Pc laten piepen als hij klaar is met afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 12:22
Ik wil graag weten hoe ik mijn pc een piepje kan laten geven via de pc-speaker als hij klaar is emt afsluiten of opstarten. Omdat de pc geen monitor heeft is dat de enige output.

Dus kort samengevat:
Hoe kan ik piepjes laten klinken uit de pc-speaker en
Hoe kan ik een script uitvoeren als de pc (bijna) klaar met aflsuiten

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 10:37

El Martino

Zo niet, dan toch.

Ctrl-G is een beep uit de speaker... Echo zo'n karakter en voila!

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
echo -e "\7"

Daarmee echo je een beepje.

• aequitas
die ctrl-g werkt alleen bij windoos.

Hoe kan ik trouwens een pauze van een paar seconden maken zodat ik tijd heb om naar mijn server te rennen en te luisteren of echo -e "\7" het doet?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 29 december 2001 13:46 schreef aequitas het volgende:
Hoe kan ik trouwens een pauze van een paar seconden maken zodat ik tijd heb om naar mijn server te rennen en te luisteren of echo -e "\7" het doet?
'sleep 10 && echo -e "\a"'. Dit wacht 10 seconden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• aequitas
moet er nog wat ingesteld zijn om de pc-speaker te laten werken of doet die het altijd.

Als ik het commando in een script doe werkt ie niet en als ik het telnet dgeeft mijn windoos bak een piep.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
echo echo't standaard naar STDOUT. Als je echo -e "\7" > /dev/tty1 ofzo doet, echo't ie naar een lokale tty, dat zou wel moeten helpen.

• aequitas
volgens mij heb ik het probleem al. Ik vond het al zo raar dat de bios ook geen signaal gaf. Dus maakte ik de kast los en zag dat de speaker gewoon niet was aangesloten. |:(

Dat echo trukje werkt nu. thx :)

Wel nog een andere vraag:

Hoe kan ik het laten starten als de pc klaar is met afsluiten, dus als ie het bericht geeft dat de pc uit mag?
:?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zet een link naar je scriptje in /etc/rc0.d (voor RH-alike distro's iets als /etc/init.d/rc0.d geloof ik) met de naam S19beep. Na de beep moet je nog wel even wachten, want er zijn dan nog wat taken die moeten gebeuren (filesystems unmounten). Je kunt die beep niet later draaien, want als je filesystems al geumount zijn dan kan echo niet meer gedraaid worden...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• aequitas
k, thx

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe kan ik het laten starten als de pc klaar is met afsluiten, dus als ie het bericht geeft dat de pc uit mag?
:?
Ik kijk altijd naar het HD-ledja. Als dat 30 seconden niet meer aan is geweest, dan is hij afgesloten :)
Pagina: 1