Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moderatie-kwaliteit ?

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:28

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ook wel een grappig voorbeeld in de Thread op de frontpage, ( http://www.tweakers.net/zooi.dsp?Action=Frontpage&ID=209&niv=-2&s=41 )

Ik post daar een reactie gezien dat de gemoederen nogal flink opliepen, dat de Moderators het nodig achten kwaliteits-oordelen over anderen te geven. Ik post daar een humoristich bedoelde reactie over, hoe lief we wel niet met elkaar omgaan, en daarvoor wordt ik beloond met een Score -2, Troll. (Als je maar naar off-topic, niveau -2 zet begrijp ik dat, maar score ?)

Het was toch overduidelijk dat dit humoristisch bedoelt was ?

Ik post zelf best wel veel, en een beetje Moderator zou toch wel een bepaalde hoeveelheid aan postende mensen moeten kennen, (De "Hardcore" groep)en hun reacties enigzins kunnen beoordelen.

Ik post dit dus niet om een Karmazeur te zijn, (waar is die optie gebleven trouwens, dat vond ik zelf wel een nuttige) maar als voorbeeld dat men soms te haastig een kwaliteits-oordeel geeft.

Ik heb trouwens ook nog nooit zo'n score gehaald, dus, jongens, bedankt !

Aannames zijn fataal.

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-10-2023

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Het zou wel eens kunnen dat ik die reactie heb weggemodereerd, maar dat weet ik niet zeker meer.
Zoals ik in de thread hier al heb gezegd zit ik nog een beetje te kloten met score/niveau, hoewel ik het nu wel zo'n beetje begrijp :)

Ik vond trouwens jouw post niet uitermate grappig ;) maar sorry als ik je te hard heb weggemodereerd.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 22:30
Die hele thread is off-topic... Dat geeft aan dat het duidelijk een onderwerp is dat mensen boeit maar dat ze er geen uitlaatklep voor hebben. De oplossing is dan natuurlijk een forum, hele goeie beslissing...

Ik denk dat je in zo'n situatie inderdaad moet begrijpen dat de drang om mee te praten, ook al is het off-topic, te groot is. Ik zou daar als moderator alles op hetzelfde niveau zetten wat die discussie betreft (wel redelijk laag omdat het off-topic is) en zoiezo geen punten-mindering geven. (Maar dat is hier ook redelijk goed gebeurd geloof ik.)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 09:28

BrZ

Alhoewel ik 1 van de 2 figuren waar GaMeOvEr's post over ging kon ik er eigenlijk wel om lachen..... :)

Maar GaMeOvEr (gdvr, wat een k*tnaam om te typen met die hoofdletters ;) ) heeft wel gelijk dat ie te streng gemodereerd was.. (ok, koop heeft dat al uitgelegd), maar hij heeft wel gelijk dat je sommige mensen moet kennen (om hun humor te begrijpen) en de score moet natuurlijk ook afhangen van hoe de rest van de thread gemod is... Tja, leven van een mod is niet makkelijk...

(vooral als het eerder genoemde figuur GaMeOvEr (ah, copy/paste werkt natuurlijk makkelijk) zegt dat je de ergste bent :'( )

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hey BrZ,

Dat komt alleen maaromdat jouw naam de laatste post was voordat ik aan mijn Post begon, dus heb ik jou (volledig ongefundamenteerd) als slachtoffer gekozen.

Ik vind je best wel een aardige gozer hoor, maar ik heb je naam "gebruikt" ( :P ) om te pogen de onzinnigheid van dat soort moderator-flamebait reakties aan te geven.

Dus, nee, ik heb helemaal nix tegen je,(echt niet ! :) ) waar het mij om gaat dat als wij collega-moderators al tegen elkaar tekeer gaan, (niet in betrekking tot jou en mij natuurlijk, maar andere collega-moderators hebben er nog wel eens een handje van) hoe kun je dan enigzins verwachten een voorbeeldfunctie te hebben ?

Als je het niet met elkaar eens bent, kun je dat gelukkig nu hier kwijt, i.p.v alle rookie-tweakers het idee te geven dat reakties posten alleen maar is om anderen af te zeiken.

Laten wij moderators ook alsjeblieft het argument "speel op de bal, niet op de man" aanhouden....

Aannames zijn fataal.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 09:28

BrZ

Ahhh, dat lucht op :)

Mijn leven heeft weer zin

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
BrZ,

Ik ben blij dat ik jouw leven weer naar een nieuw kwaliteisniveau omhoog heb gehaald ! :P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Vrienden modereerders,

(Hmm, op Tnet zou dat al een -1 waard zijn), wat mij de laaste tijd opvalt op Tweakers is:

1) moderators die elkaar het licht in de ogen niet gunnen
2) toename in bagger-postings (en jullie maar weer fijn modereren ;))

Ik denk (in het licht van modereer kwaliteit en scores) dat het een hoop rookie-tweakers geen r**t uitmaakt wat er met hun karma en score gebeurd.

Zo er niet een manier moeten komen om bepaalde gebruikers te weren van tweakers (wegstemmen van mijn part)?

Kijk naar een MS thread van vorige week, 128 reacties, waarvan een zeer groot gedeelte absolute off-topic postings. Je ziet dat dat het heel lang duurt voordat iemand van jullie het aandurft om die thread te modereren. Daarbij zie je ook de meest onbekende ID's voorbij vliegen, naar mijn mening allerlei randfiguren die zelden of nooi posten en op dergelijke berichten alleen maar bagger weten te spuien.

Resultaat: moderators die er geen zin meer in hebben, de thread wordt als maar langer en onzinniger, kortom: kl*tezooi.

Ik probeer van tijd tot tijd mijn mede tweakers hierop te attenderen, mijn idee achter registratie bij tweakers was om er iets van te kunnen leren en ik wijs de -2'ers er dan ook op.

Een keer een grapje moet kunnen, mensen die voor hun mening uitkomen uiteraard ook, maar volgens mij zou er een hoop "leed" voorkomen kunnen worden als er actief iets gedaan kon worden aan de misbruikers van Tnet?

Hun score naar beneden helpen interesseert ze niet en werkt jullie in de zenuwen.

/me wou het toch ff kwijt...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TgF: het idee is dat deze mensen een na een aantal -1/-2 beoordelingen een negatieve score krijgen en daardoor in het vervolg 'onder water' posten.

Het is _niet_ de bedoeling dat Tweakers.net mensen gaat bannen omdat zij crap posten. Het probleem dat mensen zich hieraan storen moet opgelost worden middels het niveau systeem, alleen wordt er dus te weinig gemodereerd om het nu goed te laten functioneren.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Te weinig gemodereerd ?!?

Of bedoel je soms te soepel gemodereerd ?

Ik bedoel, ik modereer wel een uurtje of 3 per dag, en dan heb ik in die tijd best wel wat doorgespit.

Misschien dat wij Moderators wat harden moeten worden en een licht off-topicje niet meer door de vingers moeten zien maar alles naar -1/-1 donderen ?

Aannames zijn fataal.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het gaat nu beter (omdat er vandaag weinig nieuws is?), maar tot voor kort stonden er nog erg veel niet gemodereerde reakties open. Zolang dat het geval is wordt er niet genoeg gemodereerd.

*dit is niet persoonlijk bedoeld*

Te weinig mensen.

Wat betreft het naar beneden modereren: wij hebben een niveau 1 waarop je de interessante reakties kunt plaatsen. Helaas gebeurd ook dat nog te weinig (ik modereer net dat artikel over de MP3 speler en zie dat Elefino alles gewoon op niveau 1 houdt, terwijl er best wel informatieve postings tussen zitten).

Niveau 0 kun je alles op houden wat on-topic is (geen flamebaits etc.).

Als er teveel naar -1 wordt gemodereerd komt er geklaag dat reageren op Tweakers.net niet meer 'spontaan' is. Dat zal jouw misschien worst wezen, maar is wel mijn problemen en het probleen van de bezoekers die dit klote vinden. Niveau 0 is niet het niveau waar de super strakke reakties op moeten, dat is niveau 1. Beetje crap op niveau 0 is net zo'n probleem.

Verwijderd

Wat betreft het naar beneden modereren: wij hebben een niveau 1 waarop je de interessante reakties kunt plaatsen. Helaas gebeurd ook dat nog te weinig (ik modereer net dat artikel over de MP3 speler en zie dat Elefino alles gewoon op niveau 1 houdt, terwijl er best wel informatieve postings tussen zitten).
Om te beginnen neem ik aan dat je niveau 0 bedoelt ipv 1 ;)

Maar goed. Ik modereer nog niet zo lang, maar ben toch ik die korte tijd al soepeler geworden. Ik geef nu bijv. niet zo vaak meer minpunten als ik een reactie WEL een niveau lager zet. Ik denk dat dat de hele boel ook een stuk gezelliger maakt.
Maar om bij jouw voorbeeld te blijven Femme. Daar zie ik bijv. deze reactie staan:
F525?? ik heb m nog gekocht toen ie nog 308 piek was bij Eynstein.

Echt een prima ding. Gewoon ff 700MB (ja, meer dan 650MB gaat ook) aan mp3's branden en hoppa! Lijkt me makkelijker dan die RIO bagger. Ennuuhhh over anti-shock: ik krijg m echt niet aan het stotteren met slaan en stoten....
Die krijgt dan van jouw niveau 2 en een score van 1.
Maar wat werdt er nou helemaal gemeld in deze posting??
- Dat hij dat ding goedkoper heeft gekocht.
Was al door iemand vermeld en staat ook in de Pricewatch.
- Dat er 700MB op een CD-tje past.
Goh, ik ben onder de indruk.
- Makkelijker dan die RIO bagger.
ZIJN mening.
- Hij slaat niet over.
Goed. Dat is leuk om te horen. Ook al is dat wel te verwachten als dat ding 50sec. anti-shock memory heeft. Het brengt idd iets extra's als een "ervarings deskundige" dat bevestigt.

Dat vond ik persoonlijk geen punt waard (hoewel dat nog wel kan omdat het leuk gebracht is) maar zeker geen niveua 2!!

En TgF: Als je die thread over de bomaanslag bedoeld, die heb ik juist DIRECT en CONTINU gemodereerd. Er kwamen in het begin steeds maximaal 5 reacties bij voordat ik weer modereerde.
Maar wat wil je anders?? Berichten waar je veel reacties op kunt verwachten maar niet meer plaatsen?? Ik denk dat je dan net zo goed kunt stoppen met Tweakers. Want dat is juist het leuke.

[IETS ANDERS]
Ik vind dit een nuttig forum. Op deze manier kunnen we beter op 1 lijn modereren. En ook horen hoe Femme het graag zou willen hebben. (waar het uiteindelijk toch om draait)
[/IETS ANDERS]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hij heeft ervaring met dat apparaat en dat is dus relevant voor mensen die zo'n ding willen kopen.

Verwijderd

Femme: bedankt, ik had nog niet begrepen dat je na veel negatieve zuts onder water gaat posten. Lijkt me wel een goeie oplossing (inderdaad beter als de algehele ban) om de bagger voortijdig te filteren ;)

Elefino: neen, ik had het niet over de bomaanslag (die heb ik eigenlijk niet echte gevolgd), ik heb het meer in algemene zin, bijvoorbeeld vorige week "Mogelijke schikking MS rechtzaak?" --> 128(!) reacties.

Zeker in het begin kwamen de bekende reacties, zet je filter maar op -2 en je zult zien wat ik bedoel (trolls, flamebaits in overvloed).

Ik kan me daar verschrikkelijk aan ergeren, ik zal niet de heilige zelf zijn en ook wel eens onzin posten, maar dit ging weer eens nergens over.
In het begin heb je een enorme stortvloed aan postings en duurt het ff voordat er gemodereerd wordt, dus wat doe ik , ik probeer vaak één of andere jodukus die bijdehand gaat doen en onzin uitkraamt daarop te wijzen.

Wat krijg je dan, weer een hoop gezeur en gezeik, die pipeltjes interesseert het geen f*ck dat ze (later) weggemodereerd worden en gaan maar door en BTW krijg ik dan thuis ook nog eens 3 ICQ-pages met wat voor zeikerd ik dan wel niet ben met mijn zielige aantal puntjes.

Kortom: voordat ik Femme zijn reactie gezien had, dacht ik te vragen om een manier om van die chronische non-posters af te komen (waarbij je uiteraard wel iedereen voor zijn mening moet laten uitkomen).

Snappie?
Pagina: 1