Niet weergeven van CD-ROM stations

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 08:31
Tijdens het sleutelen aan iemands PC kwam ik het volgende probleem tegen: De DVD-ROM en CD-Writer worden bijde herkend in de bios, maar niet weergeven in windows98 SE.

Dit is de configuratie:
Mobo: ECS K7S5A (bios is geflashed naar de laatste versie rev. 011121 gebruikt)
CPU: Athlon XP 1600+
Mem: 256 MB pc133 Noname
DVD: Samsung 12x
CDRW: Liteon 24x...

Iemand hetzelfde probleem tegen gekomen of kan me wijzen op iets wat dit kan veroorzaken ??

(De PC is al op virii gescanned met een geupdate versie van Norton antiv. 2002, en nix is gevonden!)

Bij voorbaat dank

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
fout in het apparaatbeheer bij de ide controllers toevallig? (remedie in dat geval: ff de setup van windows er over heen draaien)

Verwijderd

Ik ben zelf ook de (on)gelukkige eigenaar van zo'n K7S5A bordje..bij mij is et net iets anders. Met booten herkent hij men CD-Rom wel maar geeft geen Brander aan..in WinXP is deze wel aanwezig en werkt gewoon..brakke zooi dat ECS :?

Schiet ik er trouwens iets mee op om de BIOS te updaten? Heb al eens geloerd op de site van ECS maar zag geen update voor de bios..wel de Sound en AGP drivers.

Greetz,

Heb je al geprobeerd om de Brander en de DVD beide op een andere IDE te knallen? Ik heb 2 HD's..op elke IDE 1 en dan de CD-Rom en de brander als slave erbij gehangen..geen probs onder windhoos

• B1tchwax
Op zaterdag 29 december 2001 00:19 schreef ThuiSSiE het volgende:
Ik ben zelf ook de (on)gelukkige eigenaar van zo'n K7S5A bordje..bij mij is et net iets anders. Met booten herkent hij men CD-Rom wel maar geeft geen Brander aan..in WinXP is deze wel aanwezig en werkt gewoon..brakke zooi dat ECS :?

Schiet ik er trouwens iets mee op om de BIOS te updaten? Heb al eens geloerd op de site van ECS maar zag geen update voor de bios..wel de Sound en AGP drivers.

Greetz,

Heb je al geprobeerd om de Brander en de DVD beide op een andere IDE te knallen? Ik heb 2 HD's..op elke IDE 1 en dan de CD-Rom en de brander als slave erbij gehangen..geen probs onder windhoos
Hier kan je een nieuwe bios ophalen http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm

en hier de benodigde flash utility http://210.17.18.13/bios/aminf329.exe

Ik heb geprobeerd DVD op 1e IDE als slave.. werkte ook niet.. gelukkig niet mijn eigen plankje.. maar toch ben ik er niet blij mee :)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

Wok

Dakloos...

Dit probleem komt me bekend voor. Heb je toevallig bij het installeren van Windows in de autoexec.bat en config.sys een (aantal) regel(s) neergezet die ervoor zorgen dat je CD-ROM wordt herkend onder DOS?

De regels zouder er ongeveer als volgt uit moeten zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
config.sys:

device=c:\cdrom\atapi.sys /d:idecd000

autoexec.bat:

mscdex /d:idecd000

Als dat het geval is, dan kan Windows de CD-devices inderdaad niet meer herkennen. Oplossing: deze regels verwijderen. Dan moet alles het weer doen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• B1tchwax
Nope.. niets in de autoexec.bat ... is eigelijk een redelijk verse windows install (niet door mij uitgevoerd btw) .. zal er morgen een nieuwe install overheen gooien.. denk zelf namelijk ook dat de IDE controller een beetje vaagjes werkt..

Meer suggesties zijn natuurlijk welkom ;)

• Wok

Wok

Dakloos...

Hmmzz... Maarreeh.. voordat je een nieuwe Windows-installatie doet: zijn de IDE-controllers wel in orde volgens Windows? Met andere woorden, kijk eens onder Apparaatbeheer of de IDE-controllers wel correct werken (zie ook de tweede post in dit topic).

Verwijderd

Heb je geprobeerd om de AGP/IDE drivers etc van de ECS CD-Rom/site te installen?? Op mijn Rommetje zaten die erbij..maar ben altijd beetje huiverig met drivers die ergens bijgeleverd worden..nare ervaringen mee. Kan zijn dat dat een oplossing is voor je probleem..

Greetz,

• B1tchwax
Op de CD-rom stond voor zover ik kon bekijken de drivers voor het geluid.. een eventuele AMR modemkaart en inderdaad AGP drivers... de AGP drivers zijn geinstalleerd.. IDE drivers zijn niet meegeleverd... en op de site onvindbaar..

Als je een linkje weet te versieren zou ik je erg dankbaar zijn!

• B1tchwax
Op zaterdag 29 december 2001 00:32 schreef wokmaster het volgende:
Hmmzz... Maarreeh.. voordat je een nieuwe Windows-installatie doet: zijn de IDE-controllers wel in orde volgens Windows? Met andere woorden, kijk eens onder Apparaatbeheer of de IDE-controllers wel correct werken (zie ook de tweede post in dit topic).
In app. beheer lijkt alles okay te werken.. geen rare namen of uitroep- of vraagtekentjes... ook al geprobeerd te verwijderen.. maar pakt automatisch dezelfde terug.. kan geen ge-update versie op de CD of site vinden...

• Wok

Wok

Dakloos...

Op zaterdag 29 december 2001 00:37 schreef B1tchwax het volgende:

[..]

In app. beheer lijkt alles okay te werken.. geen rare namen of uitroep- of vraagtekentjes... ook al geprobeerd te verwijderen.. maar pakt automatisch dezelfde terug.. kan geen ge-update versie op de CD of site vinden...
In dat geval werken de IDE-controllers (volgens Windows) dus correct. Sorry, maar dan houdt het voor mij hier op: ik kan niets anders bedenken. Ik ben namelijk niet bekend met ECS en de eventueel daarbij behorende rariteiten. :P

• B1tchwax
Op zaterdag 29 december 2001 00:40 schreef wokmaster het volgende:

[..]

In dat geval werken de IDE-controllers (volgens Windows) dus correct. Sorry, maar dan houdt het voor mij hier op: ik kan niets anders bedenken. Ik ben namelijk niet bekend met ECS en de eventueel daarbij behorende rariteiten. :P
haha.. dat maakt 2 van ons :)

• B1tchwax
Inmiddels een windows install overheen gemieterd en nu werkt alles weer... echt vaag.. want er is echt geen ZAK veranderd en de install was vers (minder dan een week oud) .. nou ja.. tip voor de volgende met dit probleem :)
Pagina: 1