format van harddisk kapt halverwege

Pagina: 1
Acties:

• Cyberjunkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik heb een nieuwe computer, amd xp 1800+ op een MSI K7T 266 PRO2-RU moederbord met 2 maxtor DMax Plus D740X 40 Gb schijven in RAID 0. Array aangemaakt dmv auto-config.

Na met fdisk een primaire dos partitie aangemaakt van 10% en een extended van 90%. Vervolgens een format c: maar na 6% kapt ie ermee. Toen ik de primaire partitie op 7% had gezet, kapte format er na 9% mee. Schijnbaar op hetzelfde punt. Deze schijf had ik vorige week als 1 grote primaire dos partitie ingedeeld. Daarop draaide windows 98. Nu ik de boel opnieuw partitioneer heb ik trammelant.

Scandisk werkt niet op de nog niet geformatteerde partitie. Linux herkent de harddisks niet, ik neem aan vanwege raid.

Ik vermoed dat een van de disks defect is, kan dat kloppen? Hoe controleer ik zoiets?

• Cyberjunkie
Ik heb via de autoconfig een nieuwe raid array aangemaakt, nu een mirror. Nieuwe partities aangemaakt, dan een format. En opnieuw na enkele procenten de melding: Station is niet gereed. en dan breekt ie af.
Kan ik de disks 1 voor 1 proberen? Zou er 1 stuk zijn?

* Cyberjunkie is blij dat ie niet zo'n mooie IBM 60 GXP heeft, want dan was ie de zoveelste geweest in de rij met een defecte disk!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:56
lijkt er wel op he

als hij met fdisk onder dos een integriteitcontrole doet
geeft hij dan geen foutmeldingen ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Cyberjunkie
Nee, tijdens de integriteitscontrole van fdisk loopt ie goed.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 21:00
gooi ze dan even uit raid, gooi op elke schijf 1 grote partitie en formateer die handel. dan nog een oppervlakte controle eroverheen en klaar...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Haal de van de 3/4 ctrlr en zet ze als Primary master en Secondary master, boot met bootfloppy waar Maxblast op staat te downloaden van Maxtor.com; Doe een factory recertification, slagen beide schijven is windows gewoon een domme lul; falen ze of 1 ervan, gewoon garantie claimen.

• Cyberjunkie
Op maandag 31 december 2001 11:40 schreef XTerm89D het volgende:
Haal de van de 3/4 ctrlr en zet ze als Primary master en Secondary master, boot met bootfloppy waar Maxblast op staat te downloaden van Maxtor.com; Doe een factory recertification, slagen beide schijven is windows gewoon een domme lul; falen ze of 1 ervan, gewoon garantie claimen.
Nou, dat heb ik precies zo gedaan. Format geeft nu telkens een melding als: bezig met poging cluster xxx te herstellen. Na een complete format zijn er zo'n 80 bad secor blokkies te zien in scandisk voor DOS.
Maxblast loopt vast bij het partitioneren van de drive. I/O timeout zegt ie. Bij het afkoppelen van de ene defecte drive doet ie het wel.

Is deze drive nog te herstellen dmv een low level format of is ie zo gaar dat Maxtor hem in de shredder zal gooien?

• Cyberjunkie
Van de Eynstein website, daar heb ik de drive gekocht:
Het kan voorkomen dat op een hdd bad sectors ontstaan.
Bad sectors openbaren zich als zodanig door onderzoek van de hdd met een tool als scandisk en vele andere. Je kan het soms ook merken als je PC spontaan hangt (mn tijdens het schrijven naar of lezen van hdd).
Tot voor kort was dit reden voor een retourzending naar de leverancier. Dit kost veel tijd omdat het traject van leverancier naar fabrikant en terug nu eenmaal tijdrovend is.

Men krijgt dan een gerepareerde drive terug. Men noemt dit een "refurbished drive".
Meestal kwam het refurbishen er op neer dat men de drive opnieuw een low level format gaf.

Om tijd en kosten te besparen heeft Maxtor op haar website een programma gezet dat u kunt downloaden.
Hiermee kunt u zelf uw drive low level formateren. Het heeft "powermax" en u kunt het vinden op:

http://www.maxtor.com/Maxtorhome.htm

Zoek naar het programma onder de button "software downloads"

Lees voor gebruik eerst de bijsluiter :)
Lekkere afsluiter, die bijsluiter opmerking. Loop ik nou een risico met m'n lege schijf?

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 23:06

wij

Vervalt je garantie niet na een low-level format.
Ik zou hem gewoon terug sturen, vooal ook omdat ie toch nog helamaal nieuw is.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met een MSI 266 Pro 2 en een maxtor disk van 40 GB. De eerste keer XP installeren ging goed, na de 2 keer kan ik hem ook ineens niet meer normaal NTFS formatteren.

Wat wel werkt bij mij is de quickformat, die loopt wel gewoon goed door. Daarna heb ik de disk gecheckt en dan is er ook niets aan de hand. Ik snap er geen drol van. :(

Verwijderd

Ik ben hem nu 'low level' aan het formatteren, eens kijken of dat help.....

Verwijderd

yes!!!!

ik heb net m'n 40 GB maxtor disk 'low-level' geformatteerd met dat maxtor tooltje. Nu kon ik de boel weer zonder problemen formatteren.
Pagina: 1