Toon posts:

Athlon 1,333 FSB266 IDLE 62C

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een Athlon 1333 met AHYA core op een K7S5A draaien. Nu ben ik gewoon een beetje aan et internetten etc en men proc is nu al 62C. Ik had voor de voorzichtigheid er al een Chrome Orb opgebutst zodat ie lekker koel zou blijven..helaas. Ook loopt het systeem spontaan vast :( Heb ik nu gewoon de verkeerde koeler?? Die grijze prut zit er trouwens gewoon tussen..ook een extra fan in de kast geplaatst..maar niets mag baten..tips??

Greetz,

Verwijderd

heb ik ook , bij wordt hij 62 stressed , maar wel fluisterstil ( alles 5 volt ) .... in jouw geval denk i kslechte airflow in kast en brakken cpu koeler , neem als je niet veel geld wilt uitgeven een coolermaster en dan op 7 volt , maar zo laten kan ook , zolang je pc het goed doet ( geen vastlopers ed ) dan is er niets aan de hand hoor , hij gaat pas dood bij 94 ofzo

Verwijderd

kijk eerst eens in de andere topics of gebruik de search van tweakers waar je dit soort dingen kan vinden

Verwijderd

Wat voor cooler heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search al eens gebruikt..staat wel wat info in..het gekke is dat men kast gewoon op 28C blijft..na een spelletje..men proc is nu 71C: :( Er zit een Chrome Orb op de proc

Greetz,

Verwijderd

kijk eens op de core, is het echt een 1333 ???

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:14

MartNL

Je ahtlon is zeker veelste warm.
Daar moet je zo snel mogelijk wat aan doen.
Misschien je koeler er weer afhalen.
Daarna alles goed schoonmaken en er dan weer opzetten.
Mocht het dan nog niet goed werken.
Dan zal ik gewoon wat meer geld besteden aan een koeler.

Verwijderd

Nou is een chrome-orb nu niet echt een topcooler, maar naar mijn weten is 71C VEEL te warm. Ook voor een Chrome jongen.

Ik denk dat het contact tussen je CPU en Heatsink niet optimaal is.

- Misschien heb je ze ooit schoongemaakt ivm met coolpasta resten en laat het schoonmaak middel een laagje achter (zoals bij mij het geval was 70C na een ander schoonmaak middel 39C idle dat scheelt dus nog al).
- Misschien zit je clipje veels te los. Het moet wel een beetje moeite kosten om de Heatsink van de socket los te krijgen.
- Misschien plakbandje op de coolprut er niet vanaf gehaald?
- Misschien te veel coolpasta gebruikt?
- Mischien de coolpad met vette vingers aangeraakt?
- Misschien coolpad dubbelgeklapt door het verschuiven van de heatsink?
- Misschien zit de heatsink verkeerd om?

verder wat me nu te binnen schiet:
- Draait je fan wel?
- Staat je comp naast een verwarming of op hete vloerverwarming?
- Draait je fan op 7volt probeer dan op 12volt
- Heb je iets in de achtergrond van je OS draaien dat continue 100% cpu gebruikt?
- Heb je perongeluk een XP2000+ gekregen ipv tb1333 :P

Verwijderd

Topicstarter
Morgen eens met de kast onder den arm naar de computerboer wandelen...misschien dat hij tips heeft en meteen een andere koeler aanschaffen. Op de Proc staat 1333 AHYA..dan mogen we er toch vanuit gaan dat et inderdaad een 1333 is? Heb hem nu op 1Ghz draaien en dat gaat nog redelijk..

Greetz,

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 december 2001 01:56 schreef funksngrooves het volgende:
Nou is een chrome-orb nu niet echt een topcooler, maar naar mijn weten is 71C VEEL te warm. Ook voor een Chrome jongen.

Ik denk dat het contact tussen je CPU en Heatsink niet optimaal is.

- Misschien heb je ze ooit schoongemaakt ivm met coolpasta resten en laat het schoonmaak middel een laagje achter (zoals bij mij het geval was 70C na een ander schoonmaak middel 39C idle dat scheelt dus nog al).

Waar kan ik de proc het beste mee schoonmaken?

- Misschien zit je clipje veels te los. Het moet wel een beetje moeite kosten om de Heatsink van de socket los te krijgen.

Het heeft me idd een behoorlijke berg moeite gekost

- Misschien plakbandje op de coolprut er niet vanaf gehaald?

Zat in een spuitje...

- Misschien te veel coolpasta gebruikt?

Is 1 druppel en dan uitsmeren over de core teveel?

- Mischien de coolpad met vette vingers aangeraakt?

NOPE! Had wel net patatten op maar handjes gepoetst

- Misschien coolpad dubbelgeklapt door het verschuiven van de heatsink?

Als je daarmee dat gele stukkie kauwgum bedoelt..dat zit er niet meer...er vanaf gepeuterd

- Misschien zit de heatsink verkeerd om?

Hij blaast nu naar de proc toe..hoort volgens mij ook zo

verder wat me nu te binnen schiet:
- Draait je fan wel?

Yup

- Staat je comp naast een verwarming of op hete vloerverwarming?

Staat naast verwarming maar staat nooit aan

- Draait je fan op 7volt probeer dan op 12volt

Geen idee...kan ik volgens mij ook nie wijzigen

- Heb je iets in de achtergrond van je OS draaien dat continue 100% cpu gebruikt?

Heb alleen een vuurmuurtje en AV pakketje draaien

- Heb je perongeluk een XP2000+ gekregen ipv tb1333 :P

KWOUW dat et waar was :o
Kzal eens zien op welk voltage de fan draait..

Greetz,

Verwijderd

Je hebt je coolpad met je handen weggekrabt, dus is ie niet helemaal weg (misschien alleen voor het oog, maar waarschijnlijk dat nog niet eens). Verder heb je dit dus met je handen gedaan en die hebben vuil en vet aan zich hangen en die restjes coolpad op je cooler trekken dat aan.

Dus Heatsink van je CPU halen en je CPU uit je bord halen. Nou ga je de Heatsink eens goed schoonmaken met een doek en dinge die 100% ontvetten, zoals puur alcohol of spul in het aanrechtkastje zoals terpetine, verfverwijderaar, wasbenzine, etc etc. Kijk goed op de fles of het geen mooi glanzend laagje achter lat (zoals bijv glassex) want dit houd een mooi dekentje over de cpu heen.
Dan ECHT goed poetsen die handel en even af poetsen met keukenrol gedipt in water. Let erop dat je onderkant van de heatsink dus brandschoon is.
Nu de cou, die is wat gevoeliger dus die houd je bij de zijkanten vast en de core ga je schoonmaken met keukenrol.
Eerst gewoon met keukenrol alles wegdeppen. Dan pak je een nieuw vel keukenrol en je draait hier zo'n strak puntje aan en dat dip je voorzichtig in bijv puur alcohol of wasbenzine, spiritus etc. Ook hier geld weer, dat het een goede ontvetter is en geen spul achterlaat (puur alcohol, wasbezine, spiritus etc laat meestal niks achter.)
Dit doe je net zolang tot je echt geen vuiltje meer ziet en je cpu ipv zilver (van de pasta) weer de orginele kleur heeft. Gewoon dus lekker lang doorgaan dat ie echt brandschoon is.
Als ie dan schoon is veeg je het met een droge keukenrolblaadje nog een paar keer goed na. Let ook hier op papier restjes en stofjes. Ik heb vervolgens ook weer een puntje keukenrol gepakt en in water gedipt om alle schoonmaak middelen te verwijderen. Dan weer goed op poetsen met droog keukenpapier .

* Let op dat de zilverpasta niet de bruggen gaat verbinden, alleen de core poetsen dus.

Vervolgens doe je weer een druppel zilverspul op je core en verdeel dit gelijkmatig zo dun dat je er bijna doorheen kunt kijken. verdelen do je met een scheermesje of bankpasje ofzo. Zorg ook dat je echt elk plekje gehad hebt.
Zet nu de proc in de socket, hendel omlaag en heatsink erop. Fan aansluiten en starten maar.

Bij mij scheelde dit dus 31C idle. (mijn eerste schoonmaak middel eau de toilette liet blijkbaar een laagje achter).

Als je er nu nog mee gaat beginnen (dit tijdstip, dan blijf ik nog eventjes wakker want ik ben wel benieuwd of het bij jou ook zoveel helpt) :)

Succes!
En dan voorzichtig schoonmaken (alleen de core)

Verwijderd

Topicstarter
AMAI! Daar gaak nu dus eg nie meer aan beginnen :z Kga zo naar men bedje toe..maar zal morgenvroeg meteen aan de slag gaan met de schoonmaakzooi. Heb nog wel ergens een bus van 15L pure alcohol staan. De core zal ik voorzichtig onder handen nemen...errug voorzichtig..

Bedankt voor je reacties en ik houd je op de hoogte!

Greetz,

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Welterusten. De uitleg van Funketc. lijkt me prima in orde :7 Je kunt gerust gaan slapen.

Forza Mucca!

Verwijderd

Okay veel succes, ik zal moregen gelijk even kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik word gek...volgens Sisoft Sandra is et net andersom. Deze geeft aan dat men CPU nu 28C is en men Power/aux temp 64 :? Waar heb ik een afslag gemist?? Ksnap er geen hol meer van |:(

• MartNL
  • Laatst online: 01:14

MartNL

Op vrijdag 28 december 2001 03:18 schreef ThuiSSiE het volgende:
Ik word gek...volgens Sisoft Sandra is et net andersom. Deze geeft aan dat men CPU nu 28C is en men Power/aux temp 64 :? Waar heb ik een afslag gemist?? Ksnap er geen hol meer van |:(
Je moet gewoon even in je bios kijken naar je temperatuur.
En je kan beter bv MBM downloaden voor je temperaturen.
Onze allom geliefde sandra ,is niet altijd even nauwkeurig.
Ze raakt nogal eens in de war van al die kerels. :+

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 13:22 schreef MartNL het volgende:

[..]

Je moet gewoon even in je bios kijken naar je temperatuur.
En je kan beter bv MBM downloaden voor je temperaturen.
Onze allom geliefde sandra ,is niet altijd even nauwkeurig.
Ze raakt nogal eens in de war van al die kerels. :+
Ja je echte waardes staan correct in de bios, bij system health ofzo. MBM gaf voor het spelen met mijn instellingen ook de verkeerde waardes aan. Zo geeft sandra ergens weer dat mijn voeding 81C word. En dan maakt het voor sandra niet uit of ik nou net geboot heb met een kamertemp van 20C of dat ie dus nu al 5dgn aan staat. Stressed of idle. In de bios word die waarde niet weergegeven. Dus sandra zit ergens te liegen.
Bios is het meest betrouwbaar. Vanuit daar kun je kijken of je van dien temp progjes goed an de praat krijgt.

Meestal zit er trouwens bij je mobo een cd waar een progje opstaat dat je temp weergeeft in windows. Installeer dit progje, want deze geeft 9 van de 10 keer dezelfde waardes als in de bios.

Verwijderd

Ik zie dat je een MSI hebt, MSI stopt voor 90% zeker zo'n progje op zijn cd. (met al mijn vrienden en mijn eigen ervaringen heb ik zo'n 10 verschillende MSI's onderhande gehad en die hadden allemaal zo'n soort progje op de cd staan).

Verwijderd

Topicstarter
Heb de CPU opgepoetst..blinkt weer als een spiegeltje. Zag dat er op de Core allemaal letters staan ;) Nooit geweten dat er zoveel op stond. De proc is nu kleine 35C idle met de kast open..die gaat zometeen dicht. Heb er ook een andere koeler opgeplakt..1 die op een Athlon 1,5 hoort..moet voldoende zijn lijkt me. Ik verdenk de Orb ervan dat ie nie helemaal lekker was...zal later de temp nog eens bekijken als ie dicht zit

Greetz,

Ondertusse kassie dicht gepleurd en weer op zen plek gegooid...uurtje zitten gamen en proc is nu 59C. Is nog steeds stukken beter dan die waardes van gistere!

TNX ALL! *D

Verwijderd

Klinkt al goed 35C idle is perfect. 59C stressed is echter wel warm maar niet te warm. Ik zou kijken dmv case cooling of een andere cpu fan of iets dergelijks of je de temp nog wat omlaag kunt schroeven. Dit verschild per board per kast etc en je bent er misschien even zoet mee, maar des te leuker is straks het resultaat als je stressed de 45C nog niet eens haalt :)

Ik haal nu fully stressed met de kast open 44C en na 3 uurtjes quaken gisteren nacht 43C. Met de kast dicht komt de temp richting 50C. Het liefst wil ik hem onder de 50C houden, dus ik zit ook nog te klooien, heerlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien warme lucht naar boven gaat zit ik eraan te denken om aan de bovenkant van de kast een mooie vorm uit te zagen...2 fans eronder en euitblazen die warme zooi. Maar da zal ff een ander projekt worden. Het maffe is dat men Systemtemp mooi rond de 27C blijft hangen...dus denk dat de koeler nog nie helemaal lekker zit..

Greetz,

Verwijderd

Sys temps bleven bj mijn oude tbird900@1000 op een jawel MSI ook rond die koers hangen, vaak zelfs nog lager.

Ik heb het beste resultaat door een stille 120mm of 80mm fan op 7volt in de zijkant te plaatsen ter hoogte van mijn cpu. Die blaast dus coole lcuht over met name de cpu en een 120mm over de cpu en alles wat er nog meer warm word. Uiteraard wel je cpufan laten zitten. Dit scheelde bij mijn oude kast 10C idle en 8C stressed. Bij mijn nieuwe sys (zie zig) scheelt het 5C idle 9C stressed.

Trek er dat bij jou ook maar eens af heb je al een lekkere temp, want ik denk dat het bij jou nog meer kan schelen.

Ik heb dus een stille 120mm op 7volt en in de oude kast had ik een stille 80mm op 7volt.

Verwijderd

Mischien is zijn core wel afgebrokkeld met het het bevestigen van zijn kooler (ik ken ook iemand die dat het , en zijne werd 68 graden (thundrbird 900)!!

Verwijderd

Heb ik ook weleens iets van gehoord, maar hij heeft hem nu op 59C stressed met nog steeds een low-budget cooler. Dus ik denk dat het wel mee zal vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu continu aan et gamen en ik krijg em nie boven de 59C uit. Men kast staat trouwens in een computermeubel dus hij kan al nie veel lucht kwijt..alleen aan de bovenkant..vandaar dat ik van plan ben om bovenop 2 koelers te gooien die de lucht uit de kast wegzuigen..anders eens kijken of ik die zijplaat van men buro er nie uit kan krijgen zodat ik idd een 120mm fan kwijt kan aan de zijkant.

Men core zag er trouwens perfect uit..niks zwart of brokkelig of wat dan ook. Had zo uit de winkel kenne kome :+

Greetz,

Verwijderd

En dat bureau meubel is denk ik na alle moeite die je hebt gedaan het probleem :P

Een vriend van me had dat ook, de voeding blaast zijn warme lucht lekker in het kastje en vervolens word die warme lucht weer lekker opgezogen door de kast en weer over je cpu heen geblazen. Als het mogelijk is probeer dan gewoon dmv van een gatenzaag en een buis de warme lucht van je voeding uit het kastje te krijgen. En wil je nog lagere temps hetzelfde doen met een buis en gatenzaag met die 120mm (of 80mm) in de zijkant van je kast.

Gegarandeerd overclock plezier op lage temps :P

Zet (als je daar zin in hebt) de kast eens buiten het kastje en check de temp dan nog eens, bij die vriend van me scheelde dat 10C.
Met het buizensysteempje waardoor je kastje in tact blijft (op 2 gaten na) en een fan in de zijkant nog eens 10C eraf. En halleeeee je proc word 39C stressed :)

Ik kreeg mijn tbird900@1000 op 34C stressed op dezelfde manier :) Systemp iets van 24C ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga gewoon heel die zijplaat eruit slopen..zit toch aan de binnenkant..2 balkjes ertussen voor de stevigheid en dan ga ik de kast onder handen nemen. Jammer genoeg kan ik me kast nie open laten staan..heb 7 katten rondrennen die alles interesant vinden. Hmz..misschien toch een idee..iemand zin in gefrituurde kat? >:)

Greetz,

Verwijderd

Als je klaar bent met je hele 'mod' post dan het resultaat nog even :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de kast vandaag eens opengetrokken om wat na te kijken. Heb me vannacht eens verdiept in het fan gebeuren. Nu kwam ik erachter dat men fan van de voeding keihard in me kast stond te blazen. Voeding open geschroefd en dat kreng omgedraaid...ook de koeler voor onderin de kast stond verkeerd om te blazen. Stond naar buiten gericht..omgedraaid. Meteen ff het metaal en plastic weggevijld/geslepen zodat de fan nu vrij kan zuigen. Komt nu dus maximaal frisse lucht de kast in en bij de voeding blaast de warmte er weer voor een deel uit. Vandaag een 80MM coolermaster gehaald om achter op de kast te zetten. Deze wil ik op dezelfde hoogte plaatsen als de CPU en dan de warme lucht weg laten blazen.

Al met al heb ik nu ongeveer een kleine 10C winst geboekt..stressed komt ie nie meer boven de 48C uit :7
ben benieuwd wat ik nog weg kan krijgen als ik men buro en kast verder verbouwd heb...

• Epsilon
  • Laatst online: 00:55

Epsilon

Op vrijdag 28 december 2001 01:00 schreef MASTER_M het volgende:
heb ik ook , bij wordt hij 62 stressed , maar wel fluisterstil ( alles 5 volt ) .... in jouw geval denk i kslechte airflow in kast en brakken cpu koeler , neem als je niet veel geld wilt uitgeven een coolermaster en dan op 7 volt , maar zo laten kan ook , zolang je pc het goed doet ( geen vastlopers ed ) dan is er niets aan de hand hoor , hij gaat pas dood bij 94 ofzo
erbestaanookdingenzoalspuntendiedezinnietzolangmaken :)

[ontopic]
de temperatuur idle van 62graden is VEEL te warm idd.

• Epsilon
  • Laatst online: 00:55

Epsilon

Op zaterdag 29 december 2001 14:18 schreef ThuiSSiE het volgende:
Heb de kast vandaag eens opengetrokken om wat na te kijken. Heb me vannacht eens verdiept in het fan gebeuren. Nu kwam ik erachter dat men fan van de voeding keihard in me kast stond te blazen.
ouwe voeding zeker??
deden ze namelijk 4 jaar geleden nog ja

Verwijderd

Topicstarter
Zou best eens kunnen..had een andere voeding nodig en er lag er nog één in men PC Schoenendoos :)
Pagina: 1