[MySQL] PHP connect niet met MySQL server

Pagina: 1
Acties:

• Duff
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 16:06
Ik heb op mijn thuiscomputer PHP lopen met MySql onder Apache. Als ik echter via mijn browser PhpMyAdmin wil openen, dan krijg ik de volgende foutmelding:

Warning: MySQL Connection Failed: Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in lib.inc.php3 on line 122

Dit zijn de regels rondom line 122 (line 22 is de regel meteen na 'else')
code:
1
2
3
4
if (empty($cfgServer['port']))
$link = $connect_func($cfgServer['host'], $cfgServer['user'], $cfgServer['password']) or mysql_die();
else
$link = $connect_func($cfgServer['host'].":".$cfgServer['port'], $cfgServer['user'], $cfgServer['password']) or mysql_die();

Hier heb ik gelezen dat het kan zijn dat MySQL niet onder de localhost draait, maar hoe kan ik dit checken?

Ik geloof dat mijn info zo wel een beetje compleet is, mocht het niet zo zijn dan hoor ik t wel.
De search is btw gebruikt maar nix gevonden ;(
TIA

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Weet je zeker dat MySQL draait? Kun je MySQL wel via de prompt benaderen?

• Duff
Ja, ik weet zeker dat ik MySQL draai...
Hoe doe je dat precies, via de prompt benaderen?

edit:

lamaar ik heb t al door, dat via de prompt benaderen. maar dan krijg ik dezelfde foutmelding

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op zaterdag 29 december 2001 10:48 schreef Duff het volgende:
edit:

lamaar ik heb t al door, dat via de prompt benaderen. maar dan krijg ik dezelfde foutmelding
Dan lijkt me dus dat mysql niet draait ...

• Duff
Ow...lijkt me een domme fout dan |:(
Maar ik zie geen verschil in de normale procedure (van het opstarten van mysql)....
Maar bedankt iig ik ga t ff uitzoeken

• x-force
  • Laatst online: 05-01-2024
ps -aux en je kan zien welke processen er draaien en dan kan je dus zien als er MySql draait snappie?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Duff
Hmmz hoe doe ik dat dan?
Excuus maar ik ben niet zo bekend met dat command prompten :o
Ik krijg nu de melding dat ps niet uitgevoerd kan worden...

Verwijderd

welk besturingssysteem? onder 2K/NT/XP kan je de services checken via configuratiescherm-> administrator options ofzo

als daar bij mysql started staat dan staat hij aan. Zoniet zet hem dan ff aan en check of het werkt. Dan zal je er voor moeten zorgen dat MySQL automatisch start bij starten windows.

• Duff
Yeah hij doet t!
Dank dank allen!

Hier is wat ik gedaan heb:

Ik heb XP, en ik heb meteen ff gekeken
In Configuratiescherm > Systeembeheer > Services staat hij wel in het lijstje, maar in de kolommen 'Beschrijving' en 'Status' staat niets:

Afbeeldingslocatie: http://www.visade.nl/gotmysqlprobleem.jpg

Dit zegt misschien wat meer :)
Als ik op de knop 'starten' klik zegt hij dat hij het bestand niet kan vinden. Dat klopt want het pad naar het bestand zoals aangegeven in het pop up scherm is onjuist, maar dit kan ik niet veranderen :? Ik heb dus maar de hele map 'mysql' gekopieerd en geplakt onder C:\
Dat was voldoende. Maar als iemand nog een oplossing heeft voor het aanpassen van het pad in systeembeheer, dan houd ik me aanbevolen :)

Verwijderd

mis. MySQL opnieuw als service toevoegen. Bij de windows distributie van MySQL zit in de bin dir een proggie winMySQLAdmin. Als je die start komt er zo'n verkeerslicht in je system tray, en dan rechtermuisknop -> WinNT -> Install as service ofzo.

• Duff
Ja weet ik, heb ik geprobeerd maar gaat te vaag :?
Maar het werkt nu, dus ik ben allang blij :)
Pagina: 1