Toon posts:

[SCSI] Adaptec 29160 slechts op 40MB/s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Vandaag draai ik even HDTach en kom ik erachter dat alledrie m'n SCSI schijven een burst hebben van onder de 40 MB/s (38 à 39 om precies te zijn). Bij de test zelf zit de transferrate bijna constant tegen het plafond van 40 MB/s aan.

[/edit]
OS is trouwens Windows 2000 SP2
[/edit]

Configuratie:

Abit VP6
Dual P3 1 GHz
512 SDRAM
Adaptec 29160 SCSI kaart
2x DLink DFE-530TX netwerkkaart
DVRaptor videobewerkingskaart
Soundblaster PCI512
ATI Rage Pro All in Wonder 128 Pro AGP videokaart
Pioneer 16x DVD (IDE)

Schijven:
ID0: IBM DDYS-T18350N 18 GB 10k rpm
ID1: Quantum Atlas10k2-TY367L 36 GB 10k rpm
ID2: Seagate ST373405LC 73 GB 10k rpm

CD-Rom:
ID4: Ultraplex 40x
ID5: Plexwriter 12/4/32

De IBM en Quantum schijf zijn beide 68 pin connectors (zitten dus rechtstreeks op de LVD kabel), de Seagate is een 80 pins SCA connector en wordt via een adaptertje naar 68 pins omgezet. Het adaptertje is wel degelijk Ultra 160 (althans zo is het toch gekocht, staat wel nergens vermeld op dat spul), want zonder de Seagate aangekoppeld haal ik nog steeds maar max 40 MB/s.

Bios versie van de SCSI kaart is 3.1 (laatste versie). Transferrates staan allemaal op 160 in bios van de SCSI kaart. De SCSI kaart geeft alle drie de schijven overigens wel als 160 MB/s aan tijdens de detectie...

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt,

Boer Lowie

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik las een paar dagen geleden (of gisteren) wel ergens hier bij het nieuws dat de PCI-performance van de via-borden slecht is vergeleken met haar intel/ali/sis varianten. Dus ik kan me er iets bij voorstellen omdat jouw 29160 op de pci-bus van een via-chip zit. Of er een oplossing voor is....? De pci-latency patch van VIA zou dit trouwens wel verbeteren. Als je die wil hebben verwijs ik je door naar de 'search'. Succes!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

de burst zou toch in principe zo hoog moeten zijn als je PCI bus = 133MByte/sec max. maar realistischer is tegen de 100 aan?
En je continu transferrate op 40 is niet zo gek, toch?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Die Seagate zit in het grafiekje van HDTach de eerste helft constant tegen het plafond -> ze zou dus boven de 40MB/s moeten gaan. En m'n burst gaat ook niet boven de 40 MB/s.

Is er ergens een progje te vinden waarmee je kunt zien op welke SCSI snelheid (UW, U2W, U160) je schijven draaien want volgens mij draait heel die haspel doodleuk op UW snelheid!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

kunje dat niet gewoon zien bij de BIOS info van die SCSI adapter?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Idd, in m'n SCSI Bios geeft ie alles als 160 aan... Maar toch geraak ik niet boven de 40 MB/s. Terwijl die schijven toch gemakkelijk een piek boven de 40 MB/s moeten kunnen halen (en zeker een burst).

Verwijderd

40 is toch meer dan genoeg, of moet je nog meer serven ?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

burst moeten ze hoger kunnen maar 40 transfer is niet zo gek volgens mij, lopen zulke schijven niet van een dikke 40 in het begin tot 30 op het end?

misschien moet je eens andere chipsetdrivers voor je PCI bus proberen? VIA? ...

Verwijderd

Topicstarter
Zonet laatste nieuwe Via Drivers geinstalleerd (4.37) en de Latency Patch.

Nu kom ik op een burst uit van 46 à 47 MB/s, terwijl normale waarden 70 à 80 MB/s zijn...

Dus toch VIA Chipset de schuldige?

Kan het helpen als ik de kaarten fysiek anders steek (maw. ze een andere IRQ geef...)?

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Een buscapaciteit van 160MB/s is nog iets heeeeeel anders dan een burst van 160MB/s. Die twee zou ik niet door elkaar halen....

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ook wel dat je nooit een Burst van 160 MB/s kan halen (PCI kan zelfs maar tot 133), maar 46 MB/s is toch wel laag vind je niet?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

je zit met verschillende zaken:
PCI max = 133
U160 max = 160

dus van schijfcache -> CPU/RAM zou je toch wel een heel end richting 100 moeten komen, da's nl. burst
de normale transfer van zo'n schijf ligt tussen 30 en 50 ff globaal gegokt.

Ik hou het toch op de VIA chipset, hebje ook al een andere driver voor je SCSI kaart geprobeerd?
En inderdaad, een ander PCI slot wil wel eens helpen!

Verwijderd

Topicstarter
Andere drivers heb ik al geprobeerd...

Morgen ga ik eens proberen om de kaart fysiek in een ander slot te steken. En als dat niet wil helpen ga ik eens met de ACPI settings spelen (nu staat ACPI ingeschakeld).

Alvast bedankt iedereen voor de reacties...

Verwijderd

Gebruik je wel een U160 SCSI kabel??
Ik heb dit ook eens gehad. Na het vervangen van de SCSI kabel draaide mijn schijven op "volle" snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
De kabel was bijgeleverd met de SCSI kaart en er staat toch op 'Ultra 160 LVD/SE' en de kabel is getwist, dus zallie wel goed zijn denk ik...

Verwijderd

Je kabel is goed!
Pagina: 1