Toon posts:

Probleem met harde schijf op (te oud?) moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een harde schijf van 60GB gekocht die ik als vervanging (heb al een 2e schijf) voor m'n oudere 8GB HD wou gebruiken.
De harde schijf is een IBM Deskstar 61.5GB.
Echter, als ik de pc wil opstarten word de HD niet gevonden. Ik hoor wel duidelijk dat binnenin alles werkt. Ik kan het zoeken naar de harde schijf ook niet skippen (terwijl dit normaal wel kan).
Ik heb de HD laten controleren en alles werkt zoals het hoort.
Heb hem ook op twee andere pc's uitgetest en daar werkt ie gewoon. Dit waren echter twee nieuwere pc's dan de mijne. Toen ik de HD testte op een andere oudere pc deed ie het ook niet.
Ik heb gehoord dat het zo zou kunnen zijn dat mijn pc gewoon niet meer aan kan dan een HD van 32 GB en dit zou volgens sommigen hieraan kunnen liggen:
Een te oud moederbord.
BIOS moet 'geflashed' worden.
Een te oude MSDos versie.

Dit is de info die ik over mijn moederbord heb:

System Mainboard
ManufacturerBiostar Group
MP SupportNo
Model M6VBE
Version1.x

Extended Mainboard Data
ManufacturerBiostar
ModelVBE0226B
ChipsetVIA VT82C693 Apollo Pro Plus Chipset

System BIOS
ManufacturerAward Software International, Inc.
Version4.51 PG
Date02/23/99
SMBIOS/DMI Version2.10

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik zit nu al een week met dit ding te kloten.
Voor de duidelijkheid; de problemen zijn in ieder geval niet een kapotte harde schijf, geen jumpers op verkeerde plaatsen en ook de 2e HD heeft met dit probleem niks te maken.

Verwijderd

Ook al is je bios te oud, dan ziet ie nog wel een schijf. Was bij mij iig zo. Maar dan heb je na indelen maar een schijf van max 32GB.

Is het misschien zo, dat je de schijf op een andere idepoort hebt aangesloten, en die ide poort in je bios uitgeschakeld hebt?
Misschien hele domme opmerking, maar je weet maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dit is (helaas) ook niet het probleem

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18

Metzie

Nyaano !

Gewoon je bios flashen. Dat helpt meestal wel.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat heb ik al meer gehoord. Heeft iemand een site voor me zodat ik hier meer over te weten kan komen? Of kan iemand me anders (als je genoed tijd hebt) alles uitgebreid uitleggen (het wat en hoe)?

Verwijderd

.
De harde schijf is een IBM Deskstar 61.5GB.

ibm site daar een diskinstaller downloaden.
werkt met ontrack en die kan het wel.
kijk daar maar eens in het rond
succes
gerrit

Verwijderd

Ik heb ff gezocht op de site van Biostar, er is geen BIOS-update om dit probleem te verhelpen, je kunt het natuurlijk wel proberen via de volgende link:

http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/slot_1/m6vbe/bios.php3

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Een BIOS die niet met > 32GB om kan gaan loopt gewoon vast bij de detectie van een grotere disk. Ga naar de website van IBM en haal die diskmanager op. Zet vervolgens die jumper op de disk om hem te limiteren op 32GB. Met Ontrack Diskmanager van IBM kan je vervolgens wel de hele 60GB gebruiken.
Pagina: 1