DIVX Distro >:)

Pagina: 1
Acties:

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Jaja, ik zat met het id-tje om es een standalone divx speler te maken van de ouwe troep die ik nog heb liggen,
na wat research kwam ik erachter dat ik niet de 1e was met dit id, MAAR de stand-alone divx spelertjes die ik gezien heb draaien allemaal op windows en hebben dus gewoon een heel OS geinstalled wat me vet bagger lijkt, wat me mooi
lijkt is gewoon een linux distrotje pakken, die gewoon opstart als je het spelertje aanzet, netjes wacht tot je een cdtje laait en die dan gaat afspelen (zoals een cd-speler zeg maar)

maar nu moet ik dus een paar dingen weten, mijn kennis
over linux is niet zo heel erg groot, ik zou graag willen weten of mijn wilde plannen wel realiseerbaar zijn DUS
dump hier al je wilde ideeën en al je kennis, vertel me
hoe jij het zou aanpakken etc. (gewoon ff gezellie discusieren :))

@iMartien

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Zou gewoon moeten kunnen :)

Neem een kleine distro, debian, lfs of zipslack (80 meg), en bouw daar een Xserver op :)

Gebruik ext3 of reiserfs om het opstarten snel te laten verlopen, zodat als je de pc uitzet hij geen uren bezig is met het checken van 't fs..

Dan moet je nog een player verbouwen, mijn voorkeur zou uitgaan naar mplayer, die gebruik ik hier ook voor m'n divxen en dat werkt zeer goed.. "t is ook zeer :9~ om ook een afstandsbediening te maken :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Martien
  • Nu online
Op donderdag 27 december 2001 22:41 schreef Roel het volgende:
"t is ook zeer :9~ om ook een afstandsbediening te maken :)
zat ik ook al aan te denken :)

maarja, zit ook met hardware ondersteuning... welke videokaart ik moet gebruiken enzo... (eentje die vanaf boot al op tv zichtbaar is bijv) maar dat ben ik allemaal nog aan het uitzoeken :)

@iMartien

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Afhankelijk van de hoeveelheid features die je wilt is dat vrij eenvoudig tot zeer lastig. Hoe minder featurs, hoe lastiger eigenlijk ;) . Als je het vrij eenvoudig wilt houden dan kun je met een vrij compacte distributie (Debian is prima geschikt) een systeem bouwen dat detecteert wanneer er een cd in de cdrom zit en automatisch de bestanden die daarop staan af begint te spelen. Je kunt dat ook lastiger maken door het via een framebuffer te doen, dat zou ook moeten werken en dan heb je geen X nodig (is met minder features en lastiger). Ik weet alleen niet of je het voor elkaar krijgt om een divx in een framebuffer af te spelen op redelijke snelheid. Mplayer kan in ieder geval wel naar een framebuffer schrijven, dus op dat vlak is er geen probleem. Voor wat algemene informatie zie de manpage van mplayer, de framebuffer-howto en de debian-install guide (of een andere debian-guide, is alleen om te zorgen dat je weet hoe debian werkt). Die tip van hierboven voor ext3 is een goede. Zo af en toe (bijvoorbeeld als cronjob) sync laten draaien kan ook geen kwaad. Als je het hele systeem goed in elkaar hebt dan kun je ook zorgen dat hij dat direct bij het booten begint te doen, zonder dat er een een login nodig is. Ondertussen zullen je linux-vaardigheden dan wel flink zijn gestegen >:) .

* odysseus vraagt zich wel af of je ook een auto-umount kunt doen op een cdrom als er een divx van die cd aan het spelen is...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Martien
  • Nu online
Op donderdag 27 december 2001 23:01 schreef odysseus het volgende:
Ondertussen zullen je linux-vaardigheden dan wel flink zijn gestegen >:) .
No shit :)

zat zelf ook te denken aan debian, omdat ik hier nu ook mee
werk en het bevalt me eerlijk gezegt wel, maar dan mag ik nog wel ff wat studies gaan volgen denk ik, want ik heb nog
niet zo veel kennis van linux :(

@iMartien

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Heb nou een gforce 2 mx, asus deluxe geval, (tv in/out/tuner), dan werkt de tv-out vanaf boot. Dingetje werkt verder goed.

Framebuffer zou ik niet gebruiken, dan wordt het een stuk moeilijker om de tv-out aan de gang te krijgen & de kwaliteit die ik tot nu toe heb gehad is niet denderend, X werkt hier een stuk beter :)

Auto-umount... gewoon in een crontab iedere minuut kijken of mplayer nog draait, als die gestopt is eject /dev/cdrom doen, dan hoef je niet eens op 't eject knopje te drukken.. :D

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Martien
  • Nu online
hep net ff mplayer bekeken op http://www.mplayerhq.hu
maar nu stop m'n linux kennis wel een beetje, want
als ik het goed begrijp moet ik xwindows starten met een window manager om hem te gebruiken? of kan ik hem gewoon aanpassen zodat het niet hoeft... m'n kennis van C is ook 0,0 trouwens

@iMartien

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 27 december 2001 23:37 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:
als ik het goed begrijp moet ik xwindows starten met een window manager om hem te gebruiken? of kan ik hem gewoon aanpassen zodat het niet hoeft... m'n kennis van C is ook 0,0 trouwens
Nee, je kunt ook grafische progs draaien op een X zonder windowmanager. Alleen kun je dan niet zo makkelijk windows verslepen, sluiten, minimaliseren, resizen, enz, enz, want dat zijn allemaal taken van de windowmanager.
Maar start maar eens een X met 'X', en dan terugswitchen naar de console en 'DISPLAY=:0 <grafischprog>' tikken.

(als je al een X hebt draaien worden dit 'X :1' en 'DISPLAY=:1 <prog>' respectievelijk)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 27 december 2001 23:37 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:
code:
1
exec xinit /path/naar/programma

Dan zou je alleen nog iets moeten vinden zodat de vensters gecentreerd worden ofzo :)

Er stond trouwens in de c't van 12/01 een artikel over een zelfbouw sound and vision platform. Net zoiets als wat jij wil, maar dat ding draaide op Windows.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

aviplay is een snelle DivX player
Op een P2-266mhz liep het redelijk goed

Dus :D

edit:
And stop calling it xwindows
;)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 23:01 schreef odysseus het volgende:
* odysseus vraagt zich wel af of je ook een auto-umount kunt doen op een cdrom als er een divx van die cd aan het spelen is...
wordt een toetsencombo denk ik...

• Martien
  • Nu online
Op vrijdag 28 december 2001 09:01 schreef The_Surfer het volgende:

[..]
code:
1
exec xinit /path/naar/programma

Dan zou je alleen nog iets moeten vinden zodat de vensters gecentreerd worden ofzo :)

Er stond trouwens in de c't van 12/01 een artikel over een zelfbouw sound and vision platform. Net zoiets als wat jij wil, maar dat ding draaide op Windows.
Vriend van me zei het ook al over die c't maar die kon dus veel meer ook mp3 enzo, is misschien ook wel leuk, maar
eerst maar eens divx...

maar khep nu een probleempje, hep X op me debian doos gezet
verkeerd geconfigt en nu krijg ik alleen maar zwart beeld
bij een reboot laaitie die X ook dus ook zwart beeld, en nou?

@iMartien

Verwijderd

met ctrl-alt-f1 naar je 1e console, inloggen als root en dan xf86config overnieuw? niet te snel je resolutie omhoog schroeven, heb ik met Debian ook een beetje ruzie mee.
suc6&have fun!

• Martien
  • Nu online
Kay, denk wel dat het gaat lukken, kan iemand me ook nog vertellen hoe hem door laat starten zonder dat ik een login hoef te doen?

@iMartien

Verwijderd

Dat kan lastig worden....
Ik durf het niet voor 100% zeker te zeggen, maar volgens mij is dat helemaal niet mogelijk!
JA, in 'single-user' -mode kan het wel, maar dan wordt er ook verder helemaal niks geladen....

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op vrijdag 28 december 2001 14:55 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:
Kay, denk wel dat het gaat lukken, kan iemand me ook nog vertellen hoe hem door laat starten zonder dat ik een login hoef te doen?
http://freshmeat.net/search/?q=automatic+login
Eerste resultaat ;)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Gewoon een programma in je inittab zetten in plaats van getty werkt ook, en is misschien simpeler dan alogin of een ander apart programma.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Martien
  • Nu online
Op vrijdag 28 december 2001 15:18 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

http://freshmeat.net/search/?q=automatic+login
Eerste resultaat ;)
ok dan :)

@iMartien

• Martien
  • Nu online
Whoei! het is gelukt om een filmpie te draaien met X en mplayer, alleen ziet een divx er nog een beetje vaagjes uit
ga strax ff aviplay proberen

* Martien is al trots opzichzelf

@iMartien

• Martien
  • Nu online
Oeps, qoute ipv van edit gedaan |:(

Waar vind ik aviplay?

@iMartien

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Mag ik vragen, ivb met zelfde interesse wat je systeempje is? Ik wil hetzelfde doen, maar ik heb slechts een P2 300 tot mijn beschikking... Cool id trouwens!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22
misschien dat jullie hier wat aan hebben:
http://www.tweakers.net/nieuws/16798

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 28 december 2001 16:59 schreef DiEPVRiESKiP het volgende:
Waar vind ik aviplay?
Freshmeat.net is uw vriend

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Martien
  • Nu online
Op vrijdag 28 december 2001 17:05 schreef marteltor het volgende:
misschien dat jullie hier wat aan hebben:
http://www.tweakers.net/nieuws/16798
Had ik al bekeken :) maar thanx anyways!
Op vrijdag 28 december 2001 17:06 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Freshmeat.net is uw vriend
|:( duh, thanx!

@iMartien

Pagina: 1