Toon posts:

[winroute] winroute en een probleem met DNS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort share ik mijn internet verbinding met wat meer computers.
Ik heb 1 server die direct op het kabelmodem staat en waar Winroute (server) op staat en op alle andere (lees : de 2 andere computers) staan gewoon de juiste netwerkinstellingen.
Zover ik weet heb ik alles goed gedaan.
Maar om de zoveel tijd, soms een week, soms minder als een halve dag crashed het DNS systeem op de Winroute computer.
Als ik dan op een van de andere machines een ip adres invoer zijn er geen problemen maar als ik een normaal internet adres invoer doet hij het niet.

De server herstarten reset dat blijkbaar ook maar de server heeft geen monitor (hij staat in de huiskamer... monitor past er niet bij :D) en het herstarten gaat nogal moeilijk.

De server is een Pentium 100 met 32 mb intern met Windows 98.
Ik heb hem tijden als primaire computer gebruikt maar daar heb ik inmiddels een betere voor...

Bestaat er een oplossing voor dit vervelende probleem ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb DNS forwarding staan naar de DNS die (in dit geval) NT van de Chello-DHCP krijgt, dus die het OS krijgt van de ISP.

Verder krijgen de clients hier hun DNS settings door via een eigen DHCP server dieper in m'n netwerk.

Ik weet niet of je een vergelijkbare instelling kunt hanteren, anders zou je je DNSsen op de clients ook in kunnen vullen (naar buiten).

Wellicht is het een goed idee op die server een remote proggie als VNC te nstalleren, kun je de Winroute service herstarten en kijken of dat helpt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ik heb PCAnywhere er al als remote service opstaan...
maar meestal werkt dat ook niet meer.

Maar ik zal het eens proberen om de DNS van mijn provider (zeelandnet) te hanteren in computers IN het netwerk zelf.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uh.. dit klinkt meer als een probleem met je hele netwerk stack die ermee kapt..

Hoeveel nics zitten erin? win98SE had bij mij grote problemen met 3 nics, kreeg ik soortgelijke klachten mee --> heel het netwerk op die PC viel uit.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 1 server waar 2 kaarten inzitten (internet) en locale server (192.168.0.1), dan heb ik een windows 98se pc met 1 kaart (192.168.0.2) en een met win 98se, ook met 1 kaart (192.168.0.3)...

thats everything.

• Rataplan_
  • Laatst online: 14-08 20:21
mijn NT4 servertje is een cyrix MX of GX 233 (weet al niet meer hoe die antieke dingen heten) ook met winroute. Hij heeft 3 nics, 3 coms, waarvan eentje van chello. Winroute doet de rest. Ik gebruik gewoon de DNS van winroute voor mijn clients. Daarbij heb ik natuurlijk wel netjes in winroute ingevuld dat de parent dns die van chello is. MAAR: ik heb ook problemen gehad. Waar dit aan lag? Sinds chello leases van een uur geeft ging het bij mij fout. Doordat ik de firewall rulez (ik gebruik ook de (ideale) firewall van winroute) wat erg strak had gemaakt, kreeg ik geen nieuwe lease (dom dom dom) maar daardoor werkte het bij mij niet meer...

Maar on the other hand, jij hebt WEL nog traffic als je zo ip-adressen invoerd, dus dat zal het probleem wel niet zijn.

laatste: momenteel draai ik build 30 van de pro versie, maar al sinds build 11 ofzo draai ik zonder problemen in principe.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff een aantal tests gedaan en nu blijkt dat je gelijk hebt...
ik kan gewoon ook niet internetten buiten het netwerk van mijn provider dan...
nu heb ik vandaag al 2x moeten resetten, het wordt steeds meer, ik moet echt een oplossing hebben want ik moet a.s. donderdag en vrijdag weg en mijn vader wil wel gewoon kunnen internetten.

Verwijderd

Topicstarter
Na nog een testje : ik kan dan als dat gebeurt alleen maar internetten binnen het locale netwerk van mijn internet provider :r

Verwijderd

win98 is waarschijnlijk de bottleneck.
pleur nt4 of win95(laatste versie ivm winsock 2) erop.
en dan nog eens proberen.
Pagina: 1