[Maxtor] Geen ATA100 maar ATA66

Pagina: 1
Acties:

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 19:13
Ik heb net een nieuwe 60 Gb Maxtor (ATA133) :9 aan mijn MSI K7T Pro2a mamaplank gehangen met een 80-aderige IDE kabel.

Bij het booten blijkt dat hij op ATA66 ipv ATA100 loopt. Ik weet dat het in de praktijk niet veel zal uitmaken, maar ik wil toch graag weten hoe ik hem op ATA100 kan krijgen.

Iemand een idee? BTW ik kan in de bios geen optie vinden om ata100 in te stellen.

Alvast bedankt!!

Trust me - I'm a lawyer!

Verwijderd

Andere poort proberen , volges mij is alleen de primary ATA100 ...

Verwijderd

Weet je zeker dat je de Pro2a hebt ?
als je de pro2 hebt heb je alleen ata/66.
en dat alleen de primary ata/100 zou zijn is bull of ze zijn het allebei niet of ze zijn het allebei wel.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Waar kun je eigenlijk zien onder het opstarten op welke dma mode je hardeschijf werkt????? :?

• Kerminator
  • Laatst online: 21-04 19:13
Op vrijdag 28 december 2001 21:20 schreef duncanvdlinden het volgende:
Waar kun je eigenlijk zien onder het opstarten op welke dma mode je hardeschijf werkt????? :?
Na de memory check komt er zo'n overzicht van gevonden hardware. Daar staat o.a. in welke dma mode je hd werkt. (wel snel lezen)

Ik weet vrij zeker dat ik een Pro2a heb en geen gewone Pro2. Het staat i.i.g. op mijn aankoopbewijs. Is er nog een andere methode om dat te checken??

Trust me - I'm a lawyer!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-04 21:08

--HYPER--392

Powered by Fiat

Op vrijdag 28 december 2001 21:39 schreef Kerminator het volgende:

[..]

Na de memory check komt er zo'n overzicht van gevonden hardware. Daar staat o.a. in welke dma mode je hd werkt. (wel snel lezen)

Ik weet vrij zeker dat ik een Pro2a heb en geen gewone Pro2. Het staat i.i.g. op mijn aankoopbewijs. Is er nog een andere methode om dat te checken??
Gewoon ff de schroevendraaier pakken, en ff lezen, het staat dacht ik tussen je 3 en 4e pci slot

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je niet toevallig nog een HD aan diezelfde kabel hangen die ata66 is? Want hij moet nu echt alleen aan een kabel.

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op vrijdag 28 december 2001 15:59 schreef bakdozium het volgende:
[..]
en dat alleen de primary ata/100 zou zijn is bull of ze zijn het allebei niet of ze zijn het allebei wel.
Niet helemaal correct. Op mijn MSI K7T Turbo is alleen de primairy IDE-controller ATA-100. De secondairy is ATA-33. (raar, maar waar :P)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• AlterEgo
  • Niet online
Op vrijdag 28 december 2001 21:48 schreef wokmaster het volgende:
[..]
Niet helemaal correct. Op mijn MSI K7T Turbo is alleen de primairy IDE-controller ATA-100. De secondairy is ATA-33. (raar, maar waar :P)
sorry hoor: de VT82C686B southbridge van de Pro2A en dus ook de Turbo (zelfde southbridge) is gewoon ATA100 op beide IDE kanalen. Boekje ligt voor mijn neus.

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op vrijdag 28 december 2001 21:51 schreef robbb het volgende:

[..]

sorry hoor: de VT82C686B southbridge van de Pro2A en dus ook de Turbo (zelfde southbridge) is gewoon ATA100 op beide IDE kanalen. Boekje ligt voor mijn neus.
Kijk aan, dat biedt perspectieven om eens te gaan experimenteren :P. Maarreh... Waarom is de primary IDE dan blauw en de secondairy gewoon zwart? (op het mobo, that is) :?

• AlterEgo
  • Niet online
* AlterEgo pakt schroevendraaier....hang on

* AlterEgo heeft FF gekeken: ja leuk, een witte en een blauwe connector :) . ik heb de IDE kabels verwisseld, en ja hoor: harddisk is nog steeds mooi ATA100 zowel in BIOS als in Windows. Dus mijn vorige stelling uit het boekje is ook echt zo B-)

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Mooi, dan weet ik dat ook weer. Beide kanalen zijn dus ATA-100. Dank voor het uitzoeken! :)

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
Op vrijdag 28 december 2001 21:39 schreef Kerminator het volgende:

[..]

Dit gaat bij mij echt te snel. Zo snel kan ik niet lezen. Is er nog een andere manier om mijn dma mode te checken?????

• AlterEgo
  • Niet online
Topicstarter, (back on-topic) je zet in het BIOS alleen de IDE kanalen aan, PIO op auto en UDMA op Auto voor alle kanalen.

Zowel op de Maxtor als de MSI site hebt ik niets kunnen vinden over ATA133 herkenning etc. Mogelijk herkent het BIOS hem gewoon niet goed.
Zoals je zelf al zei: qua performance boeit het niet, ATA66 of 100 in het BIOS. Belangrijker is hoe Windows 'm detecteert en hoe ie presteert.

Voor degenen die het BIOS-scherm niet kunnen lezen :)
druk op de pause/break toets als het voorbij komt. Dat leest wat makkelijker

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
Op vrijdag 28 december 2001 21:53 schreef wokmaster het volgende:

[..]

Kijk aan, dat biedt perspectieven om eens te gaan experimenteren :P. Maarreh... Waarom is de primary IDE dan blauw en de secondairy gewoon zwart? (op het mobo, that is) :?
Op de primary worden altijd harddisks gehangen en op de secondary altijd CD-ROMs, dan is het beter te herkennen voor de n00bs...

BTW: Niet altijd, ik heb een fikker op primary master, verder gebruik ik die poorten niet.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kijk hier eens
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/techsupport/technicalprocedures/21009.html
UDMAUPDT.EXE - changing the UDMA/66 Mode on DiamondMax 60 and DiamondMax VL 30 hard drives to UDMA/100
ik denk alleen dat jij een d740x of 540 hebt gezien hij ata 133 is.. naja valt te proberen.

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op vrijdag 28 december 2001 22:40 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Op de primary worden altijd harddisks gehangen en op de secondary altijd CD-ROMs, dan is het beter te herkennen voor de n00bs...

BTW: Niet altijd, ik heb een fikker op primary master, verder gebruik ik die poorten niet.
Ik zei het voorgaande dus om te kunnen experimenteren met mijn harde schijven. Binnenkort komt er namelijk minimaal een exemplaar bij.

Verwijderd

Die update tool was er voor toen de ATA-100 nog niet officieel was maar de schijven al wel geschikt voor waren, ik heb ook zo'n schijf. kon je hem later naar ATA-100 zetten, verder kon je met dat programma toendertijd ook nog ATA-80, ATA-50 en ATA-40 kiezen. waar die voor dienden weet ik niet. nooit van die standaarden gehoord :?.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ach ik heb een tijdje jetway mobo's verkocht die ata 87 ofzo aangaven. vaag maar het werkte.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
ATA82 was het toch? Dat zecht mn DFI P5BV3+ en K6BV3+ ook, die ondersteunt tot max ATA66 als string (tis een ATA33 bord)
Pagina: 1