Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moderator-meeting...

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:28

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik zie met groeiende angst dat er steeds meer gefrustreerde Moderators bijkomen, (waaronder ik) wat onder andere te maken heeft met wederzijds onbegrip.

Iets wat veel voorkomt is de irritatie dat al gemodereerde postings weer aangepast worden, vaak met een totaal andere waarde. (Van score 0 , niveau -1 / off-topic naar score 1 , niveau 1 / inzichtvol bijvoorbeeld)

Iets anders is de moderatie an sich, waar dus de aanpassing van moderatie toe leid, dus dat wil zeggen meningsverschillen over wat voor waarde aan een posting wordt toebedeeld.

Ik denk dat een gedeelte voortkomt uit het feit dat sommige moderators de context van een getiepte post niet helemaal doorgronden of niet goed doorlezen.

Een andere reden kan zijn dat men overmatig actief gaat modereren, dus bijvoorbeeld op threads waar men zelf niet echt verstand van heeft, (je kunt niet van alles de details weten) en dus snel een foutief waarde-oordeel geeft.

Ik denk dat dit opgelost dient te worden, want kijk maar eens naar de threads in dit pas nieuwe forum...

ik zelf ben wel bereid naar een soort "meeting" te gaan van Moderators, om een soort generieke gedragsregels af te stemmen en dergelijk. (wat een toewijding voor tweakers he ? :P En dat voor nix ! :D )

Ik zou het sowieso ook wel leuk vinden mijn collega-moderators te ontmoeten.

Ik denk ook dat de hoeveelheid Moderators te hoog ligt. (ongeveer 92, volgens Femme)

Is het misschien een idee om Moderators een bepaald "vakgebied" toe te kennen, waar zij op kunnen modereren i.v.m. hun kennis over dat "vakgebied" ?

Voorbeeld, ik weet niet al te veel van Software enzo, dus dat kan ik dan niet modereren, ik ben wel thuis in Hardware, en kan dat dus wel modereren.

Ik denk dat dit soort opslitsing van werkgebieden flink wat frustatie weg kan nemen....

Ik hoor jullie meningen graag, want volgens mij beginnen de laatste tijd de emoties flink op te lopen.

Aannames zijn fataal.

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik denk dat er met een paar mensen eens geevalueerd moet worden hoe er ge-remodereerd wordt en wat nu de beste waardering voor een post zou zijn. Hieruit zouden wat richtlijnen moeten komen die naar alle moderators gemaild worden. Om die richtlijnen in samenspraak met alle moderators te maken lijkt me niet te doen.
Het punt dat moderators niet zomaar alle threads moeten modereren vind ik juist (alleen af en toe een bagger-post (zoals: die wil ik ook!) snel verwijderen moet blijven kunnen). Maar ik vind ook dat dit eigenlijk een eigen verantwoordelijkheid van de moderators is.
------------------
Otis gaf in mijn topic over irritatie over wijzigingen ook de mogelijkheid om niet de laatste moderatie te tonen, maar een gemiddelde van alle moderaties.
------------------
Het is trouwens ook lastig dat je in threads waarin je zelf post niet kunt modereren. ik snap dat dit nodig is voor de objectiviteit (anders kun je iemand waarmee je in discussie bent omlaag gooien), maar juist de threads waar je verstand van hebt zijn zowel degenen waarin je zou willen posten als degenen waarin je goed zou kunnen modereren.

Verwijderd

Het probleem is: er zijn te veel postings die om moderatie vragen, en er zijn te weinig moderators. Het IMHO beste system om te moderaten is via het puntensystem van slashdot. Iedere moderator krijgt 5 punten, en hij kan per posting 1 punt toekennen (die dan negatief (bv als troll) of positief(bv insightful) wordt gewaardeerd) totdat zn punten op zijn, dus maximaal 5 postings.

Voordeel hiervan is dat meerdere moderators dezelfde posting kunnen modereren, maar dat het resultaat van de moderatie niet gelijk is aan de mening van de LAATSTE moderator, maar van het totaal aan moderaties op een posting.

voorbeeld: posting X krijgt 2 keer insightful, 1 keer underrated en als laatste 1 keer troll. totaal aantal punten: 3.

hier heeft die posting gewoon -1: troll. Terwijl dus al die andere moderaties overruled zijn.

Op zich is dat niet zo handig. Je krijgt dan inderdaad scheve gezichten als een (nieuwe) moderator, niet geremd door enige moderatorkennis, vrolijk postings gaat zitten down- of upmoderaten, en daarmee moderaties van anderen overrulend.

Moderaties is wel het verkondigen van een mening maar niet in het verlengde van de discussie, maar puur over het ene element in de discussie: die ene posting. De moderator verkondigt zijn mening over de _KWALITEIT_ van de posting dmv het toekennen van de moderatiepunten. anders niet. Kwaliteit is, zeker met teksten, een subjectief begrip en daardoor verschillen moderators van mening soms over de moderatie van bepaalde postings.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:28

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Otis,

Dat klinkt idd stukken beter dan het systeem wat hier gebruikt wordt.

Is dit toevallig wat Femme bedoelt met "wijzigingen in het moderatie-systeem" ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

wijzigingen in het moderatie-systeem??

Heb ik iets gemist ofzow?? Wat gaat er veranderen en wanneer??

Maar om terug te komen op de Topic, het lijkt mij ook wel een leuk idee om een keer bij elkaar te komen.
Om over dit soort dingen te praaten, en natuurlijk ook voor de gezelligheid :)