Toon posts:

toekennen rechten aan gebruikers (voor beginner)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb als root het programma conf-isdn-account geintalleerd en hij werkt! (onder ROOT):)

Prachtig toch,.... nou wil ik graag als user i.p.v. root inbellen om op internet te kunnen.

Hoe nu verder? :?
kan ik rechten voor dit programma toekennen aan users? en hoe?
kan ik ook met een snelkoppeling maken om in te bellen in een kde venster of werkt het alleen vanuit een shell-venster? (hoe?)

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja,

Ik werk met Mandrake 8.1

Verwijderd

Topicstarter
Niet iemand die mij in eenvoudige bewoordingen kan uitleggen wat ik moet doen ?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Jah ik ben ook net met linux bezig.

naja al wat langer maar nog steeds een newbie ;)

maare pak eens wat documentatie erbij is wat ik altijd tegen mij gezegd wordt.

maare install suse :)

is veel makkelijker met isdn.
ik kan gewoon onder elke user er gebruik van maken.

Verwijderd

Het werkt zo:

Het commando chmod + 4 2 1
r w x
Als je ls -al doet in linux zie je dit 3x:
De eerste is root ,dan de gebruiker en dan de groep.
Als er dus staat rwxrwrw ,dan is het filetje/of dir leesbaar ,schrijfbaar/exucuteable en writebaar voor root (zoals altijd) en voor de user en groep is ie leesbaar en writebaar.
Als je dus rechten in wil stellen als bijvoorbeeld rw voor user en r voor group ,dan doe je chmod 764.
Het is dus simpel rekeken: Nog een voorbeeldje: rwx = 7 ,rw=6 ,rx=5.
Je kan dit heel makkelijk op inet vinden ,dus ga ff naar google en typ daar maar is wat in..
Goede pagina: http://www.linux-nl.cx

Suc 6 !
GrtZ

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 december 2001 09:48 schreef DealahZ het volgende:

Als je ls -al doet in linux zie je dit 3x:
De eerste is root ,dan de gebruiker en dan de groep.
Als er dus staat rwxrwrw ,dan is het filetje/of dir leesbaar ,schrijfbaar/exucuteable en writebaar voor root (zoals altijd) en voor de user en groep is ie leesbaar en writebaar.
Fout fout fout!

Als de eerste voor root zou zijn, zou dat een beetje nutteloos zijn, niet? zoals je zelf al impliceert met je "zoals altijd". De eerste is voor de owner van de file, de tweede voor de group van de file, en de derde voor de rest (ook wel "world" of "other" genoemd). Als je ls -l doet, zie eerst dat rwx gedoe ja, en daarna een nr wat nu nog niet echt belangrijk is, en daarna de owner van de file, en dan de group van de file.

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op zaterdag 29 december 2001 09:48 schreef DealahZ het volgende:
Als je dus rechten in wil stellen als bijvoorbeeld rw voor user en r voor group ,dan doe je chmod 764.
Het is dus simpel rekeken: Nog een voorbeeldje: rwx = 7 ,rw=6 ,rx=5.
Je kan dit heel makkelijk op inet vinden ,dus ga ff naar google en typ daar maar is wat in..
Goede pagina: http://www.linux-nl.cx
En mocht je een luie donder zijn of gewoon die nummers niet kunnen/willen onhouden dan kun je in zowat elke nieuwe linux versie gewoon +r voor lezen, +w voor schrijven en +x voor executeren gebruiken :) Mijn voorbeeld:
$ chmod a+r - iedereen leesrechten
$ chmod g-w - groep mag niet meer schrijven
$ man chmod - je kan het nog eens uitgebreid op je gemak nalezen :)

If you can't win fair, cheat!

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Met alleen het chmodden van conf-isdn-account kom je er niet ;)
Je moet een aparte group maken (bijv dialout) en dan de ISDN-devices (/dev/isdninfo) op die group zetten (chgrp). Het staat uitgebreid uitgelegd in de Nederlandse ISDN4Linux howto op http://www.wurtel.demon.nl/i4l-howto-nl.html (kopje "isdnctrl als niet-root").

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op zaterdag 29 december 2001 16:29 schreef The_Surfer het volgende:
Met alleen het chmodden van conf-isdn-account kom je er niet ;)
Je moet een aparte group maken (bijv dialout) en dan de ISDN-devices (/dev/isdninfo) op die group zetten (chgrp). Het staat uitgebreid uitgelegd in de Nederlandse ISDN4Linux howto op http://www.wurtel.demon.nl/i4l-howto-nl.html (kopje "isdnctrl als niet-root").
Dat is zeker weten de veiligste methode om het te doen. Helemaal over het hoofd gezien. Het kan wel met alleen chmod door gewoon iedereen toegang te geven tot /dev/isdninfo maar vord dan wel een beveiligingslek zo groot dat je er een bankrekening van Bill Gates in kwijt kan.

If you can't win fair, cheat!

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 29 december 2001 16:47 schreef EvilPlatypus het volgende:

[..]

Dat is zeker weten de veiligste methode om het te doen. Helemaal over het hoofd gezien. Het kan wel met alleen chmod door gewoon iedereen toegang te geven tot /dev/isdninfo maar vord dan wel een beveiligingslek zo groot dat je er een bankrekening van Bill Gates in kwijt kan.
Maar het kan niet door alleen het conf-isdn-account programmaatje te chmodden ;) (want die tip kreeg hij in de posts hierboven)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Pagina: 1