SDRAM op halve kracht?..

Pagina: 1
Acties:

• eGo2K
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 20:12

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

Topicstarter
Yo,...

Ik heb op de PC Dumpdag vorige week DDR ram gekocht voor mijzelf zodat ik mijn SDRAM aan mijn oom kon geven in Egypte. Nouja... Hier ben ik dus... met de SDRam in Egypte... Stop ik de RAM (2x 256 MB) in zijn mobootje zie ik opeens dat ie 265 MB las. Ik natuurlijk mijzelf afvragen wat er aan de hand zou zijn en haalde 1 module eruit om te kijken of een van die ram-bankjes kapot is. Start ik de computer nogmaals op blijkt dus dattie 128 MB leest (bij de startup)! Betekent dit dus dat het mobootje de RAM niet goed leest ofzo?... De SDRAM werkte bij mij prima, 512 MB bij startup. Ikzelf heb _geen_ VIA-chipset in mijn mobo, dus het kan geen cheap-ass ram zijn (nouja.. kan.. maar iig. niet VIA-only). Waar kan het nou aan liggen?...

grtz...
eGo...
btw: Mijn oom heeft een Celeron 300 Mhz en een mobootje (kan ik ff niet zien... ben in een Internetcafe)

... die alle andere vragen overbodig maakt: BIERTJUH?!

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 12:51 schreef eGo2K het volgende:
Yo,...

Ik heb op de PC Dumpdag vorige week DDR ram gekocht voor mijzelf zodat ik mijn SDRAM aan mijn oom kon geven in Egypte. Nouja... Hier ben ik dus... met de SDRam in Egypte... Stop ik de RAM (2x 256 MB) in zijn mobootje zie ik opeens dat ie 265 MB las. Ik natuurlijk mijzelf afvragen wat er aan de hand zou zijn en haalde 1 module eruit om te kijken of een van die ram-bankjes kapot is. Start ik de computer nogmaals op blijkt dus dattie 128 MB leest (bij de startup)! Betekent dit dus dat het mobootje de RAM niet goed leest ofzo?... De SDRAM werkte bij mij prima, 512 MB bij startup. Ikzelf heb _geen_ VIA-chipset in mijn mobo, dus het kan geen cheap-ass ram zijn (nouja.. kan.. maar iig. niet VIA-only). Waar kan het nou aan liggen?...

grtz...
eGo...
btw: Mijn oom heeft een Celeron 300 Mhz en een mobootje (kan ik ff niet zien... ben in een Internetcafe)
Had ik ook met een oud mobo (EDO). Ik had 2x 64 mb gekocht, pakt ie maar 2x 32 :(

Oftewel: BIOS update of ander geheugen :)

Verwijderd

waarschijnlijk heeft het mobo singlesided memory nodig, anders ziet hij maar de helft...

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik denk dat je DIMM's dual-sided Dram zijn. Als het moederbord dat niet ondersteund dan herkent ie maar 1 kant.

Celeron 300 is al wat ouder, dus ik denk dat dat het geval is.

• eGo2K
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 20:12

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

Topicstarter
Op zaterdag 29 december 2001 12:53 schreef fleut het volgende:
waarschijnlijk heeft het mobo singlesided memory nodig, anders ziet hij maar de helft...
Nou fleut... de RAM die er al inzat (32 MB) was NIET single-sided maar mijn RAM (2x 256 MB) is dat wel!

... die alle andere vragen overbodig maakt: BIERTJUH?!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Hmm.. ik denk dat het dus een mobo met LX-chipset is... die ondersteunt max 3x 128MB

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
en waarschijnlijk ondersteund het mobo maar een maximaal aantal per chip op de geheugen module. Dus als er 16*16mb chips op zitten en het mobo ondersteund max 8mb chips zal deze idd maar de helft herkennen omdat hij alleen maar de eerste 8mb kan benaderen.

Xbox360 gamerprofile

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Probeer ff in een ander ramgat te doen... had ik ook pakt 128, maar het was 256. na andere volgorde was het opgelost

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Heb hier een 256 Mb Single Sided liggen. Op een oude pc pakt ie dan 128 en op mijn nieuwe 256

Veel info hierover in oude topic:
[topic=185566/1/100]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Denk ook dat 't een LX is. Als ruilen v.d. DIMM's geen optie is zou ik je aanraden naar een leuke 2e hands BX bord te kijken; daar werkt de Celeron perfect op én alle 512MB's worden gezien (en passant de 300 op 450 te laten draaien is ook het proberen waard, maar het zal daar in Egypte wel wat warmer zijn dan hier :P ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1