Toon posts:

HTML opmaak-tags in XML-files

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik begrijp het xml gebeuren nu. Alleen zit ik met een probleem. Ik maak een xml-bestand met nieuws. Deze gegevens komen uit een MySQL db. Via een formulier komen de nieuws gegevens in db. Het formulier bevat een titel-textveld en een rich-text-object. Met het rich-text object kan men simpele dingen als tekst: onderstrepen, vet, cursief en paragrafen. De db gegevens zien er dan bv. zo uit:

titel | tekst
Hallo allemaal | <B>vette tekst</B> <P>doei</P>
tweede nieuws item | <U>hallo</U> dit is wel duidelijk

Met PHP maak ik hier een XML-bestand van:

<nieuws>
<item id="1">
<titel>hallo allemaal</titel>
<tekst>
<B>vette tekst</B> <P>doei</P>
</tekst>
</item>
<item id="2">
<titel>tweede nieuws item</titel>
<tekst>
<U>hallo</U> dit is wel duidelijk
</tekst>
</item>
</nieuws>

Het valt dus direct op dat er HTML-opmaak-tag tussen de XML-staat. Nu is mij altijd verteld dat:

XML) is voor de data
XSL) is voor de opmaak

Nu komen die twee dingen dus door elkaar. Ook verwacht ik hier problemen wat betreft de het xml-bestand: Alls tussen de <html-tag> wordt genegeerd door het XSL-bestand opdat ik niks vertel over de weergave hier van. ik hoop dat iemand mij kan helpen dit probleem op te lossen.

<De-vraag>Hoe kan ik HTML-opmaak-tags uit een rich-text-object in een XML bestand zetten? </De-vraag>

Al vast bedankt

- Henk Erik

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Hoe wou je het dan doen?
Je data bevat gewoon opmaak

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08

Arjan A

Cenosillicafoob

Zoiets misschien :?

<nieuws>
<item id="1">
<titel>hallo allemaal</titel>
<tekst>
<ErgBelangrijk>vette tekst</ErgBelangrijk> <MinderBelangrijk>doei</MinderBelangrijk>
</tekst>
</item>
<item id="2">
<titel>tweede nieuws item</titel>
<tekst>
<BeetjeBelangrijk>hallo</BeetjeBelangrijk> dit is wel duidelijk
</tekst>
</item>
</nieuws>

En dan in XSL erop zoeken en vervangen door resp. B, P en U :+

Kortom, mooi laten staan dus.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hum volgens mij snap je het toch nog niet helemaal ;) .

XML is slechts syntax, wat je in XML doet, boeit niemand iets (hooguit mij ;) ). Als jij een stukje XHTML content in een ander XML document op wilt nemen is dat allemaal prima. Geen enkel probleem. Wel is het verstandig om met namespaces te gaan werken en te zorgen dat de XML parser (en XSL bijvoorbeeld) ook echt weet dat het XHTML elementen zijn. Dat moet je dus in ieder geval eerst doen.

XSLT is een transformatie-taal voor XML. In principe heeft dit niets direct met opmaak te maken. Het wordt alleen veel gebruikt om XML documenten om te zetten naar een andere taal (HTML, XHTML, XSL-Formatting Objects of wat dan ook) waarin de data van het XML document wordt gepresenteerd in een bepaalde opmaak. Je kan echter ook gewoon transformeren naar andere 'data-georienteerde' XML.

Beetje duidelijk?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

ik denk "[cdata[...]]"

Localhost, sweet localhost