DVI-I en DVI-D - wat is het verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.450 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 44054

Topicstarter
Ik ben van plan een LCD monitor aan te schaffen en daarbij wil ik gebruik maken van de DVI aansluiting. De specificaties van de monitor geven aan DVI-D te ondersteunen, echter elke videokaart die ik heb kunnen vinden heeft de beschikking over een DVI-I aansluiting. Wat is het verschil tussen deze 2 DVI typen en zijn ze compatible? Op het Internet heb ik helaas geen antwoord kunnen vinden op deze vraag. :?

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 07:59
hmm

ik had ergens iets gelezen (op t.net) over videokaarten met alleen een digitale uitgang voor beeld.

Op dit moment word het digitale beeld omgezet in een analoog signaal wat door de monitor weer terug word gezet naar Digitaal.

Ik DENK (weet dus neit zeker) dat DVI-D dus digitaal is en DVI-I analoog.

maar dat is ook maar een gokje :D

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.dell.com/images/global/topics/vectors/2000-dvi-002.gif

They made me do it.

• Gardocki
  • Niet online
DVI Connectors

The digital DVI connector has 24 pins that can accommodate up to two TMDS links and the VESA DDC and EDID services. The DVI specification defines two types of connectors:

- DVI-Digital (DVI-D) supports digital displays only
- DVI-Integrated (DVI-I) supports digital displays and is backward compatible with analog displays

Figure 2 shows the DVI-D and DVI-I receptacle connectors that would be located on the back of a PC. The DVI-D interface is designed for a 12- or 24-pin DVI plug connector from a digital flat panel. (Single-link DVI plug connectors implement only 12 of the 24 pins. Dual-link connectors implement all 24 pins.) The DVI-I interface accommodates a 12- or 24-pin DVI plug connector or a new type of analog plug connector that uses four additional pins, plus a ground plane plug to maintain a constant impedance for the analog RGB signals.

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 09:31

Tenesmia

First Sergeant

Kan aan mij liggen maar ik vat het nog steeds niet helemaal .... Zou iemand het nog ff uit willen leggen ?

Stel je hebt dus een flat-panel met DVI-D , en een kaartje ( bijv. aiw radeon 8500DV ) met DVI-I ... kan je dit dan op elkaar aansluiten :?

Tnx !

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4042

Gokje:

DVI-D: Alleen mogelijkheid om TFT's aan te sluiten.

DVI-I: Kun je ook een dongel op aansluiten zodat je er een CRT monitor op aan kunt sluiten.

Anywayz, dat is wat ik maak van dat little bit of english van Smoothy_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33796

Op woensdag 02 januari 2002 16:06 schreef Kuijpmans het volgende:
Kan aan mij liggen maar ik vat het nog steeds niet helemaal .... Zou iemand het nog ff uit willen leggen ?

Stel je hebt dus een flat-panel met DVI-D , en een kaartje ( bijv. aiw radeon 8500DV ) met DVI-I ... kan je dit dan op elkaar aansluiten :?

Tnx !
Bij die flatpanel zal dus een een DVI-D naar DVI-D kabel zitten. Volgens dat DVI-I zowel digital als analoog kan aangesloten worden kan je een DVI-D kabel zonder problemen op een DVI-I aansluiting steken.

Hetgeen die DVI-I aansluiting meer heeft is dat je via een stukje ook een analoge kabel kan aansluiten.

Dus een DVI-D kabel kan je op beide aansluiten maar een DVI-I kabel enkel op DVI-I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 09:31

Tenesmia

First Sergeant

Owkee, dank u !

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97987

Ik was dus ook opzoek naar het verschil en vond het volgende..

De DVI-I connector ziet er als volgt uit (female):
Afbeeldingslocatie: http://www.alfazet.nl/kabels/DVI/theorie/dvi-card-female.jpg

De DVI-D connector ziet er als volgt uit (female):
Afbeeldingslocatie: http://www.alfazet.nl/kabels/DVI/theorie/DVI-D_female.jpg

Het verschil zit hem dus in het 'plusje' (aan de rechterkant) wat blijkbaar voor het analoge gedeelte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 97987 schreef op 26 november 2003 @ 22:41:

[afbeelding]

De DVI-D connector ziet er als volgt uit (female):
[afbeelding]

Het verschil zit hem dus in het 'plusje' (aan de rechterkant) wat blijkbaar voor het analoge gedeelte is.
Bij de bovenste kan je ook nog analoge monitoren er op aan sluiten via convertor.
Bij de onderste is alleen een DVI aansluiting mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

anders heb ik hier een kaart, met vermoedelijk ook dvi, maar anders dan die 2 afbeeldingen.

3x 10 pinnen en rechts is het een soort combo van de 2 die afgebeeld zijn
ik vraag me af wat dat is en of het enigzins bruikbaar te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 16:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tjeezus, twee kicks van hier tot ginder, maargoed :P
Paulus0013, wat isset voor vidkaart dan? die Radeon 9700 Pro AIW?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asylum
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 16:24
Anoniem: 97987 schreef op 26 november 2003 @ 22:41:

[afbeelding]
Kun je op die DVI-I connector ook een DVI-A dongel aansluiten??

[ Voor 1% gewijzigd door Asylum op 03-02-2004 16:54 . Reden: spellingsfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

--MeAngry-- schreef op 29 januari 2004 @ 18:30:
Tjeezus, twee kicks van hier tot ginder, maargoed :P
Paulus0013, wat isset voor vidkaart dan? die Radeon 9700 Pro AIW?
nee het is wel een ATi kaart, AGP, komt uit een Dell systeem geloof ik.
ik ben met een zoektocht op internet (google, ati) niet echt veel wijzer geworden eigelijk.
er zit een kleike heatsink op de core, dus kan ik daar ook al nix vanaf halen.
een 'normale' dvi stekker past er niet op en om een verloopje te bestellen zal ik toch eerst moeten weten wat dit precies voor aansluiting is.

de kaart heeft ook een korter stukje aan de kant waar ie normaal aan de kast mee vast zit.
ik had hem in mijn Asus A7N8X Deluxe gestopt, maar daar deed ie helemaal nix, heb dingen aangepast in de bios, maar dit hielp niet.
ik blijf het raar vinden.

maar goed volgens mij zit ik nu een topic te jatten :X
kan eventueel wel een nieuw topic erover beginne als mensen net zo nieuwsgierig zijn als ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24791

Ik wil ook gebruik gaan maken van de DVI-D aansluiting op mijn tft.
Maar ik kom alleen grafische kaarten tegen met DVI-I aansluiting.
En ik wil dus graag DVI-D gebruiken.
Of maakt het voor de beeldkwaliteit nix uit of je een DVI-D tft op een 9600XT met DVI-I aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Laatst online: 22-05 16:02
Nee, dat maakt helemaal niets uit. Als je goed had gelezen, had je al kunnen opmaken uit de bovenstaande verhalen, dat een DVI-I aansluiting op de meeste videokaarten zit, zodat er via een verloopje eventueel nog een analoge monitor op kan worden aangesloten.
Als je er een DVI-D kabel op aansluit, past dat gewoon, zonder kwaliteitsverlies.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24791

Ik heb het allemaal erg goed doorgelezen :)
Maar... bij dvi-i aansluiting wordt er dus nog omgezet naar analoog.
wel gedeeltelijk.
Dus lijkt me toe dat dit nog wel enig verlies opleverd.
Maar ik kon geen grafische kaarten vinden met alleen een DVI-D aansluiting, dus ik ga gewoon voor die ATI dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44
Antwoord staat écht in de thread. Prop gewoon een DVI-D kabel op die DVI-I kaart en je hebt een 100% digitaal signaal, zonder ook maar één analoge omzetting. DVI-I is niks anders dan DVD-D maar dan met extra pinnen om ook een analoge overdracht mogelijk te maken (welke niet wordt gebruikt in het geval van geheel digitale TFT's). Verder oude koe welke nu te vaak gekicked is :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.