Toon posts:

De stem van de zwijgende meerderheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bron: http://www.kro.nl/actueel
Onderstaande passages zijn afkomstig uit het KRO progamma Reporter, vrijdag 29 December. Ik vind het wel belangrijk dat ook de andere kant van de zaak 's wordt belicht.

Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en debatteer met hen op gepaste wijze.

Vieren we straks nog zo openlijk kerst?
Volgens de laatste demografische gegevens zal in 2015 de meerderheid in onze grote steden bestaan uit moslims. En dat boezemt ons hier in het Westen angst in. Want het beeld over de islam wordt vooral bepaald door mensen.

De Koran.
Het heilige boek van de moslims.
Het spoort de gelovigen, in meerdere verzen, aan tot debat. Maar het blijft stil. En zo weten we amper waar de meerderheid van de moslims voor staat. En dat terwijl er juist nu, na 11 september, zon behoefte is aan duidelijkheid.

En ondertussen, ondertussen worden onze vooroordelen bevestigd en groeit de angst.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Nog geen 10% , ongeveer 1.5 miljoen, van Nederlandse bevolking is allochtoon. Als je de 'westerse' allochtonen (Duitsers, Engelsen, Belgen etc) er uit laat kom je op 6-7% Een groot deel daarvan is ook weer geen moslim. Dus het aantal moslims in Nederland is zo hoog niet. Lokaal kan dat natuurlijk best hoger zijn. Maar om daarvoor geen Kersmis te vieren? Tsja...dat is wat overdreven he?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 29 december 2001 02:18 schreef Depoes het volgende:

[...]
(ff offtopic)

Wat me de laatste tijd steeds meer opvalt is dat de meest moeilijke topics worden geopend door "nieuwe" users...

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik had eigenlijk toch altijd al een hekel aan dat overdreven gedoe rond Kerst. Zo heeft de Islam dus toch nog een positief effect. Moeten we echt tot 2015 wachten?

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 10:48 schreef Ortep het volgende:
Nog geen 10% , ongeveer 1.5 miljoen, van Nederlandse bevolking is allochtoon. Als je de 'westerse' allochtonen (Duitsers, Engelsen, Belgen etc) er uit laat kom je op 6-7% Een groot deel daarvan is ook weer geen moslim. Dus het aantal moslims in Nederland is zo hoog niet. Lokaal kan dat natuurlijk best hoger zijn. Maar om daarvoor geen Kersmis te vieren? Tsja...dat is wat overdreven he?
het 'probleem' is plaatselijk: in de grote steden in de randstad is meer dan 50% allochtoon.
afhankelijk van hoe die bevokingsgroep zich sociaal, cultureel en economisch ontwikkelt kan het probleem groter worden, wat ook gevolgen kan hebben voor de gebieden die afhankelijk zijn vd randstad.

-

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 29 december 2001 15:14 schreef BadRespawn het volgende:
het 'probleem' is plaatselijk: in de grote steden in de randstad is meer dan 50% allochtoon.
Deze discussie hebben we net gehad. Voordat ook deze uit de hand loopt hier wat officiele cijfers

Nog maar weer een keer: De definitie van het begrip allochtoon is volgens het centraal buro van de statistiek:

Iedereen die één of meerdere ouders heeft die niet de Nederlandse nationaliteit hebben. OF waarvan een der ouders in het buitenland is geboren.

Dus als jouw grootouders tijdens de zwangerschap van je oma een dagje aan het winkelen waren in Belgie en de weeen begonnen en hoppa, daar was je moeder 14 dagen te vroeg en in Antwerpen geboren, dan ben JIJ een allochtoon. Al die mensen worden meegeteld en dan NOG kom je niet aan 50% voor welke stad dan ook.

Hier de recente cijfers van Rotterdam
Bron CBS:
Rotterdam inwoners op 1-1-2001:
Totaal: 595.255 Mannen: 291.647 Vrouwen: 303.608
Allochtonen in Rotterdam op 1-1-2001
Totaal: 246.107 Westerse: 57.266 Niet westerse: 188.841
Zoals je kunt zien:

totaal aantal allochtonen: 246107/595255 = 41%
niet westerse allochtonen: 188841/595252 = 31%

En daar zit in alletwee de gevallen dus ook in de kinderen van de familie Jansen waarvan de vader toevallig uit Belgie kwam, of waarvan de moeder uit Thailand kwam.

Waar ook niemand over praat is dat R'dam en A'dam internationale steden zijn. Hoeveel allochtonen denk je dat er aan de Erasmus universiteit studeren? Of lesgeven? Hoeveel mensen denk je dat multinationals als Shell, Unilever en de Nationale Nederlanden in dienst hebben die ze daar vrolijk 'expatriates' noemen, maar wat gewoon een luxe woord voor allochtoon is. Je praat over duizenden mensen.

Waar het op mis gaat is het volgende: Er wordt gezegd dat in het centrum van Rdam meer dan 50% allochtonen wonen. Dat geloof ik direkt. Er zullen wel straten zijn waar het 100% is. Maar dat mag je niet uitbreiden tot HEEL de stad. Maar dat is wel wat blijft hangen bij de mensen, ze vergeten voor het gemak de aanduiding: Centrum of Het Oude Westen.

Ik sprak laatst iemand van de GGD en die zei ook dat er ongeveer 60% allochtonen waren in Rdam. Hij geloofde de cijfers van het CBS niet. Toen ik door vroeg bleek dat zijn cijfers afkomstig waren van zijn eigen organisatie. Maar ja die keken alleen naar hun eigen klanten. En welke autochtoon gaat er nu naar de GGD? Dat is nu juist een club die alle bijzondere gevallen opvangt zoals Afrikanen die een HIV test komen laten doen. Als ik dat wil laten doen ga ik naar mijn huisarts.

Maar zo vertekent het beeld enorm. En vergeet vooral ook niet dat niet westerse allochtonen ook bv katholieke Brazilianen zijn. Of Boedistische Thai en Confusianistische Chinezen. Dat zijn bij lange na niet allemaal moslims.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Waar het mij om gaat is dat er eens aandacht wordt besteedt aan het feit dat de intellectuelen in het Westen niet worden gehoord. Juist deze groep kan een klankbord zijn voor de moslimcultuur en zo de angst jegens en de toename van incidenten tegen de andere cultuur een halt toeroepen.
Mijn mening is dat de media hier een bijdrage aan kan leveren. Of ze dit willen is een tweede.
Pagina: 1