[wc/cm] radiator en 2 fans en overtoeren?

Pagina: 1
Acties:

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
ik heb hier dus een radiator, waterkoeling dus, heb er al 1 fan op gekit, nu wil ik er een 2de op zetten natuurlijk, weer een delta 120mm fan. heb gister hem/haar er ff voor gezet alleen dan komt er wel meer lucht door de hele zooi maar de 1ste fan gaat dus sneller draaien.

de vraag :):

-is het erg om meer toeren te maken voor dat ding? dus is het niet zoals met een auto dat hij/zij er gewoon eens mee gaat kappen? want, auto werkt anders, als die overtoeren draait slaan de cylinders tegen de kleppen, bij een fan is het gewoon dat die om de as sneller rondjes draait. dus lijkt het me niet erg...

wie o wie kan mij helpen?

Check mijn knowledge base!

• AproK
kom op, iedereen zal toch al wakker zijn? toch?
zou graag wat met m'n waterkoeling prutsen vandaag... dus antwoorden zijn welkom

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
hangt er volgens mij vanaf HOEVEEL harder ie draait ...
als het maar een beetje is maakt het niet uit, hij slijt sneller maar da's volgens mij in computerjaren niet belangrijk ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• AproK
zal toeren eens meten :)

• AproK
vaag, doet eigenlijk niet veeel meer die 1ste, zal wel aan die 2de liggen, maar ga hem/haar er maar niet op zetten

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Het is niet goed voor de lagers van de fan als je hem harder laat draaien door er nog een fan bovenop te eztten. Bij mij gaat het wel al ruim een jaar goed met 2 120mm.

Ik heb ook een delta 120mm op mijn radiateur, waarom wil je er in godsnaam nog 1 op? !tje verplaatst toch meer dan genoeg lucht.

/offtopic
Doe iets aan je nederlandse taalgebruik, dan zijn er gelijk meer mensen die je topic serieus nemen. Misschien dat jij dit makkelijk lezen vind, maar ik vind het ZWAAAAR irritant en dat zijn velen met me eens, geloof mij maar!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
passen ze er niet naast elkaar op?

• AproK
Op vrijdag 28 december 2001 13:11 schreef TD-DMZ het volgende:
Het is niet goed voor de lagers van de fan als je hem harder laat draaien door er nog een fan bovenop te eztten. Bij mij gaat het wel al ruim een jaar goed met 2 120mm.

Ik heb ook een delta 120mm op mijn radiateur, waarom wil je er in godsnaam nog 1 op? !tje verplaatst toch meer dan genoeg lucht.

/offtopic
Doe iets aan je nederlandse taalgebruik, dan zijn er gelijk meer mensen die je topic serieus nemen. Misschien dat jij dit makkelijk lezen vind, maar ik vind het ZWAAAAR irritant en dat zijn velen met me eens, geloof mij maar!
nou had er 2 bij gekregen, weet alleen niet wat ik met de 2de moet doen... naja, komt wel goed, zal wel ergenst in m'n kast hangen...

offtopic, zal er op letten, beetje dialect zooi...

kleine edit, heb de 2 fans op toeren gemeten, alleen wat me opviel is dat ze langzamer gaan draaien :?
erg vaag hoor

nog klein vraagje, zijn er geen fanadapters die van 92 naar 120mm gaan? kan er geen vinden in de pricewatch, maar wil toch erg graag die ene delta er in kukelen :D

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 11:01 schreef COOLIEZ het volgende:
ik heb hier dus een radiator, waterkoeling dus, heb er al 1 fan op gekit, nu wil ik er een 2de op zetten natuurlijk, weer een delta 120mm fan. heb gister hem/haar er ff voor gezet alleen dan komt er wel meer lucht door de hele zooi maar de 1ste fan gaat dus sneller draaien.

de vraag :):

-is het erg om meer toeren te maken voor dat ding? dus is het niet zoals met een auto dat hij/zij er gewoon eens mee gaat kappen? want, auto werkt anders, als die overtoeren draait slaan de cylinders tegen de kleppen, bij een fan is het gewoon dat die om de as sneller rondjes draait. dus lijkt het me niet erg...

wie o wie kan mij helpen?
hmmm kan me vergissen, maar volgens mij zitten de zuigers redelijk goed aan de krukas vast en kunnen ze dus niet tegen de kleppen aan slaan. ( neem ff aan de je met cilinders de zuigers bedoelt, de clinders zitten vast, die "zijn" het blok ) Probleem is smering, bij hoge toerentallen is het smeersysteem niet opgewassen tegen de snelheid die de zuigers halen.

Bij ventialatoren hetzelfde, ze worden door de verhoogde snelheid heter dan normaal, en worden minder goed gesmeerd. Met een zeer verkorte levensverwachting tot gevolg.

Maar zoals veel mensen hier al gezegt hebben, die radiator is GROOT, waarom druk je ze er niet naast elkaar op. Misschien blaas je er wat langs, who cares!

Anders kun je zo'n 120HP altijd nog ergens anders in je kast stoppen. ( liefts bovenin en uit de kast blazend, voor maximale geluidsopbrengst )

• AproK
ok, thnx voor de uitleg, zal de 120mm fan nog wel ergens hangen, waar weet ik nog niet, word allemaal zo krap in de kast, maybe houd ik hem voor volgende pc :D

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 11:01 schreef COOLIEZ het volgende:
auto werkt anders, als die overtoeren draait slaan de cylinders tegen de kleppen,
uh gekke auto
Pagina: 1