[CD-ROM] aan het sterven ?

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hi tweakers :)

Mijn vader zijn CD-ROM speler doet de laatste tijd nogal vreemd bij audio CD's. Daar stottert ie en hapert ie.

Daarom vroeg mijn vader me nu een nieuwe te gan kopen, maar ik ben nog niet echt overtuigd dat het de speler is. Hij doet het enkel bij audio CD's ... en het is heel willekeurig, ik bedoel dat het niet constant is.

Het is een LiteOn 40x van een aantal jaartjes (2de hands ;) ). Er draait win98 en het is een Athlon 600 met nog 2 HDD's erin. DMA is enabled.

Is ie aan het sterven ?

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
zou wel kunnen dat ie bijna op het einde van z'n latijn is...

Verwijderd

Zelfde probleem heb ik met mijn ultraplex 40 speed,doet het ook willekeurig met audio en met data geen probleem.Volgens mij issie niet stuk,maar wat dan wel het probleem is? :?:?

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 10:46
Ben bang van wel... heb zelf in PC van m'n ouders een 40x zitten, en die heeft het na drie jaar helemaal opgegeven! Windows vindt hem dan nog wel, alleen hij leest geen cd's meer.

Is alleen niet met audio cd's begonnen of zo... begon wel met tussenpozen uit te vallen, maar ook data cd's...

edit:

Heb ook geen flauw idee wat er stuk is... leeskop misschien? Weet iemand of dit makkelijk te repareren is?

Verwijderd

waarbij hapert hij?? met afspelen van het geluid? of bij het ronddraaien van de cd?

anders eens zo'n lens-cleaning-cd'tje proberen?

• Dieter
kan ik nog iets proberen voor ik een andere koop ?

• Dieter
Hij hapert dus enkel bij het afspelen van een CD (het geluid), en ik heb al verscheidene keren zo'n cleaning CDtje erin gepleurt ;)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ik heb nu al 2 cd-rom spelers zien sterven :r
die van jou lijkt mij ook aan het sterven te zijn
maak maar alvast een mooie kist voor hem =)

Tweakers Discord

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maak de cdromspeler voorzichtig open en reinig de lens met een droog watte stokje en als dit niet helpt probeer dan een watte stokje met een beetje pure alcohol of spirtus. Kijk niet in de laser als ie aan staat ! Das super slecht voor je oogjes.

Men beweerd dat sommige lensjes niet goed tegen alcohol kunnen. Ben dit zelf nog nooit tegen gekomen dus gewoon proberen want hij is toch al dood.

Mocht dit niet helpen dan kan je het lensje ietsjes opdraaien met een potmetertje wat in de buurt zit van de laser. Hiermee kan je hem vaak net ietsjes beter scherp stellen zodat ie het nog een poosje doet. Je kan hem ook slechter instellen waardoor hij het slechter gaat doen.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:53
Komt het niet gewoon doordat er een proces draait wat zo nu en dan veel van de processor vraagt waardoor de hapering ontstaat?
Heb dit zelf ook met mijn PC, een nieuwe install doet dan wonderen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

om echt te kijken of ie dood is kun je opstarten in de dos veilige modus met een opstart disk, dan de cd drives laden en vervolgens een dir geven op de cdrom , geeeft deze herhaaldelijk cdr101 dan issie dood. (werkt enkel bij data cds_

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Move > [forum=21]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1