Hoe lang voordat je een linux expert bent?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik ben een geile linux newbie, en ik word helemaal gek van dat gelees, dus ik vraag me af hoe lang duurt die onzin nog!
Iemand hier die een indicatie kan geven wanneer je text only tot op een bepaald niveau beheerst dat je grafische dingen niet meer nodig hebt?
Zal per distro ook wel verschillen.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:12

JJJ

Hangt er ook vanaf of je X gebruikt of niet. Als je alleen maar in console werkt zal je dat iig sneller door hebben.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 29 december 2001 00:36 schreef REDFISH het volgende:
Ik ben een geile linux newbie, en ik word helemaal gek van dat gelees, dus ik vraag me af hoe lang duurt die onzin nog!
* moto-moi leert nog elke dag bij via GoT en Slashdot e.d...
En ik gebruik inmiddels 6 of 7 jaar Linux..
Iemand hier die een indicatie kan geven wanneer je text only tot op een bepaald niveau beheerst dat je grafische dingen niet meer nodig hebt?
Het niveau om zonder grafische dingen te werken had ik trouwens al vrij snel, aangezien er in de tijd van RH4 nog niet zoveel grafische tooltjes waren.. :D

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wok
  • Laatst online: 21:48

Wok

Dakloos...

Er zijn tegenwoordig opleidingen voor, variërend van LCP, LCE tot MLCE (zag ik bij toeval een paar dagen geleden op de achterkant van LinuxMagazine).

(Linux Certified Professional, Linux Certified Engineer, Master Linux Certified Engineer)

Ik weet alleen niet meer wie deze opleidingen verzorgt.

Dus, als je een echte Linux expert wilt worden, zul je een van deze opleidingen moeten volgen. :P

edit:

Maar goed, in principe leer je altijd wat bij. Het is imo schier onmogelijk om alles van Linux te doorgronden. Hoe langer je Linux gebruikt, hoe meer je leert en volgens mij zul je altijd blijven leren, ook na bijvoorbeeld 15 jaar.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Ik ben nog een behoorlijke newbie op luktnixgebied, maar ik doe wel alles via console

Kan ook niet echt anders aangezien er geen beeldscherm en toetsenbord aan m'n servertje hangen :P
PuTTY schopt kont :7

Gewoon jezelf ertoe verplichten geen grafische bende meer te gebruiken, van grafische menuutjes leer je namelijk een stuk minder dan van alles met console doen :)

Verwijderd

Geile linux newbie :? :D (Had al bijna het geslacht in je profile bekeken)

Hmzz, als je een hekel aan het lezen van die docu's cq man-pages hebt, dan kan je net zo goed meteen met Linux stoppen eerlijk gezegd.
Ik lees bijna dagelijks nog documentatie.
Het moet een soort van hobby van je zijn, om alles uit te willen zoeken en te begrijpen.

Ik heb ook nog aardig wat te leren. Zolang je niet uitgeleerd bent, blijft het ook leuk he ;)

Een indicatie geven kan gewoon niet i.m.o.
Het is afhankelijk van je wil, je intelligentie, je doorzettingsvermogen (hmz, is hetzelfde als je wil eigenlijk :P ), de distributie etc.
Als je er een jaartje echt flink mee bezig bent geweest, dan weet je al aardig wat.
Maar expert ? Dat kun je van jezelf nooit zeggen i.m.o.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Ik gebruik Linux nu al 3 jaar, en ik heb geen GUI meer nodig. Console only (beschouw mezelf niet echt als expert).

Maar ik denk dat het per persoon verschilt, vooral hoeveel tijd en interresse je erin wilt steken.

Maar je zult altijd (vooral bij problemen) docs door moeten lezen. Als je dat niet leuk vindt, is het elke keer weer een zure appel, en dan duurt het langer totdat je iets doorhebt.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op zaterdag 29 december 2001 00:55 schreef nelske het volgende:

[..]
Maar expert ? Dat kun je van jezelf nooit zeggen i.m.o.
nelske is expert :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Wat is expert..
Ik snap inmiddels een hoop dingen aardig maar andere dingen totaal niet omdat mijn interesse daar niet ligt.
Zo zal ik niet weten hoe ik een nieuwe Windowmanager moet installeren omdat ik nooit X gebruikt.
Sendmail configureren lukt me weer prima omdat dat iets is wat ik wilde leren.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
dat gelees blijft gewoon zo, bij elke uitdaging opnieuw. Maar je zult zien dat je uiteindelijk vanzelf een soort idee krijgt hoe je een bepaald nieuw probleem op moet lossen, en waar je dan moet gaan zoeken. Dan gaat het stukken sneller dan wanneer je voor het eerst op zoek gaat naar antwoorden. Maar helemaal uitgeleerd raak je gelukkig niet :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Mickos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2015
Er zijn tegenwoordig opleidingen voor, variërend van LCP, LCE tot MLCE (zag ik bij toeval een paar dagen geleden op de achterkant van LinuxMagazine).
(Linux Certified Professional, Linux Certified Engineer, Master Linux Certified Engineer)

Ik weet alleen niet meer wie deze opleidingen verzorgt.
Kheb hier toevallig zo'n boekje liggen van CSS of zow, geeft ook Linuxtrainingen...
Dus, als je een echte Linux expert wilt worden, zul je een van deze opleidingen moeten volgen.
Prijs begint vanaf 1590 gulden, duz als je een Linuxexpert wilt worden via trainingen moet je ook veel geld hebben :)
Ik ben zelf ook net begonnen met Linux, weekje geleden, alleen ik was al begonnen aan het downloaden van Slackware voordat ik er wat over had gelezen, en toen ik erachter kwam dat ik misschien beter eerst een andere distro kon nemen wassie al bijna klaar...ik heb modem...duz, dan maar Slackware, ik dacht dat het wat moeilijker zou zijn, maar ik kom er nu al aardig uit, al zeg ik het zelf, naja, nog HEEL VEEL voor mij te leren, maar het begin is er :9 Kheb ook eerst aardig wat uitgeprint, op laserprinter van me pa, iets van 200 blaadjes, die lees ik momenteel voordat ik ga :z in bed, kben al op de helft,maar ik ga nu ook :Z allemaal veel suc6 met expert worde :P

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
kijk ik snap wel dat het knap is, als je alles via de console kan doen

maar ik probeer juist em juist als een desktop-os te gebruiken, dus ik probeer mn scanner en printer zooi aan de praat te krijgen en, voor de rest lukt het me wel

dan ben ik tevree :)

Verwijderd

/me gebruikt nu, whoa 3 jaar oid linux. en mag toch van mezelf zeggen dat ik t wel behoorlijk onder de knie heb...
zodra ik ergens een voor mij nog onbekend command zie, tik ik man <command here> en probeer er een toepassing op te verzinnen...

ook t schrijven van zoveel mogelijk je eigen scripts draagt bij tot je kennis van bash perl en shell-utilities...

ik ben eigenlijk nooit een actieve gebruiker van X geweest. of alleen maar zodat je makkelijk meerdere terminals naast elkaar open hebt, zodat je in t ene venster makkelijk man-page leest, en in t andere code.. (zonder de hele tijd te hoeven switchen van terminal)

zoals degene boven mij ook al zeiden, je moet ervan houden... je kunt er dan ook vanuit gaan dat voor ik hier een vraag over linux post(wat nog niet gebeurd is) ik eerst mezelf suf zoek... (hint ;))

manpages are your friend!
verder, just du et! hoe meer je verkloot hoe meer je leert (echt waar!) /me heeft paar installs goed om zeep geholpen door alles wat los en vast zit uit te proberen... whu cares, leer je van :Y)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat je eigenlijk al bijna niet meer Linux expert kunt worden, daarvoor is er simpel weg teveel materiaal.

Je kunt bv. wel Kernel expert zijn (zoals Linus), maar ik denk dat die mensen relatief weinig afweten van bv. een X of andere grafische toei.

Als je gaat kijken naar windows.... wanneer ben je daar expert.... zodra je meer kunt met die machine dan je buurman ben je meer expert dan je buurman

* TheGhostInc heeft een zus die erg goed met Word overweg kan, die is op haar werk Word expert :)

Een expert haalt veel uit zijn vakgebied. Een tweaker is ook een soort expert, maar dan misschien meer op Hardware gebied.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik gebruik nu sinds een 3/4 jaar redelijk serieus Linux (had hiervoor al wel eens Linux geinstalled maar dat gebruikte ik eigenlijk nooit). Gebruik het sinds augustus dit jaar het ook als desktop en dan kom je weer een hoop nieuwe problemen tegen. Alleen maar leuk! Door gebruiken leer je, en niet door alleen maar man pages te lezen.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

<..> dus ik vraag me af hoe lang duurt die onzin nog!

<..>
Als je er zo over denkt gaat het nooit lukken denk ik.
Imo is je doel nooit 'linux expert worden' maar eerder 'genoeg weten van een OS om het nuttig en efficient te (laten) gebruiken'.

Ik heb zelf zo'n 3 jaar een slackware servertje draaien. Geen X, alleen bash, dacht dat ik het wel zo'n beetje wist.
Onlangs ook mijn desktop van win2K naar linux geupgrade ( :) ), en weer allerlei nieuwe problemen tegengekomen waar alleen veel lezen een oplossing voor bood.

En om je gerust te stellen: hetzelfde geldt ook voor de andere OS-sen: ik ben al jaren MCSE, maar nog steeds niet uitgeleerd over NT4 en win2k.
Op het moment dat je niets meer te lezen (leren) hebt, ben je of klaar met een perfect OS, niet meer aankomen en gezellig met je opa praten over win95 of je staat stil, en je bent expert van een achergebleven situatie.

Conclusie: blijf le[r|z]en! :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk 2 jaar 3 maanden 7 dagen en 6 uur en dan heb je de handleidingen bijna niet meer nodig :)

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 14:08
Ik probeer de komende paar jaar vooral all round kennis op te doen. Dus de planning is overal eerst een beetje verstand van te hebben. Daarna kies ik waarschijnlijk een onderwerp of een OS uit waar ik me afgrijselijk in ga verdiepen. Mn kennis beslaat al een aardig rijtje OSsen en daar komen nog wel een paar bij.

Windows NT/2K (vanaf NT 4.0)
Linux (Redhat vanaf 5.2 /Slackware vanaf 3.5)
BSD (OpenBSD vanaf 2.9)
Unix (SCOunix vanaf 5.0)

Ook ben ik me gaan verdiepen in routers/switches diverse programmeertalen en van hardware weet ik ook wel aardig wat. Ik durf me naar 4 Jaar verdieping in Computers wel een tweaker te noemen.

Maar je bijft nooit uitgeleerd. Al denk ik dat het met bijscholingen tot je 60ste wel meevalt. Als je gewoon langzaam meegroeit met de techniek denk ik dat je niet zoveel hoeft bij te scholen. Als je bij een bepaalt OS stil blijft staan denk ik dat je naar een paar jaar een achterstand hebt opgebouwd. Maar wanneer je altijd uptodate blijft met je software groeit je kennis langzaam mee.

Advanced sheep-counting strategies

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
ik werk nu ruim 3 jaar met linux, begon met red hat 6.0

ik werk nog steeds met red hat op m'n desktop (het werkt gewoon makkelijk klaar uit). ik had met andere distro's problemen met m'n geforce 2 mx, dat heb ik met red hat dus niet.

maar ik heb in de loop van die 3 jaar heel veel distro's geinstalleerd gehad, zoals slackware, mandrake, caldera, alle versies van red hat bijna, debian freeBSD enz

maar ik kan mezelf nog steeds geen expert noemen, dus je moet gewoon denk ik meer naar de basic distro's gaan zoals slackware ed :)
en blijven lezen :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 december 2001 00:36 schreef REDFISH het volgende:dus ik vraag me af hoe lang duurt die onzin nog!
quote uit de loginataka:
Speak, O Guru: How can I become a Unix Wizard?

O, Nobly Born: know that the Way to Wizardhood is long, and winding, and Fraught with Risks. Thou must Attune thyself with the Source, attaining the arcane Knowledge and Conversation of the System Libraries and Internals. Yea; and such an all-consuming Time and Energy Sink is this as to greatly Imperil thy Grade Point Average (if one thou hast), not to mention thy Sex Life (if one thou hast). But persevere, oh Larval One; rewards beyond the Dreams of Lusers await thee!
Een erg goede aanrader om te lezen voor zowel newbies, als "unix guru's". De hele tekst is te vinden op http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/loginataka.html
(de hele site van esr is trouwens een aanrader, met bijvoorbeeld the hackers dictionary, en de hacker-howto).

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 11:02 schreef blaataaps het volgende:
(de hele site van esr is trouwens een aanrader, met bijvoorbeeld the hackers dictionary, en de hacker-howto).
[offtopix]
True true..
En als je nog steeds van mening bent dat microsoft wel meevalt allemaal moet je als je daar toch bent de halloween documents eens lezen...

(tot zover dit offtopic ms-bashing bericht ;) )
[/offtopix]

Wat nelkse al zegt, je kunt zowieso nooit van jezelf zeggen dat je expert bent. En dat is toch allemaal relatief, vergeleken bij jou ben ik misschien expert, maar zet mij tegenover een willekeurige unix-guru en ik ben helemaal nergens :)
Je moet ook niet ergens aan beginnen met het idee van ik lees dit boek en dan weet ik alles en kan ik overal mee werken. Er is ook niet echt zoiets als een 'linux-expert'
Als je alles weet over suse linux ben je nergens met [insert fav. distro]
Belangrijker is inzicht in wat je doet. Je kunt nog zoveel howto's en manpages letter voor letter uit je hoofd leren, maar als je niet begrijpt waar je mee bezig bent, of waar iets voor dient, kun je er niets mee.

En het antwoord op je vraag 'Iemand hier die een indicatie kan geven wanneer je text only tot op een bepaald niveau beheerst dat je grafische dingen niet meer nodig hebt?'
-Ik denk dat je dat kan zeggen zodra je weet waar en hoe zaken vanaf de console gewijzigd moeten worden of, als je het niet weet, je genoeg info weet te vinden en over genoeg inzicht beschikt om het toch voor elkaar te krijgen.

Verwijderd

"All wish to be learned but none is willing to pay the price"
-- Albert Einstein

:Y) von m wel ff toepasselijk

• REDFISH
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Okay, wat vinden jullie ervan om te zeggen dat je expert bent wanneer je van een willekeurige standaard install van een distributie 80% van het systeem beheerst?

• Kettrick
  • Laatst online: 13:12

Kettrick

Rantmeister!

Op zondag 30 december 2001 12:52 schreef REDFISH het volgende:
Okay, wat vinden jullie ervan om te zeggen dat je expert bent wanneer je van een willekeurige standaard install van een distributie 80% van het systeem beheerst?
Dan ben je nog een n00b, je bent een exper als je 100% van Linux & *BSD weet. Dat duurt wel even dus.

Je bent iig. nooit klaar met leren.

Verwijderd

Wanneer ben je expert. Volgens Van Dale:
deskundige, met name als iemand die geroepen wordt om in betwiste zaken uitspraak te doen of advies te geven
Daarmee wordt aangegeven dat het bepalen van of iemand een expert is door een externe partij gebeurd. Je kunt niet 100% alles van Linux weten, je kunt wel veel van een bepaald terrein van Linux weten, maar of dat je een Linux expert maakt? Ook valt uit deze omschrijving af te leiden dat je kennis bovengemiddeld moet zijn, als expert word je pas ingeschakeld als de partijen er zelf niet uitkomen. Wel een behoorlijk juridische benadering als je het mij vraagt ;)

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 29 december 2001 12:18 schreef Operations het volgende:
*knip
Wat nelkse al zegt, *knip*
HEILIGSCHENNIS!!!!

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 01:08 schreef mithalph het volgende:
nelske is expert :P
nelkse weet redelijk wat van linux ;)
Op zondag 30 december 2001 13:30 schreef dinges het volgende:
HEILIGSCHENNIS!!!!
:X :X :o

Als Operations nou de eerste was die, die typo maakte :X :P

Ik wil inderdaad nog wel even ingaan op hetgeen er hier gezegd wordt over lezen.
Lezen zonder iets ermee te doen heeft inderdaad geen zin. Je kan wel leuk honderden documenten lezen; als je niks met die informatie doet, dan zul je er niet veel aan hebben en zal je het ook nooit goed kunnen onthouden.

Verder is het inderdaad ook zo, dat wanneer je wat langer ermee bezig bent en dus al heel wat probleempjes opgelost hebt, het heel wat makkelijker is om nieuwe problemen op te lossen.
Vaak heb je dan namelijk al een idee hoe je het moet oplossen. Verder word je een heel stuk beter in het filteren van relevante informatie bij je probleem.

De dingen die volgens mij dus belangrijk zijn:
• Interesse in Linux
• Intelligentie
• Doorzettingsvermogen
• Tijd

• dinges
  • Niet online
Op zondag 30 december 2001 13:51 schreef nelske het volgende:
nelkse weet redelijk wat van linux ;)
HELIGSCHENNIS DOOR DE HEILIGE ZELF! ;)

PSN: Houtvlot

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op zondag 30 december 2001 12:52 schreef REDFISH het volgende:
tsja, om 80% te bepalen moet je eerst echt weten hoeveel 100% is.... wanneer ken je linux 100% ??

hmmja...

tegen de tijd dat de mensen in rijen op de stoep staan om jou 100,- per uur te betalen om jou aan hun OpenBSD firewall te laten sleuten dan ben ik van mening dat je de title expert waard bent.

je moet geen expert willen worden !!

je moet aan de slag gaan met het idee.

ik wil mijn apache draaiend hebben, plots kom je erachter dat php/mysql ook handig zou zijn. dan wil je ook nog een webmail bouwen vervolgens moet er een firewall etc. komen dan bedenk je je dat een automatichse security scan handig zou zijn. plots komt in je op dat je webalizer en quota's werkend wil hebben daarna mis je de samba (lin to win) funtionaliteit, bouwen maar. Dan ......,knip,knip...... dan ben je expert.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1