AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD
Ik zou als ik jou was met Mandrake ofzo beginnen.
En dan later op Debian over stappen, en dan eventueel later LFS als je dat echt wilt.
met papier mache kun je alles maken!!
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Verwijderd
Mijn advies: begin met een kale Mandrake en ga dan pas verder kijken (text-mode)
Begin met slackware of debian.
Daar kan je al in verre gaande mate bepalen wat er geinstalled wordt. Daar heb je zelf er veel controle op.
Ik heb nog geen slackware gebruikte, debian wel.
Zonder x-windows en andere brol kun je die klein houden & debian heeft de laagste exploit count van alle (grote) linux distro's.
AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD
Nu niet te lui worden heOp vrijdag 28 december 2001 20:28 schreef Chieliot het volgende:
Oke Oke, heel erg Die Hard is misschien wat veel gevraagd, waar kan ik een goed Tutorial vinden voor bijvoorbeel Debian?
Debian homepage
/edit * moto-moi begint langzamer te worden
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Zit dat onder een knopje ofzo? In zijn post staat toch duidelijk dattie heeft gewerkt met 4 verschillende versies van RedHat. Dan heb je al een stapje moeilijker onder de knie dan Mandrake.
Debian is een leuke volgende. Let even niet op de installatie van Debian. Die zuigt gewoon hard. Maar verder is het een ontzettend goede distro (en die installer gaat goedkomen bij de volgende release (NA woody)).
LFS gaat wel, maar ze gaan d'r van uit dat je een werkende Linux hebt. Kortom, probeer Debian (of een andere hard-core distro, zoals Slackware natuurlijk. Ben ik mee opgegroeid, ook al gebruik ik nu Debian)
emter enter pijltje enter enter
of zoiets, is toch nog niks mis mee?
Of wil je soms point&clix0ren?
* blaataaps is best tevreden met de debian install.
* Predator ookOp vrijdag 28 december 2001 22:28 schreef blaataaps het volgende:
Wat is er mis met de debian installer?
Of wil je soms point&clix0ren?
waarom zou die install zuigen ?
en waarom is redhat een stapje verder dan mandrake ?
dat is juist hetzelfde...
Verwijderd
Debian is ook wel redelijk. Alleen moet je daarvoor echt goed weten wat je wilt. Wil je een cutting-edge systeem of een echt stabiel systeem?
Als je het laatste wil, installeer Debian 2.2R4 en je zult er geen spijt van krijgen. Wil je meer cutting-edge, zonder eerst een ouder systeem te installeren en dan uren wachten tot het uptodate is na enig geklooi met apt-get, gebruik Slackware
Zelf gebruik ik voor de servers op mijn werk overal Slackware, thuis heb ik een FreeBSD server draaien waar ik best tevreden over ben.
[edit]
Begin niet aan LFS, is erg veel gedoe IMHO. Ten eerste moet je alles compilen onder een bestaand Linux systeem en het dan stuk voor stuk allemaal overzetten, ik werd al ziek van het lezen van de uitleg erover...
Veel werk voor zo weinig...
Verwijderd
Verwijderd
Het lijkt veel werk, maar het valt nog best wel mee als je gewoon alle opdrachten uit de lfs-commands haalt of gewoon ALFS gebruikt. Natuurlijk is het ook belangrijk om een snel systeem te hebben, en dat lijkt mij nog wel het grootste probleem. Op een 200 mhz systeempje denk ik dat alles heel lang gaat duren. Alleen is het zo dat als je LFS af hebt je nog (bijna) niks kunt; alle andere programma's moet je ook nog downloaden en configureren.Begin niet aan LFS, is erg veel gedoe IMHO. Ten eerste moet je alles compilen onder een bestaand Linux systeem en het dan stuk voor stuk allemaal overzetten, ik werd al ziek van het lezen van de uitleg erover...
Veel werk voor zo weinig...
Verwijderd
Ik wil het wel proberen, beetje lastig dat ik weer Linux opnieuw moet installeren (laatst verwijderd omdat ik plek nodig had, maar nu wil ik het weer). Maar die Linux kun je dus daarna weer verwijderen. Ik heb een PII 333, al het ook wel niet snel op gaan.Op zaterdag 29 december 2001 14:32 schreef HarmteHennepe het volgende:
Het lijkt veel werk, maar het valt nog best wel mee als je gewoon alle opdrachten uit de lfs-commands haalt of gewoon ALFS gebruikt. Natuurlijk is het ook belangrijk om een snel systeem te hebben, en dat lijkt mij nog wel het grootste probleem. Op een 200 mhz systeempje denk ik dat alles heel lang gaat duren. Alleen is het zo dat als je LFS af hebt je nog (bijna) niks kunt; alle andere programma's moet je ook nog downloaden en configureren.
Kun je aangeven hoe lastig het is en hoe lang het duurt een lfs linux te bouwen (kaal)?
Hmm....'t is wel duidelijk dat je nooit rare dingen hebt proberen te doen. Voorbeelden van Nadelen van Debian installer:Op vrijdag 28 december 2001 22:28 schreef blaataaps het volgende:
Wat is er mis met de debian installer?
Debuggen is lastig. Installeren valt niet te debuggen. Om die reden is het lastig tot niet te installeren op een Macintosh die niet 100% werkt.
Stap 1 moet 100% uitgevoerd zijn om door te gaan met stap 2. Eerst partitioneren. Wanneer al je partities veranderd zijn kun je pas kiezen hoe je wilt installeren. Stel, je wilt een FTP-install doen, dan verwijder je eventueel gedownload spul (door de partitie te verwijderen), want je hebt het toch niet nodig. Vervolgens blijkt een FTP-install niet te kunnen, want je kaart wordt niet ondersteund. Nou ja, dan maar gewoon van HD installeren. Oh nee, dat gaat niet want die is net werwijderd
Zelfs de makers van de installer vinden zelf dattie brak is. Daarom wordt'ie ook vervangen. Als het werkt dan is het prima, maar er mag ook niets misgaan. Dat is gewoon brak. Simpel en duidelijk. De nieuwe, modulaire, installer zou dat moeten gaan verhelpen.
Gaan we een beetje l33t lopen doen? Iets te simpel hoor. Dat je liever dingen zelf doet moet je zelf weten, maar kritiek meteen doorverwijzen naar klikinstallers is gewoon ontzettend kortzichtig.Of wil je soms point&clix0ren?
Ik ben ook blij met de manier van installeren van Debian (tekstmode bedoel ik nu dus), maar de installer is bijna net zo'n brakke bak als de MIR (strontpraam werd'ie toch genoemd).
Heb dus al een bootdisk (bare.i) gemaakt, nu ben ik bezig met een rootdisk (color.gz) en dat gaat ook lukken. Ga straks dan maar even partities maken. En dan gaat het verder wel lukken. Bedankt iedereen.
Vanaf vanavond een nieuwe SlackWare gebruiker erbij !!
btw als je echt van source wil bouwen zonder een andere huidige draaiende distro: http://www.gentoo.org/doc/build.html
word mijn volgende distro, k'denk dat ik de RC6 al ga draaien vanacht of morgen want ik wil niet langer wachten
If it ain't broken it doesn't have enough features
Verwijderd
Ik heb hier inmiddels ervaring mee. Er zijn nog een aantal problemen met rc6 van gentoo, maar daar wordt hard aan gewerkt. Het is een vreemde mengelmoes tussen debian, BSD en Slackware en LFS. Je downloadt een bootcd met daarop een aantal basisdingen en daarna moet je aan de hand van de instructies op je scherm je eigen distro compileren. Op een beetje redelijk systeem ben je dan een paar uurtjes verder maar gaat eigenlijk wel redelijk vlot.Op zaterdag 29 december 2001 20:15 schreef Apache het volgende:
debian install is goed ... kan je een specifiek punt opnoemen wat er niet goed aan is?
btw als je echt van source wil bouwen zonder een andere huidige draaiende distro: http://www.gentoo.org/doc/build.html
word mijn volgende distro, k'denk dat ik de RC6 al ga draaien vanacht of morgen want ik wil niet langer wachten
Er zit een ports (portage) systeem bij lijkend op OpenBSD, bootwijze is ook BSD, package manager is een debian clone, met dat verschil dat je vanaf scratch je packages compileert met een meegeleverd buildscript (emerge - ebuild).
Als je dan uren / dagen later eens klaar bent met de boel te compileren heb je wel een 100% geoptimaliseerd systeem. De mailinglist biedt snel antwoord op problemen die je tegen zou kunnen komen tijdens de installatie.
Voor gentoo zijn behoorlijk veel ports te krijgen, ik experimenteer nog even lekker door met mijn dual boot slackware / gentoo.
T.o.v. LFS heeft gentoo het voordeel dat het een echte distro is en dus redelijk compleet met het aanbod van ports voor gentoo. LFS houdt op waar het echte werk nog moet beginnen (zeer kale basis).
daarom ga ik vanacht de bootcd downloaden en morgen eens aan de slagOp zondag 30 december 2001 00:22 schreef janjanjansen een zeer positief verhaalf over gentoo
k'heb hun instructie's al doorgenomen en speciaal daarvoor een printer aangeschaft
If it ain't broken it doesn't have enough features