[Java/JSP] contact proces op server

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben bezig (nog steeds :) ) met een expertsysteem in java. En ik wil kijken of het mogelijk is om veel funtionaliteit web based te maken (dus alles in html,jsp etc). Als een gebruiker een redeneer sessie start dan moet op de server de echte inferenceengine (redeneermotor) worden gestart. Maar soms moeten er weer vragen aan de gebruiker worden gesteld. Is het mogelijk dat de server weer contact opneemt met de client, de client antwoorden doorstuurd naar de server, en de server weer verder redeneerd? Ik wil dit graag maken in JSP.

ps: het kan zijn dat er meerdere gebruikers bezig zijn, dus moeten er ook meerdere processen parallel naast elkaar kunnen draaien. Dus op een of andere manier moet er ook een soort proces identificatie zijn.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: Ik ben bezig (nog steeds :) ) met een expertsysteem in java.
Het schiet ook niet op met je he? :P ;) .
Als een gebruiker een redeneer sessie start dan moet op de server de echte inferenceengine (redeneermotor) worden gestart. Maar soms moeten er weer vragen aan de gebruiker worden gesteld. Is het mogelijk dat de server weer contact opneemt met de client, de client antwoorden doorstuurd naar de server, en de server weer verder redeneerd? Ik wil dit graag maken in JSP.
Volgens mij is dit per definitie onmogelijk met het HTTP protocol. Je zult dus toch een client-side applicatie moeten gaan draaien om dit te bereiken. Goede reden om Java Web Start te gebruiken ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Programma wordt gebruikt op de RuG en het zou fijn zijn als het helemaal webbased kan, zodat er geen omkijken na is op de 'openbare' computers. Gewoon naar de site gaan en draaien maar. Vandaar dus liever geen webstart :)

lawgame (studenten kunnen een miniwereld simuleren) start na zomervakantie 2002

koninklijke notariele beroepsgemeenschap (voor erfrecht moet ook expertsysteem draaien) start na zomervakantie 2002.

kluwer: agenda systeem (wat draait op huidige core) start
hopelijk dit jaar.

anita project: intelligent agent systeem waar allerlei databases (politie,gemeente,belasting,justitie) worden open gezet (en beschermt mbv gatekeepers) en waar agents (zit expertsysteem onder) onderling contact moeten hebben om de juiste informatie en privileges te krijgen. start onbekend..

kortom opdrachten genoeg :) en ik zit hier dus nog wel een tijdje.

• mbravenboer
Alarmnummer: Gewoon naar de site gaan en draaien maar. Vandaar dus liever geen webstart :)
Tja, maar helaas gaat het dus niet echt werken met het HTTP protocol ... Je kunt een client niet aktief benaderen...
Gewoon naar de site gaan en draaien maar.
Is dit trouwens niet de definitie van Java Web Start? ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Op vrijdag 28 december 2001 15:16 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Tja, maar helaas gaat het dus niet echt werken met het HTTP protocol ... Je kunt een client niet aktief benaderen...
[..]

Is dit trouwens niet de definitie van Java Web Start? ;) .
Het probleem op een 'openbare' NT bak is dat je niet zomaar iets mag installeren zoals WebStart.

• mbravenboer
Alarmnummer: Het probleem op een 'openbare' NT bak is dat je niet zomaar iets mag installeren zoals WebStart.
Hum ja, dan zie ik ook geen mogelijkheid behalve een 1.1 applet oid...

Verwijderd

flash met een xmlsocket kan ook ;)

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Java 1.1 applet. Je blijft Java based en daarnaast is alles lekker eenvoudig. Elke IE en NS draait het ding perfect.

Tevens kun je een socketverbinding openen naar je expert systeem. Ik neem aan dat je servlets gebruikt. Dan laat je gewoon je applet een get of post doen naar de servlet met daarin het adres waar de client te vinden is. Vervolgens leg je vanaf de server contact met de server. Dat moet werken als ik het goed heb.

Maar je kan ook (indien je dat makkelijker vind een java server progje schrijven wat luisterd op een bepaalde poort). Jij weet welke poort, dus je laat de applet daarop connecten. Vervolgens geef je de ontstane socket door aan je expert systeem thread. Die gaat bezig en kan antwoord geven aan de applet of afgebroken worden wanneer de connectie gedropped wordt.

• Alarmnummer
In hoeverre heeft een applet controle over het scherm buiten de applet? Stel dat mijn applet 100 bij 100 pixels is en het scherm = 320x200 :) en kan ik met die applet ook de rest van het scherm bedienen?

En kan ik vanuit html contact opnemen met de applet? Bijvoorbeeld:

-gebruiken begint vragen sessie
-applet geeft door aan de server dat ie kan beginnen
-inference engine word gestart op de server
-vraag aan de applet een antwoord op een vraag
-de applet die zet op de client scherm de juiste code
-de gebruikt typed antwoord in en druk op verder knop
-html zegt tegen applet hopla.. jij moet dit aan de server doorgeven
-applet geeft het door aan de server
-inference engine gaat verder
-etc etc
-inference engine is klaar
-zeg tegen applet dat ie klaar is en stuur een xml bestand terug
-xml word met xsl omgezet naar html en dat moet ergens op het scherm worden neer gezet...

• mbravenboer
Alarmnummer: En kan ik vanuit html contact opnemen met de applet?
Vanuit een applet kan je een document gaan weergeven in een bepaald target (frames zijn dan wel makkelijk). Dit stel je in door een URL te geven. Hierin kan je dus ook parameters opnemen en daarmee kun je dus aardig wat bereiken :) . Maar waarom zou je niet zoveel mogelijk in je applet zelf doen?
code:
1
2
3
4
-vraag aan de applet een antwoord op een vraag
-de applet die zet op de client scherm de juiste code
-de gebruikt typed antwoord in en druk op verder knop
-html zegt tegen applet hopla.. jij moet dit aan de server doorgeven

Dit kan je dus gewoon met een HTML formulier doen. Door de parameters kun je aangeven waar het om gaat. De server genereert de HTML alsnog. Maar waarom niet gewoon in de applet?
-xml word met xsl omgezet naar html en dat moet ergens op het scherm worden neer gezet...
Als je dat server-side doet is het mogelijk ja. Weer met parameters in de URL :) .

• Alarmnummer
omdat iemand anders dan de html code in elkaar kan zetten :) en ik grafisch niet zoveel hoef te proggen :)

• mbravenboer
Alarmnummer: omdat iemand anders dan de html code in elkaar kan zetten :) en ik grafisch niet zoveel hoef te proggen :)
Luiwammes ;) .

• Alarmnummer
we brengen het uit voor verschillende gebruikers groepen, en ik heb geen zin om voor elke gebruikers groep de inferfaces aan te passen (kan dat groen ipv blauw? grrrrr ). En als er ergens extra knoppen of uitleg bij moet, dan kan iemand met enige html ervaring het er zo in zetten ipv dat ik het moet doen.

• Alarmnummer
en de uitdaging natuurlijk niet vergeten :)

• mbravenboer
Alarmnummer: en de uitdaging natuurlijk niet vergeten :)
Kijk uit, anders komt OiSyN weer klagen dat we op ICQ verder moeten ;) .

Maar er zit inderdaad wel wat in je redenatie :) .

• Alarmnummer
Je kan als je met html werkt alles zo snel in 1 stijl krijgen. Ipv dat het allemaal losse onderdelen zijn kan je er snel 1 vloeiend geheel van maken.

kijk maar eens op mijn pagina:
www.geocities.com/peter_veentjer

en dan personal/projects/expertsystem.

• mbravenboer
Alarmnummer: kijk maar eens op mijn pagina
Had ik al eens gedaan :) . Ziet er goed uit :) .

• Alarmnummer
xml+xsl :) +beetje javascript en maggie :)

• mbravenboer
Alarmnummer: xml+xsl :)
rocks ;) . Kan je misschien ff op irc.fokzine.net #javahova komen?

(dan stopt deze slow chat ook gelijk ;) ).

• Alarmnummer
zal ik irc eerst ff ophalen :)

kom niet door die k*t proxy heen... :(

• Alarmnummer
ik heb het volgende plan. Ik wil een textcomponent op mijn scherm hebben en met een druk op de knop moet dat naar de server gestuurd word en geparst. Dan komt er een boodschap terug als er het parsen fout is gegaan. En dan moet de inference engine gestart worden worden (als het goed is gegaan) en komt of een solution in xml formaat terug en met xsl zet ik die om naar html (clientside) of dit gebeurd server side al. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? (Liefst niet met applet).

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op zaterdag 29 december 2001 15:20 schreef Alarmnummer het volgende:
we brengen het uit voor verschillende gebruikers groepen, en ik heb geen zin om voor elke gebruikers groep de inferfaces aan te passen (kan dat groen ipv blauw? grrrrr ). En als er ergens extra knoppen of uitleg bij moet, dan kan iemand met enige html ervaring het er zo in zetten ipv dat ik het moet doen.
Via parameters die je meegeeft via de aanroep van je applet. Heb zelf zo ook een applet gemaakt die eenvoudig de achtergrond heeft van de rest van de pagina. www.kangaroocards.com

Hmm, bedrijf waar ik het voor gemaakt heb, heeft nog steeds een ouwe versie draaien. Zonde... Nah ja...
Pagina: 1