aansluiten speakers

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
hoi, ik heb een hifi torentje van Grundig niet veel speciaals maar er komt best een leuk geluid uit. Ik heb nu 2 boxen geplaatst in 2 hoeken van mijn kamer. Gewoon eentje links en eentje rechts voor me zoals ik normaal zit. Maar ik wil nu in alle 4 de hoeken boxen gaan hangen. Dus 2 links en 2 rechts. Hoe moet ik dit aansluiten volgens het boekje.

Ik kan er niet gewoon 2 in 1 aansluiting proppen want dan geeft mijn verterktje aan Check Speakers op het display en komt er geen geluid uit. ik kan ze wel in serie aansluiten maar is dat wel goed?

Dit gaat dus wel --kabel---box rv---boxra---kabel-- en zo ook voor links. Is dit goed als je rekening houd met de Ohms enzo van het geluid. Heb hier geen idee van.

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

in serie aansluiten is denk ik nie zo verstandig dit gaat namelijk ten koste van je geluid, dit zie je ook als je twee lampjes in serie op een batterij aansluit, dan doen ze et veel minder dan als je ze parallel aansluit. ik zou gewoon iets van een versterkertje er tussen bouwen.

• borgdaville
? paralel lukt niet, pikt de versterker niet of moet ik iets anders doen? is er niet een of ander kastje ofzo waarmee je 4 speakers op 2 uitgangen kunt aansluiten.

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 16:30 schreef borgdavile het volgende:
Hoe moet ik dit aansluiten volgens het boekje.
Niet.

Ook al zou 't kunnen, je vern*kt er je stereo-geluid volledig mee. Muziek wordt dan 1 grote brei die nergens meer vandaan komt.

• WimLex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 20:07

WimLex

voor al uw sloop werkzaamheden

Gewoon serie, het geluid wordt niet verneukt(niet bij zo'n setje)

Het volume daalt wel, want het (gehalveerde, omdat de weerstand verdubbeld, en je dus met dezelfde voeding van de versterken een lagere stoom krijgt)vermogen moet worden verdeeld over twee speakers.

Paralel geeft een te lage weerstand, en dat betekend dat er 2 maal zoveel vermogen moet worden geleverd door de versterker en de voeding, dit trekt dat setje niet, vanddar de melding.

Serie heeft een nadeel, wanneer een speaker resoneerd(dit doet ie bij 1 frequentie) veranderd de weerstand, en filterd hij er geluid uit. Hierdoor krijgt de andere speaker een slecht signaal.

De spoel van de speaker heeft een impedantie, en een spoel filterd lagetonen weg, MAAR deze speakers hebben geen opgave van Impedantie, ze zijn niet gepaard zoals dure speakers.

De kwaliteit van deze spullen is zo laag(niet vervelend bedoeld) dat al deze dingen geen uitwerking hebben op het resultaat.

Dus je kan gewoon serie doen, want dit is de manier die de versterker fijn vind, gezien de hoge weerstand, en het makkelijk aansturen daarvan.

Verwijderd

Ik ga helemaal mee met het bovenstaande verhaal....

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Mag ik wel even zeggen dat (mijn mening) het op den duur vreselijk irritant is om vanaf 4 kanten geluid te hebben ?

Mother, will they like this song?

• borgdaville
Op vrijdag 28 december 2001 22:13 schreef TheLunatic het volgende:
Mag ik wel even zeggen dat (mijn mening) het op den duur vreselijk irritant is om vanaf 4 kanten geluid te hebben ?
verklaar je nader? tis een redelijk grote ruimte(6x4m).

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op zaterdag 29 december 2001 02:06 schreef borgdavile het volgende:

[..]

verklaar je nader? tis een redelijk grote ruimte(6x4m).
Weet je wat luistermoeheid is ? Dat ga je dan krijgen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• borgdaville
Op zaterdag 29 december 2001 02:09 schreef JT het volgende:

[..]

Weet je wat luistermoeheid is ? Dat ga je dan krijgen.
zo jij zit er ook nog laat op ;-)
nee, ik heb geen flauwidee waar je het over hebt.

• JT

JT

VETAK y0

Op zaterdag 29 december 2001 02:12 schreef borgdavile het volgende:

[..]

zo jij zit er ook nog laat op ;-)
nee, ik heb geen flauwidee waar je het over hebt.
moeilijk uit te leggen....gevolg is dat je op een gegeven moment gewoon even pure stilte wil omdat de druk op je oren (niet geluidsdruk) teveel is (denk ik ofzo, ergens wazig in die richting :P )

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Opzich kan je gewoon 2 speakers op 1 kanaal hangen dat moet geen probleem zijn volgens mij,of een eindversterker kopen en daarop doorpluggen.

• borgdaville
Op zaterdag 29 december 2001 02:14 schreef JT het volgende:

[..]

moeilijk uit te leggen....gevolg is dat je op een gegeven moment gewoon even pure stilte wil omdat de druk op je oren (niet geluidsdruk) teveel is (denk ik ofzo, ergens wazig in die richting :P )
jah jah, dus eigenlijk is het advies sparen voor een versterker met 4 uitgangen of liever 6(5.1)?

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 02:17 schreef borgdavile het volgende:
jah jah, dus eigenlijk is het advies sparen voor een versterker met 4 uitgangen of liever 6(5.1)?
Of sparen voor een goede stereoset, dan haal je 't niet in je hoofd om voor en achter speakers neer te zetten waar hetzelfde geluid uit komt.

Maar een goede 5.1 set is ook niet verkeerd... :)

• JT

JT

VETAK y0

Als je films wil kijken met dolby, dan een 5.1 versterker. Anders een stereo.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Er is gewoon een kastje tekoop waarmee je een aansluiting voor 2 boxen in een aansluiting voor 4 kan maken. Ze staan in de catalogus van conrad of www.conrad.nl En elke goede audiowinkel heeft dit wel in huis. Dus als je het goed wilt doen doe je het zo. Dit is ook het beste voor je versterkertje....

• borgdaville
Op zaterdag 29 december 2001 11:00 schreef Flex82 het volgende:
Er is gewoon een kastje tekoop waarmee je een aansluiting voor 2 boxen in een aansluiting voor 4 kan maken. Ze staan in de catalogus van conrad of www.conrad.nl En elke goede audiowinkel heeft dit wel in huis. Dus als je het goed wilt doen doe je het zo. Dit is ook het beste voor je versterkertje....
okey, dit is wat ik wilde horen. Je bedoelt de 2-weg luidsprekeromschakelpaneel LSP 202 toch? Hiermee kan ik toch 4 boxen tegelijk aanspreken of is dit alleen om te schakelen tussen 2 setjes boxen.

Verwijderd

ehm, maar eh...waarom wil je nou eigenlijk vier luidsprekers terwijl je gewoon CDs gaat luisteren? het is mij echt volslagen onduidelijk wat hier nou precies het voordeel van moet wezen. het word het heus niet ruimtelijker oid van. lijkt me eerder zeer vervelend (zoals ook al opgemerkt door anderen).

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

het IS heel hinderlijk...

in het begin is het heel cool (heb het zelf ook) maar na verloop van tijd wordt je idd moe van het geluid, dan is stilte wel evenetjes heel mooi...

ik drum :) dat zegt al wat over wat voor geluid ik kan verdragen, maar het is af en toe gewoon fijn om stilte te horen...

maar gewoon parallel hier, gaat perfect, maar ik heb ook niet zo'n setje, maar aparte versterker...

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 00:25 schreef borgdavile het volgende:

[..]

okey, dit is wat ik wilde horen. Je bedoelt de 2-weg luidsprekeromschakelpaneel LSP 202 toch? Hiermee kan ik toch 4 boxen tegelijk aanspreken of is dit alleen om te schakelen tussen 2 setjes boxen.
Ja,
Met dit schakelpaneel kan je gewoon op een 1-set speakeraansluiting 2-sets met speakers aansluiten. En je kan kiezen. Of 1 set of de andere of beidde. Dus ik geloof dat je dit dan zocht toch? :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op zondag 30 december 2001 00:25 schreef borgdavile het volgende:

[..]

Met zo'n ding bereik je hetzelfde als wanneer je twee speakers aan één uitgang hangt. Met het enige verschil dat je kan schakelen. Als jouw setje een foutmelding geeft (voor het eerst dat ik dat hoor) als je er twee paar speakers aanhangt, dan doet ie dat met zo'n kastje ook.

Vier speakers is trouwens idd niet de bedoeling. Je verpest er de plaatsing van het geluid mee. Misschien dat je dat niet zoveel kan schelen, maar er kunnen ook nog wel meer dingen gebeuren. Als je verschillende speakers gebruikt (of zelfs al gebruik je dezelfde), krijg je een frequentieafhankelijke voor/achter balance. Lage geluiden komen misschien van voren, en midden van achter (om het simpel te stellen).
Ook kan je fase problemen krijgen, waardoor je bijvoorbeeld laag gaat missen.

• borgdaville
ik heb jullie advies opgevolgt, ik wil mijn huidige 2 boxen nu vervangen door 2 Magnat Motion 144 zuilboxen(kent iemand deze).

Verwijderd

Gewoon die 2 houden, is toch het beste voor je versterker

• Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 11:20
Volgens mij gaan jullie allemaal uit van een mooie vierkante kamer. Ik zit hier op een grote zolder waar ik 2 speakers recht voor me t.o.v. de computer heb staan (omdat ik daar het meeste zit) en heb 2 andere speaker zo gepositioneerd dat ze achter me richting bank een goed geluid geven.
Nou heb ik geregeld met de speakers-b-schakelaar zitten spelen om het verschil tussen 2 en 4 te horen en ik moet zeggen dat 4 speakers veel voller klinkt. En als ik stilte wil zet ik mijn computer en/of/ cd-speler uit. Afbeeldingslocatie: http://212.187.65.210/zwerfhond/smilef.gif
Pagina: 1