Automatic Login

Pagina: 1
Acties:

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09
Hallo,

Sinds 2 weken heb ik op een oude 486 SX 33 MHz, de Linux distributie Debian geinstalleerd. Van deze oude bak heb ik een fileserver maken met het programma Samba. Tot zover alles ok!

Nu zou ik graag willen dat ik niet iedere keer het password van de root account hoef in te vullen. Linux moet dus automatisch als root inloggen. Is dit mogelijk?

MickMack

The JavaScript GoT Tracker

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 28 december 2001 20:32 schreef MickMack het volgende:
Nu zou ik graag willen dat ik niet iedere keer het password van de root account hoef in te vullen. Linux moet dus automatisch als root inloggen. Is dit mogelijk?
Uiteraard.. Je weet wel dat het niet het meest verstandige is om te doen neem ik aan ? Ik zou zelf n.l. geen reden weten om zoiets te doen op een fileserver..
Anyways : Google.com is uw vriend

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is al de tweede keer vandaag...zoek naar 'alogin' op freshmeat.net, die kan dat. Overigens raadt ik _STERK_ af om het te doen, en al helemaal om dan als root in te loggen, maar dat is je eigen keuze. Ik hoop wel dat je die bak dan helemaal dichtgefirewalled hebt...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MickMack
OK, bedankt voor juliie tijd

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
Blijf ik nieuwsgierig waarom je dit wil, en al helemaal op een fileserver nota bene!?!?

Het werkt in Linux niet zoals in een ander niet nader te noemen OS waarbij je per se ingelogd moet zijn (als admin, jawel) om sommige progsels uberhaupt te kunnen draaien...

Samba werkt ook prima als je niet bent ingelogd, en als het goed is hoef je sowieso vrijwel nooit in te loggen op je fileserver, en als je het doet, dan is het meestal remote (met SSH).

Maar goed, als je het per se wil kan het dus wel...

• MickMack
Even voor de duidelijkheid: De fileserver wordt alleen gebruikt in een lokaal netwerk, bestaande uit 3 PC's. Ik wou eens wat proberen met Linux en ben er tot nu toe erg tevreden over.

Omdat ik de fileserver alleen overdag gebruik, dacht ik dat hij dus 's nachts wel uit kon. Dus ik het volgende bedacht: de pc aansluiten op een tijdklok, zodat deze om 8 uur 's ochtend automatisch boot. Dan is het niet handig om iedere keer het password te moeten intikken. Ik heb immer geen beeldscherm bij de pc. Ik weet wel dat de Samba deamon ook draait als je niet bent ingelogd, alleen wordt dan de vraag: hoe sluit ik de pc normaal af voordat de tijdklok de stroom eraf haalt? Volgens mij moet je dan wel ingelogd zijn als root om het commando 'halt'te kunnen geven? Of denk ik nu een beetje krom?

Betere ideeen zijn altijd welkom :)

• moto-moi

moto-moi

Op vrijdag 28 december 2001 21:02 schreef MickMack het volgende:
Betere ideeen zijn altijd welkom :)
Zoek eens naar de term 'cronjob' in de search van GoT :)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Idd in een cronjob zetten.
Linux draait alles door ook al ben je niet ingelogd.

• MickMack
OK, ik heb nu cron geinstalleerd en in het bestand de regel:

30 18 * * * root echo "hoi"

toegevoegd. Ik wachten tot het 18:30 is, maar vervolgens gebeurd er helemaal niets. Ik heb bash als uitvoeringsprogramma van de commando's opgegeven, maar er komt nooit 'hoi' op het scherm te staan.

Ik heb het crontab bestand geedit met het commando crontab -e. Iemand een ideetje waarom het niet werkt? Heb al wel gezocht in diverse FAQ's maar kan niet echt een oplossing vinden. Ik heb me keurig aan de handleiding gehouden, dus je zou denken dat het moet werken :?

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Omdat het programma in de achtergrond wordt opgestart, als het goed is krijg je alleen eem mailtje met hoi erin :)

Probeer maar eens iets anders, bijvoorbeeld
echo 'hoi' >> /tmp/hoi.txt

dan zie je dat het werkt :)

Btw, waarom staat er root bij :? Volgens mij hoeft dat helemaal niet..

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Je hebt helemaal geen cronjob nodig en om je PC uit te zetten. Als je in je /etc/inittab de volgende regel zet (of wijzigt):
code:
1
ca:12345:ctrlaltdel:/sbin/shutdown -h now

Dan kan je door op Ctrl+Alt+Del te drukken de PC uitzetten, daarvoor hoef je niet ingelogt te zijn.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• MickMack
Ja, maar dan moet ik dus nog steeds op CTRL + ALT + Del drukken om de pc uit te doen. Dat moet automatisch gaan, omdat na een tijdje de stroom van de pc wordt gehaald.

Ik heb ook geprobeerd de regel:

30 18 * * * root shutdown -h now

toe te voegen aan het crontab bestand, maar ook nu doet hij helemaal niets. Want hij zou dan toch de pc om 18:30 moeten afsluiten?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 29 december 2001 19:40 schreef MickMack het volgende:
Ja, maar dan moet ik dus nog steeds op CTRL + ALT + Del drukken om de pc uit te doen. Dat moet automatisch gaan, omdat na een tijdje de stroom van de pc wordt gehaald.

Ik heb ook geprobeerd de regel:

toe te voegen aan het crontab bestand, maar ook nu doet hij helemaal niets. Want hij zou dan toch de pc om 18:30 moeten afsluiten?
Ik ben geen crontab expert, maar volgens mij moet "root" weg en je moet het volledig path naar de shutdown opgeven. Volgens mij kan je dan geen opties meer erachter zetten zoals "-h now" (ik kan het mis hebben ;) ) dus dan moet je een scriptje maken die er zoiets uit ziet:
code:
1
2
#!/bin/bash
/sbin/shutdown -h now > /dev/null

en dan in je crontab
code:
1
30 18 * * * /path/naar/het/script

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 29 december 2001 19:40 schreef MickMack het volgende:
Kijk eens in /etc/cron.d en copieer dan bijv. exim naar shutdown, dan openen, en ff aanpassen, et voila, het doet het :)

/edit hij doet het nu niet bij jou, aangezien Debian een iets afwijkend model heeft voor het crontab gebeuren, want de regel die je hebt klopt in feite wel..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hoe pas je je crontab aan? Door een file te editten of door 'crontab -e' te doen?

• MickMack
Met crontab -e kun je het beste editten. Crontab zorgt er namelijk voor dat na het editten de crontab file opnieuw wordt ingelezen. Op deze manier hebben de wijzigingen direct effect

• MickMack
Nou ik denk dat ik het opgeef. Ik heb al jullie oplossingen geprobeerd, maar niets werkt :'(

weet iemand dan hoe hoe ik het commando: shutdown -h +m 600
kan toevoegen aan het bootscript? Zodat de comp nadat hij is opgestart na 600 min vanzelf uitgaat. Was dat toevallig het rc.local bestand?

Toch jammer dat cron niet werkt, maar zo heb je tenminste wat te doen in de vakantie.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Cron moet gewoon werken hoor.

Ik neem aan dat je die experimenten met cron als root hebt gedaan?
Geef eens de output van 'crontab -l' (als root dan dus).

• MickMack
Bedankt jongens het werkt eindelijk!!
Ik had het crontab bestand een beetje verpest, in debian schijn je het volgende formaat te moeten gebruiken:

* * * * * root shutdown -h now

toen ik de spaties er tussen had geramd, deed hij het opeens wel :?
Blijkbaar moet alles in kolommen worden gezet.

• MickMack
Ok, foutje de spaties zijn niet te zien, dus ^= spatie

30^18^^^*^*^*^^^root^^^shutdown -h now

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
Maar nu roept hij hem toch elke minuut aan of niet?

Werkte het trouwens ook niet door een bestandje in /etc/cron.d te zetten?

• MickMack
Nee, dat werkte niet. Maar dat zou wel komen omdat ik toen nog steeds het verpeste crontab bestandje gebruikte.

Wat betreft je eerste opmerking: het was toch mm uu
dus dan voert hij in dit geval alleen om 18:30 het commando shutdown uit.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik snap het niet helemaal... had je eerst ook spaties tussen de argumenten en daarna extra spaties toegevoegd? Of had je eerst helemaal geen spaties ertussen?
(als je de regens in [code] blokken zet, blijft het aantal spaties behouden overigens)
In het eerste geval: dat mag niet uitmaken, in het tweede geval: dan is het vrij logisch.

• MickMack
Eerst had ik:

dit werkte dus niet. Toen heb ik met crontab -r de root user weggehaald. Er waren dus helemaal geen apparte users meer, want root was de enigste die ik had aangemaakt.

Toen bleef dus alleen het crontab bestand in de /etc directory over. Die heb ik geeddit met ae en niet met het commando crontab -e. Het commando crontab kun je ook niet meer gebruiken, want dan geeft het de melding dat er geen users zijn, wat dus klopt want de enigste user was root en die heb ik verwijderd.

Met ae heb ik dus in het crontab bestand de volgende regel toegevoegd (^=spatie):

30^18^^^*^*^*^^^root^^^shutdown -h now

en toen werkte het.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Goed: allereerst: dat aantal spaties doet er niet toe.

Verder raadt ik aan om het toch als gewone crontab van root te doen (en ik heb een vermoeden van wat er fout ging).

Verwijder die entry uit /etc/crontab en doe 'crontab -e' als root.

Het probleem was dat je geen path in je crontab had staan. Dan weet cron niet waar hij shutdown moet zoeken. Normaal zou cron daarover mailen, maar er staat ook geen mailto in je cron, dus... :)

Iets van het volgende zou er in je crontab moeten staan:
code:
1
2
3
4
5
MAILTO=root
SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/bin:/usr/local/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin

* * * * * date >> /tmp/test

Dit zou elke minuut de huidige tijd/datum moeten toevoegen aan de file /tmp/test.

• MickMack
Ach, ik ben al lang blij dat het na een week prutsen eindelijk is gelukt. Maar in ieder geval bedankt voor de tip. Dat ga ik bij mijn volgende bakkie proberen.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Automatic shutdown lijkt mij niet echt handig.

Zit je nog wat langer door te werken, gaat je server spontaan down.
Bovendien is het een 486, en die gaat wegens de oude AT-voeding niet vanzelf uit.
Als je toch niets met de hand doet, zet er dan een telnet server op. (SSH mag ook, maar is wat zwaarder, en aangezien je toch alleen maar lokaal zit..)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 30 december 2001 14:55 schreef svdmeer het volgende:
Automatic shutdown lijkt mij niet echt handig.

Zit je nog wat langer door te werken, gaat je server spontaan down.
Bovendien is het een 486, en die gaat wegens de oude AT-voeding niet vanzelf uit.
Wel hele topic lezen he ;)
Pagina: 1