Win98 instabiliteit met oude Opti Viper-M chipset

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hallo tweakers :)

Ik heb hier een servertje staan (P100@133), die o.a. dienst doet als Apache/PHP/MySQL/FTP bak.. Verder wordt hij ook nog regelmatig gebruikt om wat te internetten, MSN'en en typen.

In Win95 was dit systeem altijd rock-stable, nooit rare crashes of vastlopers. Ook met Linux (slackware) zijn er geen problemen. Maar met Win98SE loopt 'ie om de haverklap random vast, vooral als er (veel) schijfactiviteit is. De muiscursor is dan niet meer te bewegen, en het harddisklampje blijft branden. Een harde reset is dan noodzakelijk.

Het mobo heeft een Opti Viper-M chipset, vrij oud dus. Het is een bekend probleem dat Windows 98 hier problemen mee heeft, dit heb ik na wat research weten te ontdekken. Het zit em dus ook zeker in de chipset, er zijn verder ook geen temp-problemen ofzo.
Helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden.

Teruggaan naar Win95 is geen optie. Voor WinNT heeft ie eigenlijk wat te weinig RAM (24MB). Verdere specs zijn in m'n sig te vinden.

Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad), of heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt! :)

#

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:00
Tulip DT5/100 systeempje zeker, heb ik hier ook :)

Prop een oude IDE controller in een van z'n PCI slots, die IDE controller die op dat bord zit is idd niet zo gezond met win98. Heb het eens geprobeerd, heb win95 er maar opgezet. WIn98SE schijnt het wel te doen, maar die gebruik ik niet.

• Zap
  • Niet online
Op vrijdag 28 december 2001 23:16 schreef _JGC_ het volgende:
Tulip DT5/100 systeempje zeker, heb ik hier ook :)

Prop een oude IDE controller in een van z'n PCI slots, die IDE controller die op dat bord zit is idd niet zo gezond met win98. Heb het eens geprobeerd, heb win95 er maar opgezet. WIn98SE schijnt het wel te doen, maar die gebruik ik niet.
Het wás (ooit in een grijs ver verleden ;)) een Compaq Presario 7220 systeempje, maar er is redelijk veel aan verbouwd.. :)

Ik draai 98SE, maar met 98 (eerste editie) schijnen er (voor zover ik info kan vinden) dezelfde problemen te zijn.

Ik had idd al zo'n idee dat het iets met de IDE-controller te maken had, aangezien het vooral voorkomt bij schijfactiviteit (op beide harddisks overigens).

Bij licht gebruik (dus wat webpagina's uitspugen enzo) houd ie het vaak redelijk lang vol zonder vast te lopen.. maar zodra je iets gaat installeren of wat bestanden gaat kopieren gaat ie op z'n bek...

#

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:00
Ik heb hier nog wel een PIO4 dual channel PCI controllertje van National Semiconductors liggen, mag je zo ophalen :)

• Zap
  • Niet online
Op vrijdag 28 december 2001 23:40 schreef _JGC_ het volgende:
Ik heb hier nog wel een PIO4 dual channel PCI controllertje van National Semiconductors liggen, mag je zo ophalen :)
Friesland is precies aan de andere kant van Nederland van hieruit gezien... zoveel is 't nou ook weer nie waard denk ik ;) Maar toch bedankt voor het aanbod.. :)

#

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Kan je niet specifieke IDE drivers gebruiken, ipv de standaard W98 drivers?

• Zap
  • Niet online
Op zaterdag 29 december 2001 23:36 schreef Wekkel het volgende:
Kan je niet specifieke IDE drivers gebruiken, ipv de standaard W98 drivers?
Ik zou willen dat 't kon... maar die zijn er helaas niet. Op de website van Opti (dat overigens niet meer bestaat, of is overgenomen oid volgensmij :?) staat dat je de standaard Windows drivers moet gebruiken, en dat er geen andere drivers nodig zijn (deze zijn dus ook niet beschikbaar)...

#

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

HEb je DMA aanstaan of uit?

• Zap
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 09:31 schreef Wekkel het volgende:
HEb je DMA aanstaan of uit?
Aan, maar dat ondersteunt de chipset toch niet ;) (is PIO4 volgensmij). Heb al geprobeerd hoe het is als DMA uitstaat, maar dat lost niets op...

#

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, als je zeker weet dat je mobo DMA zeker niet ondersteunt, moet je dat zeker niet aanzetten.

Verwijderd

Ander mobo??

Kun je overal wel voor 5,- 2E kopen :)

Verwijderd

Van http://people.we.mediaone.net/bslick/newsgroup6.htm

"The final solution is very simple, although I should mention that I dont know what possible problems it could cause, so far it worked just fine.I copied one file: ESDI_506.pdr (which is win xx, driver for all of the EIDE
devices) from the win 95 (original) into the win 98. The directory for the file is: \windows\system\iosubsys...."

En http://www.opti.com/html/drivers.html had je vast al gezien

• Zap
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 11:49 schreef JanKees het volgende:
Van http://people.we.mediaone.net/bslick/newsgroup6.htm

"The final solution is very simple, although I should mention that I dont know what possible problems it could cause, so far it worked just fine.I copied one file: ESDI_506.pdr (which is win xx, driver for all of the EIDE
devices) from the win 95 (original) into the win 98. The directory for the file is: \windows\system\iosubsys...."

En http://www.opti.com/html/drivers.html had je vast al gezien
Thanx, het bovenste zal ik eens gaan proberen.. moet dan wel ff ergens een Win95 CD zien te bemachtigen.

Ik had btw wel al door een bestand te editten die IDE controller dual-fifo weten te maken ipv single-fifo. Maar dit had uiteraard verder geen invloed op de stabiliteit..

#

Pagina: 1