helemaal van de kwaliteits instelling.

Maak maar eens 2 identieke fotos, 1 in tiff en een in jpg. en ga ze dan maar eens vergeljken.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
als ik mij niet vergis bewaard een TIFF bestand veel meer (kromme uitleg maar ok..)... met het oog is het verschil niet echt zichtbaar maar als je daarna nog bewerkingen gaat uitvoeren is een tiff bestand beter...

als je er niks meer aan doet is een jpg voldoende.... een tiff bestand is dus een grotere, meer kleuren omvattende jpg (correct me if i am wrong..... dit is de basis uitleg wat ik er van snap...exacte details weet ik ook niet..)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg ik snap het nu maar het verschil zie ik zo 1,2,3 niet hoor

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op zaterdag 29 december 2001 14:57 schreef Champy1 het volgende:
Bedankt voor de uitleg ik snap het nu maar het verschil zie ik zo 1,2,3 niet hoor
Van een afstand zal je een hoge kwaliteitsinstelling bij een JPG en een TIFF niet zo zien, moet je eens flink inzoomen en/of een foto maken waar heel veel kleuren inzitten. Als je de kwaliteit van de JPG kan kiezen is dat nog makkelijker. Het eerst wat veel mensen merken is dat de kleurtemeratuur iets veranderd en er zich kleine "blokjes" vormen waar veel bijna identieke kleuren naast elkaar liggen.

If you can't win fair, cheat!

Verwijderd

Als je nog aan je plaatjes gaat Photoshoppen, raad ik je aan om een foto op tiff formaat te schieten.

Volgens mij kan tiff ook eigen color profiles enzo bevatten.

Verwijderd

als ik jou was zou ik gewoon in jpg 100% opslaan is altijd nog stuk kleiner dan tiff en practisch perfect

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JPG is echt niet perfect.

om fotos te kijken wel jah, maar als je gaat bewerken, is jpg wel het k*tste fortmaat dat er bestaat... bmp of tiff is dan veeeeel beter...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1