[Linux] backuppen met linux

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
ik heb een linuxserver die altijd aanstaat.
Deze dient ondermeer als fileserver.
nou kwam ik met het (briljante :P)idee, om maar eens backups te gaan draaien.
Maar ik heb wel een probleem; een heel groot probleem eigenlijk!

"Waar laat ik mijn back-up's!"

een cd-rw is veel te klein, en een tapestreamer veel te duur. (en een beetje lomp voor een thuisgebruikertje)
Het liefst zou ik het doen met een removable IDE-HD'tje, maarja, die zijn tegenwoordig nog niet echt hot-swappable ;)
Dan zou dus de server uit moeten om de backupschijf eruit te halen. En dat is dus juist ff niet de bedoeling van een server :P

Een overweging zou dus zijn om alleen tijdens de backup de schijf te mounten, en meteen daarna weer te unmounten.
Maar daar bescherm je de schijf niet tegen volt-problemen etc. mee. (De backup moet eigenlijk ook de kluis in, maar dat is niet vereist)

iemand ervaring met dit probleem?
(of gewoon een oplossing is ook altijd leuk :P)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Naar een externe server schrijven? Op mijn werk backup ik naar storage systeempjes elders ;)

• Zynth
daar gaan mijn ouders niet blij mee zijn... :P
...ik heb al bergen moeten verzetten om uberhaupt een server te mogen hebben! en om nou altijd 's nachts m'n bed uit te stappen om mijn backup-servertje aan te zetten voor zijn nachtelijke routine-backups ;)

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Heb een keer ergens gelezen dat er gasten waren die een backup maakten met hun video-recorder (VHS) kom maximaal 1GB op... :P

Das pas echt cool, moet je natuurlijk je ouders ff vragen of je hun videorecorer mag gebruiken!!

Alles is najagen van wind...

• Zynth
ehm, das mij iets te ehm... tja... wazig :P
ik zoek meer een zeg maar dat je zegt van; GOEIE oplossing :) haha

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Kom je toch op CD-tjes, Removable-IDE of een backup draaien over netwerk naar je eigen PC toe.

Ik zou voor de gewone backup gaan voor belangrijk spul, en de gedownloade films / mp3's en "leuke dingen (tm)" kun je later gewoon wel weer downloaden / rgelen. Gebruik daarvoor een Journalling filesystem (ext3 is het eenvoudigst) om het iig een beetje te beveiligen tegen crashes enzo. Je moet natuurlijk niet ALLES willen backuppen. Wanneer je dat wilt, en het is er belangrijk genoeg voor, dan kun je net zo goed meteen een DAT-streamer aanschaffen.

Of gebruik een raid-systeem (raid-5). Dan heb je een backup in dezelfde array. Linux kan zelf softwarematig een raid-systeem emuleren. Dan hoef je alleen maar een paar (ongeveer) even grote schijven in die bak te gooien en je hebt enige zekerheid.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
Je zou je fileserver 'snachts (bijv. iedere nacht) een tar file kunnen laten maken, en deze op een andere hdd in de server bewaren, en 1 keer in de week deze tar naar een andere server/workstation kopieeren. Ik weet niet om hoeveel GB-tjes het gaat?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Zynth
het gaat ongeveer om 1 tot 2 Gb.
Ik hoef inderdaad ook alleen maar de belangrijke dingen te backuppen. Als ik mp3's nodig heb ga ik wel een keer naar een LAN-party ;)

Tja, de reden van backuppen is onderandere;
voltageproblemen, en virussen. RAID enzo hoeft van mij allemaal niet. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder.
Het is niet mogelijk om IDE-HD te verwisselen als de computer aanstaat toch?
Dat zou namelijk ideaal zijn.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Backuppen via NFS ofzo?
Samba?

Maar dan moet er ook een andere computer aanstaan....

Of een 2GB schijf er bij in, en daar op backuppen ofzo?
of op CD (eerst flink bzip2 erover)

Veel meer opties zijn er niet

met papier mache kun je alles maken!!

• EWS99
  • Laatst online: 07:20
misschien een externe ide adapter iets voor jou? Zodat je je hdd er extern bij hangt. Dan issie volgens mij wel hot-swapable. Vraag is alleen of deze kwa prijs/prestatie op kan tegen een tape-streamer

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Een USB harddisk ?
Of dat spul van Iomege, (ben de naam ff kwijt) daar kon je in een cradle (USB/Firewire) Harddiskjes van 10G/20G in kwijt, hot pluggable -> zeer duur, dan is die USB harddisk misschien goedkoper (maar traag).

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:23

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Kras met tar/gzip/bzip2/favo ziptool files van 650mb. Zet die op cd. Maak vervolgens met find . -mtime +1 dagelijks een lijst van _nieuwere_ bestanden, en zet die vervolgens op cd. Dan maak je dus incremental backups. Doe je dat richting een cd-rw kan je ongetwijfeld een boel dagen op die cd schrijven, of je neemt X+6 cd-rw's en dan kras je na een week de eerste weer vol. Let wel op, X is de volledige backup, de andere 6 kan je dan door zelf te wisselen elke dag vol schrijven:
ma: 1
di: 2
..
za: 6
zo: x (heb je lekker veel tijd :)

Maak een scriptje wat op zondag de grote files voor je maakt, zet die -helaas- handmatig op cd-rw's en gaan. (ofzo)
Succes!

I have usernames older than you.

• Zynth
ik denk toch dat ik maar voor een backup-servertje ga.
Gewoon een 486 met zo'n stopcontact timer, die bijv. om 10 voor 2 's nachts aangaat. De fileserver stel ik dan in om om 2 uur te gaan backuppen op die backup-server.
Die backupserver laat ik dan om 10 voor 3 afsluiten, en om 3 uur met de timer uitgaan.

lekker ingewikkeld he :)
nou alleen nog die backupserver ergens vandaag toveren.
Iemand nog een 486 of pentium1 te koop?? :P

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:01
1-2 GB compressed?

Anders kun je het gewoon naar je laten mailen en lokaal ergens op CD ofzo pleuren.

• Zynth
hmz... das wel een beetje heel omslachtig...
ik wil een goedkoop backupsysteem dat veilig is, en waar ik nauwelijks iets aan hoef te doen...

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op vrijdag 28 december 2001 15:05 schreef Zynth het volgende:
hmz... das wel een beetje heel omslachtig...
ik wil een goedkoop backupsysteem dat veilig is, en waar ik nauwelijks iets aan hoef te doen...
u zoekt ?
http://www.tweakers.net/aanbod/cat/30

• zwik
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Ik heb ook een removable ide harddisk in mijn systeem zitten. En hij is hier gewoon hot swappable hoor :) . Ik duw hem erin. Mount de harddisk en voila. Als ik em eruit wil halen umount ik em en trek em eruit. Of het goed is weet ik niet, maar het werkt perfect :) .

• Zynth
hmz...
...kraakt'ie ook heeel erg als je dat doet? :P
lijkt me niet echt goed voor een computertje :)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:16
Op zich moet hot-swappen een mogelijkheid zijn (ik zit met PRECIES hetzelfde probleem als jij).

De meeste removable-racks hebben een goed mechanisme waardoor je bij het omdraaien van het sleuteltje je harddisk in- of uitschakelt. Op het moment dat een harddisk niet van stroom wordt voorzien is het volgens mij aardig veilig om hem eruit te trekken.

En op zich is Linux prima in staat om een harddisk die er later bij is gekomen of uit is gegaan te handlen. Linux kan hd's detecteren zonder dat ie door het BIOS herkend wordt, bijvoorbeeld.

Maar ik vind het toch tricky, ivm. het mounten/unmounten. Je moet als je 's ochtends de HD eruit wil trekken eigenlijk nog steeds checken of hij wel unmounted is. Als om één of andere reden Linux niet in staat geweest is je harddisk te unmounten en je trekt hem er dan zomaar uit, dan schiet ten eerste je kernel in de stress met allemaal IDE errors en ten tweede is waarschijnlijk je filesystem verneukt en dus ook je backup :D

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1