HELP: identificeren ALDI moederbord!

Pagina: 1
Acties:

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 21:06
Mijn tante heeft een PII 350 gehad en wil daarin een grotere HD. Dus ik heb een 40 GB seagate voor d'r gekocht en wil die erin stoppen. Maar de bios kan maar tot 8 Gig, dus ik denk: bios updaten.
Maar ja, op het moederbord staat geen merk en ook geen type nummer. Inmiddels heb ik al een zooitje gegevens verzameld waarmee jullie mij misschien beter kunnen helpen:

De bios id die onderin staat bij het opstarten is:
10/13/1998-692-596-8671-2A6LGC3AC-00

10/13/1998 staat zeker voor de datum en 692 en 596 staan geloof ik voor de 2 VIA chips die erop zitten.
Volgens www.wimsbios.com staat 2A6LG voor: Via Apollo Pro Plus (692/596) Chipset.
C3 staat volgens diezelfde site voor: Chaintech.
Ok het is dus een Chaintech moederbord (het is zo'n alles on-board micro-atx geval).
Op diezelfde site staat ook dit:
05/18/1999-693-596-8671-2A6LGC3AC-00 = Chaintech 6VTA2
Maar dat is dus niet exact hetzelfde. Bovendien kan ik op de Chaintech site geen bios update voor de 6VTA2 vinden maar alleen voor een 6VTA3. Aangezien ik de boel niet wil vernaggelen met het flashen moet ik wel zeker weten dat ik de goeie update heb.

De laatste nuttige hint, die ik pas op het laatst kreeg is dat het ding in november 1998 bij de Aldi is gekocht. Hij is van het (vage) merk FIF. Dus misschien dat iemand anders dat ding ook ooit heeft gekocht???

Als je weet welk type MB dit is, dan hoor ik het graag, zeg ook even hoe je er achter bent gekomen... dat vind ik wel interessant.

PS Ik kan geen programmatje runnen om erachter te komen want de FD is aan gort.

Alvast bedankt!

Metal up your ass

Verwijderd

mmmmmmmmmmmmmmmm.....

sorry, hier word ik niet wijzer uit :o

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op vrijdag 28 december 2001 18:53 schreef JaymzHetfield het volgende:
PS Ik kan geen programmatje runnen om erachter te komen want de FD is aan gort.
Als je daarmee bedoelt dat je geen diskettes kan lezen, hoe wil je dan je bios update erop krijgen?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ieder electronisch ding heeft een FCC id dus je mobo-tje ook. Via die ID kun je de maker achterhalen en als t goed is zelf het type nr van de bewuste plank.

Op zoek dus naar dat FCC id en dan naar:

http://www.fcc.gov/oet/fccid/

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• JaymzHetfield
Op vrijdag 28 december 2001 18:58 schreef Duracell het volgende:

[..]

Als je daarmee bedoelt dat je geen diskettes kan lezen, hoe wil je dan je bios update erop krijgen?
Te zijner tijd ga ik wel een FD opzoeken om er even in te bouwen.

Metal up your ass

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[..]

Als je Win9X hebt, dan kun je ook in de DOS mode opstarten. Let alleen wel erop dat HIMEM.SYS en alle andere geheugenbeheerproggies niet worden geladen, dus AUTOEXEC.BAT en CONFIG.SYS leeghalen of bewerken. Dan start je de flashprogramma gewoon vanuit C:\ op. Dat doe ik ook al jaren en dat gaat veel sneller :7

Ontopic: de BIOS update is hier te vinden... Leve Google!!!

edit:

Enne, de BIOS update schijnt niet de herkenning van grotere HDD's te fixen. In dit geval moet je dan een soort EZ BIOS gebruiken. Doe es een search op "EZ BIOS" "EZ DRIVE" of kijk rond op Seagates website of ze een EZ BIOS hebben.

• JaymzHetfield
Op vrijdag 28 december 2001 19:03 schreef Pantagruel het volgende:
Ieder electronisch ding heeft een FCC id dus je mobo-tje ook. Via die ID kun je de maker achterhalen en als t goed is zelf het type nr van de bewuste plank.

Op zoek dus naar dat FCC id en dan naar:

http://www.fcc.gov/oet/fccid/
Ja dat zou ik ook denken... maar nee, die staat er niet op.

Metal up your ass

Verwijderd

ik heb dus precies zo'n zelfde bordje liggen. Ik was ook al bezig geweest om hier meer info over te vinden, een manual ofzo, maar ik ben aan het zoeken gegaan op de chaintech site, maar daar niets kunnen vinden behalve hetzelfde wat jij vind. Ik dus een mailtje gesturd, krijg ik het antwoord, nee sorry meneeer, een van de servers ligt plat, probeert u het over een paar weken maar nog een keer. Dus daar schieten we niets mee op.

[off topic]
Watvoor bord is het? een s370 of slot1?? Als het een s370 is kan je dan eens een keer de manual voor me kopieren??
[/off topic]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Download diskmanager van seagate.com en je bent van je problemen verlost :)

• JaymzHetfield
Op vrijdag 28 december 2001 19:09 schreef __Ted__ het volgende:
ik heb dus precies zo'n zelfde bordje liggen. Ik was ook al bezig geweest om hier meer info over te vinden, een manual ofzo, maar ik ben aan het zoeken gegaan op de chaintech site, maar daar niets kunnen vinden behalve hetzelfde wat jij vind. Ik dus een mailtje gesturd, krijg ik het antwoord, nee sorry meneeer, een van de servers ligt plat, probeert u het over een paar weken maar nog een keer. Dus daar schieten we niets mee op.

[off topic]
Watvoor bord is het? een s370 of slot1?? Als het een s370 is kan je dan eens een keer de manual voor me kopieren??
[/off topic]
Nee het is slut1.

Metal up your ass

Verwijderd

Wat dacht je van Ontrack diskmanager?

• JaymzHetfield
Zo... ik ben weer thuis.
Is het dus 100% zeker dat het een Chaintech 6VTA2 MB is? Ik moet namelijk niet hebben dat ik de verkeerde bios erin ga flashen ofzo... Als hierna blijkt dat die bios update inderdaad niet genoeg is, dan ga ik eens met die andere tips aan de slag zoals Seagate diskmanager enzo...

Metal up your ass

Verwijderd

Heb je dat progje op de site van wim's bios al gedownload dan weet je het zeker (ctbios heet het).

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

edit:

hier stond onzin :Z

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

flashen gaat prima via DrDos 7.x en die kan je via deze site halen:
http://www.bootdisk.com/

is snel en laad geen drivers... ik ook maar 120kb groot dus heb je nog alle ruimte op je floppy over..

Trouwens, sommige mobo's, zoals mijn Epox hebben een ingebouwde flashtool in de bios.. moet je tijdens het opstarten ff goed kijken of je een toetsenbordcombinatie daarvoor ziet verschijnen.. bij mij isset iig alt-f2

succes!

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• JaymzHetfield
Op vrijdag 28 december 2001 22:56 schreef Keescpk het volgende:
Heb je dat progje op de site van wim's bios al gedownload dan weet je het zeker (ctbios heet het).
Ja, aan de uitkomst had ik echter niks:

Computer ID: FC, Type: AT
BIOS Date: 10/13/1998
Award BIOS found: Award Modular BIOS v4.51PG
Award ID-String: 10/13/1998-692-596-8671-2A6LGC3AC-00
Board/BIOS-version: 10/13/1998
OEM: CHAINTECH
URL: http://www.chaintech.com.tw/bios/bios.htm
Chipset: 692-596-8671 //VIA

Bij mijn eigen moederbord staat er achter "board/bios-version:" netjes Asus P3V4X... maar bij dit kreng dus niet!

Ik ben inmiddels heb ik in deze: [topic=60872/1/25]
en deze: [topic=234881/1/25]
posts gelezen dat het misschien ook een Chaintech 6ASV kan zijn.

Voor zowel de 6ASV als de 6VTA2 kan ik geen bios update vinden die het probleem van de 8 GB grens oplost... bestaat die echt niet??? en moet ik dus verplicht aan de Seagate Diskmanager of EZBios??

Metal up your ass

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:09

RammY

Dát!

[..]

Flashen vanaf de HDD *D

Deze advertentieplaats is te huur!

• JaymzHetfield
Aan de hand van wat foto's heb ik ontdekt dat het geen 6VTA2 kan zijn. De foto's en omschrijving van de 6ASV doen mij geloven dat het om een 6ASV gaat. Bios updates zijn daar voor niet te vinden...
Dus nu ga ik maar dat Seagate Diskmanager uittesten... of zal ik een aparte IDE controller kopen?

Metal up your ass

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je bent het goedkoopst (kost niks) en makkelijkst uit met de disk manager. Als je bereid bent om 100 piek of meer neer te tellen voor een controller, die ook nog wat snelheid kan geven, dan moet je dat maar doen.

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 11:24
Ik heb ook een FIF van de aldi maar die is toch echt 450 MHz hoor, hoe ziet die kast eruit :?

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• JaymzHetfield
Op zaterdag 29 december 2001 13:52 schreef Chimera2k2 het volgende:
Ik heb ook een FIF van de aldi maar die is toch echt 450 MHz hoor, hoe ziet die kast eruit :?
t is echt een 350 hoor...
Kast heeft 3 5,25 inch plekjes, 2 3,5 inch plekjes... een ovale paarse reset en power knop (staan iets schuin) en dat geldt ook voor de 2 HD en Power lichtjes.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Ok, nu word ik echt gek...
Wat ik ook instel in de bios ik krijg voor die seagate telkens PRIMARY SLAVE HARD DISK FAIL.
Dus ik kan 'm niet eens als 8 G laten werken...
Gevolg: DiskManager zegt dat ie geen Seagate hardware kan vinden!!! Wat nu?

Metal up your ass

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Kijk hier even als je nog je bios wilt flashen. ;) Hier staan zowel biossen voor de 6ASV en 6VTA2. Ook eventuele manuals staan hier...

• JaymzHetfield
Chaintech heeft alleen de allereerste bios die ik dus al heb... helaas hier heb ik dus niks aan.

MAAAAR.....

Met Disk Manager van OnTrack... verkregen in de Seagate uitvoering vd Seagate site, moet het toch wel lukken. De truc is dat je dat programmatje alleen kan runnen als de harddisk op een of andere wijze toch in de bios ingesteld staat. Dat moet dus met een verkeerde size, want de limiet is 8 GB.
Seagate geeft tips als:
A: 4096 cyls 16 heads 63 sect instellen en dan proberen.
B: 1024 cyls 16 heads 63 sect instellen en dan proberen.
C: Type 1 harddisk instellen en dan proberen.
D: AC instellen met jumpers. (de size is dan 32 ipv 40 GB)
E: Met de "Set Drive Size" tool de HD zijn size laten faken zodat ie door de bios geaccepteerd wordt en de pc dus kan booten (zodat je die Disk Manager kan draaien).

Heeft iemand ervaring met deze mogelijkheid??? (dus optie E)

Metal up your ass

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Ik heb er nog geen andere progjes voor gevonden maar je kunt dit altijd proberen : download xl-r8r van madonion.com, install (die bak kan nog wel windows in he? anders pak je even een oud hd'tje van een paar 100 mb en zet je windows+xl-r8r daarop), klik in xl-r8r op "xl-advises" en dan op "view profile" en kijk of je hier wat meer info krijgt. Ik zag dit toevallig toen ik dit prog bekeek, ik weet helaas zo even geen kleiner prog. Maar misschien kom je hiermee meer te weten?

Url : ftp://ftp2.puces3d.com/pucesd/3dmark/xl-r8r.exe (15 MB, wel een mooie sound-and-light show erbij daarvoor 8-))

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• JaymzHetfield
Hardwarematig werkt het nu. Het is nu echter een software probleem geworden (XP installatie).
Check dit:
[topic=364684/1/25]

Metal up your ass

Pagina: 1