Ok ff mjin aandeel. Ik gebruik photoshop 6, heb vroeger wel PSP gebruikt (versie 5 ofzo, trial).
Conclusie van onderstaande:
Photoshop heeft ontzettend veel opties die niet voor iedereen even nuttig zijn. Paint Shop Pro laat je meer werken voor je geld en is minder overweldigend.
Onderbouwing:
Het probleem met PS is dat je voor alle functies en combinaties bepaald. Het eerste wat je leert is dat je filters moet vermijden (en bevels

), maar je hebt ze wel betaald. Als ik zeg dat PS 'layer clipping masks' heeft, hoeveel procent van de mensen gebruikt dat dan? gewoon 50% van de functies in die onderdelen zijn verscholen in submenu's. Of ze worden anders toegepast dan je verwacht. Of via een omweg worden er weel ontzettend veel niewue mogelijkheden zichtbaar.
Dat krijg je met zo'n uitgebreid pakket als PS. Alles IS mogelijk, vaak zelfs op meerdere manieren. Elke dag kan je wel wat nieuws leren, en ik denk niet dat er iemand is die ALLES ervan uitgevonden heeft, onder de knie heeft en dan ook nog nuttig gebruikt.
Ik weet niet hoe het bij PSP zit. Het beeld wat ik er van kreeg was dat het de functies van PS overnam, maar soms net iets anders zodat het beter past bij de rest van het programma. Ik denk dat alles ook mogelijk is in PSP. Misschien dat het verschil isdat alles op 1 manier mogelijk is?
Waarom is PS dan zo duur? Ik denk dat Adobe veel geld steekt in constante verniewing en PSP graag dingen inpast in het programma wat anderen ook hebben. Daar is nix mis mee, want meestal zijn dat dan functies die zich bewezen hebben. Adobe steekt veel geld in research en doordat alles mogelijk kan zijn zoals jij werkt, zou het beter kunnen passen bij je eigen stijl zoals jij met het programma werkt. Echter het kan ook overwerldigend werken, vooral als je net begint.
wat zou ik voor je kiezen als ik geen ervaring heb en toch in de toekomst nog meer wil:
Photoshop Elements:
http://www.adobe.com/products/photoshopel/main.html
Adobe Photoshop Elements
from US$99.00*
*A $30 Mail-In Coupon is included in the box for registered owners of Arcsoft PhotoStudo, Corel PHOTO-PAINT, Jasc Paint Shop Pro, Microsoft PhotoDraw and PictureIt, MGI PhotoSuite, Ulead PhotoImpact and PhotoExpress