XML omzetten naar HTML/PDF/Word

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 38441

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben er recentelijk in geslaagd XML-bestanden te generen met PHP (DOMXML-module). Nu wilde ik graag deze XML omzetten naar andere formaten zoals HTML, PDF en eventueel ook Word. Kan ik dit met XSLT doen? zo ja, weet iemand hier goede tutorials over? zo nee, waar mee kan dit wel?

Al vast heel erg bedankt

- Henk Erik

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 11:31
XSLT is erg leuk :)

kijk eens op www.xfront.com daar kan je een leuke tutorial downloaden. moet je wel even zoeken, staat ongeveer midden in de pagina.

Verder kan je sabletron gebruiken om de xslt te parsen in php.

Wel zijn er nog wat performance-problemen heb ik de laatste tijd gemerkt :(

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
XSLT Reference

die vind ik wel goed.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Je kunt met behulp van XSLT heel eenvoudig XML omzetten naar anderen XML structuren (bijvoorbeeld XHTML) of HTML. Ook kan je transformeren naar andere bestandstypen, maar in feite alleen naar tekst-based vormen.

Je kunt met XSL Formatting Objects veel meer: dit genereer je over het algemeen ook door een XSLTransformatie op een XML bron. XSL:FO kan gebruikt worden om een XML document om te zetten naar PDF of RTF en dergelijke. Apache heeft een goede implementatie: FOP. Ik ken helaas geen Word implementatie. Wel zou je voor MS Word formaat gebruik kunnen maken van een Open Office tussenstap en de conversie van Open Office gebruiken om MS Word te generen. Maar goed, misschien kan RTF ook volstaan?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Oh ja, XSLT is inderdaad leuk ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Enkele links:

tutorials over XPath, XSLT en XSL-FO op xfront en reference op zvon zijn erg goed, die ga ik niet allemaal linken ;) .

Apache's FOP: http://xml.apache.org/fop
FOP is the world's first print formatter driven by XSL formatting objects and the world's first output independent formatter. It is a Java application that reads a formatting object tree and then renders the resulting pages to a specified output. Output formats currently supported are PDF, PCL, PS, SVG, XML (area tree representation), Print, AWT, MIF and TXT. The primary output target is PDF.
W3C XSL-FO recommendation: http://www.w3.org/TR/2001/REC-xsl-20011015/

W3C XSL pagina: http://www.w3c.org/Style/XSL/

Artikeltje over XSL-FO: http://www.xml.com/pub/a/2001/01/17/xsl-fo/index.html

XSL-FO reference: http://www.zvon.org/xxl/xslfoReference/Output/index.html

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 10:50
Met php kan je best makkelijk xml omzetten naar html, door de juiste xsl erop los te laten.

Wanneeer je echter een pdf'je wil gaan maken, wordt het al een stuk lastiger. Dan komt er nl. een stukje java om de hoek kijken. Er is nl. nog maar 1 xsl:fo parser en die is er voor java of c++. Helaas is er van de c++ versie nog geen php module gemaakt, dus zal je de java versie moeten gebruiken.

Hierdoor zal je dus java dingen gaan doen binnen php. Ik zeg niet dat het niet kan, want ik heb ooit eens een keer een pdf'je van mijn server terug gekregen, maar het was in mijn geval bepaald niet stabiel. dat lag eigenlijk meer aan het feit dat java gewoonweg niet stabiel werkte onder php bij mij.

helaas kan ik er geen linkjes naar tutorials meer over vinden, als ik ze toch nog tegenkom, zal ik ze hier effe bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 21:48 schreef mbravenboer het volgende:
Oh ja, XSLT is inderdaad leuk ;) .
Idderdaad,

bedankt voor de reactie's. Ik heb sablotron geinstalleerd. Het lukt me hier mee zonder problemen een HTML bestand te maken van mijn XML en XSL bestanden. Nu wilde ik graag ook PDF, en Word(RTF is natuurlijk ook goed) ouput maken. Ik las in de php documentatie het volgenden

- php.net -
This PHP extension implements support Sablotron from Ginger Alliance in PHP. This toolkit lets you transform XML documents into other documents, including new XML documents, but also into HTML or other target formats. It basically provides a standardized and portable template mechanism, separating content and design of a website.

Helaas vind ik in de php-documentatie geen woord over het maken van andere formaten dan HTML. Weten jullie hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje
Op zaterdag 29 december 2001 15:45 schreef henkerik het volgende:
Helaas vind ik in de php-documentatie geen woord over het maken van andere formaten dan HTML. Weten jullie hoe dit kan?
zie de replies van Rense en mbravenboer over XSL-FO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
henkerik: Nu wilde ik graag ook PDF, en Word(RTF is natuurlijk ook goed) ouput maken. Ik las in de php documentatie het volgenden

but also into HTML or other target formats.
Hiermee bedoelen ze alleen dat je met XSLT niet percee HTML of XML hoeft te genereren. Je kunt ook naar plain-text transformeren. Native formaten zoals PDF en RTF is echter vrij wel onmogelijk (eventueel zou je iets met extensies kunnen doen, maar laten we dat maar ff niet doen ;) ). Je kunt dit met Sablotron dus niet doen.

Je kunt met Sablotron wel XSL Formatting Objects genereren. Dit is namelijk gewoon XML. Dit kan je dan door een andere applicatie laten omzetten naar PDF of RTF. Apache's FOP kan dat (zie mijn links) maar er zijn meer implementaties (zie de W3C XSL pagina daarvoor).

Ik heb nog nooit van een XSL-FO implementatie voor PHP gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43468

Wat ik wel weet is dat word ook XML kan importeren. Daar hebben ze een eigen DTD voor. Exporteer maar eens naar HTML in word, dan kun je zien dat er allemaal tags in zitten.

Misschien dat je iets dergelijks kan genereren. Word herkent het en maakt er dan een word-docje van..

Tried & tested.. Maar nooit echt serieus iets mee gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal,

Geen PDF met Sablotron dus. helaas, ik ben dus nu het bestand http://xml.apache.org/dist/fop/Fop-0.20.1-bin.tar.gz aan het downloaden. Nu is dit een .tar.gz is dit wel de juiste voor mij windows 98 computer? Zo nee kan het wel op win98?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje
Op zaterdag 29 december 2001 19:51 schreef henkerik het volgende:
Bedankt allemaal,

Geen PDF met Sablotron dus. helaas, ik ben dus nu het bestand http://xml.apache.org/dist/fop/Fop-0.20.1-bin.tar.gz aan het downloaden. Nu is dit een .tar.gz is dit wel de juiste voor mij windows 98 computer? Zo nee kan het wel op win98?
gewoon uitpakken met winzip..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Je kunt wel degelijk Word bestanden genereren. Je moet hiervoor via Com+ een verbinding met MsWord maken, en vanuit de Word dll's de functies voor Save As uitvoeren. Met Oleview kun je de objecten herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
henkerik: Nu wilde ik graag deze XML omzetten naar andere formaten zoals HTML, PDF en eventueel ook Word.

Kan ik dit met XSLT doen? zo ja, weet iemand hier goede tutorials over? zo nee, waar mee kan dit wel?
Gordijnstok beantwoordt dus meer de tweede vraag van de eerste ;) . Het kan dus echter ook met XSL, maar dan moet je genoegen nemen met RTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanx, het is me gelukt een pdf-bestand te maken. Dit heb ik echter gedaan door in een DOS-venstertje te typen:

Fop docs\examples\fo\border.fo x.pdf

Dit werkt (Ga me zo verdiepen in XSL-FO >:) ) Maar ik dacht zou net: Hoe doe ik dit in PHP, hoe kan ik de hier boven genoemde regel op de server uit voeren met PHP?

Nog bedankt voor de vorige reactie!
- Henk Erik

(ps. Weet iemand een server die dit ondersteund?,... (ik hoop het wel :o)

(btw. wij heeft dit allemaal al meer gedaan?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op zondag 30 december 2001 15:13 schreef henkerik het volgende:
(ps. Weet iemand een server die dit ondersteund?,... (ik hoop het wel :o)
In denk dat er geen provider zal zijn die dit allemaal standaard ondersteund ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
henkerik: Weet iemand een server die dit ondersteund?,... (ik hoop het wel :o)
Dat zal erg lastig worden omdat FOP in Java is geschreven. Je zult een server met een vrij recente JVM nodig hebben en die zijn nog schaarser dan .... uh... alles :+ .
wij heeft dit allemaal al meer gedaan?.
Ik heb XSL-FO nog nooit concreet gebruikt omdat ik het niet nodig heb gehad. Ik wacht dringend op een implementatie die ook MathML aan kan, dan ga ik ermee aan de slag :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Hier is trouwens een mooie lijst van XSL-FO software te vinden. Als je helaas FOP niet kunt gebruiken, kan je hier misschien iets anders vinden:

http://www.xmlsoftware.com/xslfo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jammer, Kan iemand zeggen hoelang het nog duur voordat een server dit allemaal ondersteund (DOMXML, Sablotron, Fop). Natuurlijk ook betaalbaar want ik ben ook maar een scholier.

- Henk Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

binnen nu en twee jaar niet (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Als je geen hoge eisen stelt aan de server zou je eens op http://www.mycgiserver.com kunnen kijken. Die ondersteunen volgens mij Cocoon en ook FOP. Het is een volledig gratis service, dus je kunt je er nooit in vergissen ;) . Ze draaien Java 2 v1.3.1 . Je kunt helaas geen eigen libs plaatsen.

Je moet dan wel een kleine servlet schrijven die de zaak toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kunt ook proberen goede vriendjes te worden met iemand die hosting aanbiedt :). Of ga eens bij anderen na welke hosters bekend staan als er persoonlijk en actief, vooral bij kleine hostingbedrijven geef ik je een kans dat je ze kunt overtuigen om bepaalde dingen voor je te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanz, helaas kan ik me niet meer aanmelden bij mycgiserver.com, Maar even terug naar mijn belangrijkste vraag:
Op zondag 30 december 2001 15:13 schreef henkerik het volgende:
Thanx, het is me gelukt een pdf-bestand te maken. Dit heb ik echter gedaan door in een DOS-venstertje te typen:

Fop docs\examples\fo\border.fo x.pdf

Dit werkt (Ga me zo verdiepen in XSL-FO >:) ) Maar ik dacht zou net: Hoe doe ik dit in PHP, hoe kan ik de hier boven genoemde regel op de server uit voeren met PHP,?

Nog bedankt voor de vorige reactie!
- Henk Erik
(ps, vraag je specefiek voor de webmasters van javahoava.net, Hoelang duurd het nog voordat de eerste artikelen on-line komen, en komen er ook artikelen over jsp/servlets (of is dat het zelfde :?) al vast bedankt!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Thanz, helaas kan ik me niet meer aanmelden bij mycgiserver.com
Hoezo niet :?
Maar even terug naar mijn belangrijkste vraag
Tja, ik denk dat ik je toch vrij hard teleur moet stellen: dat gaat niet lukken. HTML is mogelijk met Sablotron, RTF niet. Wat je eventueel wel kan doen: maak een eigen XML formaat voor RTF en zet dit handmatig om naar PDF. Dit wordt echter een heidens werk.
Hoelang duurd het nog voordat de eerste artikelen on-line komen, en komen er ook artikelen over jsp/servlets (of is dat het zelfde :?) al vast bedankt!).
De site zal niet in de lucht zijn voor circa Maart. We (althans de rest ;) ) zijn op dit moment druk bezig met het implementeren van de front-page. Het (niet-definitieve) forum is al beschikbaar, dus eventueel kan je daar al terecht, maar alle Javahova mensen komen hier ook.

De eerste tutorials zullen gelijk bij de opening beschikbaar zijn. We zullen in eerste instantie waarschijnlijk vooral wat XML, Swing en Servlet gerelateerde onderwerpen behandelen. Ook zal er dan al gelijk een database zijn met externe artikelen/tutorials, zodat je snel geschikte stukken kunt vinden.

Maar helaas dus nog even geduld... :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 30 december 2001 19:30 schreef mbravenboer het volgende:
Hoezo niet :?
Signing up is currently not possible,
please return to this location in some days.

Niks ergs dus

Tja, ik denk dat ik je toch vrij hard teleur moet stellen: dat gaat niet lukken. HTML is mogelijk met Sablotron, RTF niet. Wat je eventueel wel kan doen: maak een eigen XML formaat voor RTF en zet dit handmatig om naar PDF. Dit wordt echter een heidens werk.
Is er dan geen manier om vanuit mijn php-script een Fop-commando uit te voeren?
Maar helaas dus nog even geduld... :) .
Dat lukt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
henkerik: Signing up is currently not possible,
please return to this location in some days.
Owh ok :o .
Ja, die is er wel, maar het heeft geen nut: FOP is in Java geimplementeerd en heet daarom een Java Virtual Machine nodig om uitgevoerd te worden. Op de server zal dus een JVM geinstalleerd moet zijn. Als die er is kan je gerust het FOP commando uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 10:50
Op zondag 30 december 2001 19:39 schreef henkerik het volgende:
Ja, dat kan. Er zijn een paar oplossingen:
  • Je slaat alle bestanden op en laat php een system comando uitvoeren met bijv. de Execution Operators<li> In php kan je ook java dingen aanroepen met new Java(). Hiermee kan je direct via java FOP aanroepen.
Helaas heb ik met de laatste manier zelf echter wat problemen ondervonden, doordat mijn JVM bij elke request crashed.
Dat lukt wel
Mooi :)</li>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, gelukkig is het wel mogelijk, danwel door een omweg maar goed, van die systeem-functie van PHP-had ik nog nooit gehoord :o thanz, thanz, Ik ga morgen dit alles proberen te maken, als ik problemen heb kom ik wel terug.

Henk Erik wil iedereen die op wat voor een manier dan ook heeft bij gedragen aan de tot standkoming van deze topic heel erg bedanken

- Henk Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
henkerik: Bedankt, gelukkig is het wel mogelijk, danwel door een omweg maar goed, van die systeem-functie van PHP-had ik nog nooit gehoord :o thanz, thanz, Ik ga morgen dit alles te maken, als ik problemen heb kom ik wel terug.
Ik vind het prima als je dit gaat maken, maar het veranderd niets aan mijn reply. Houd er dus rekening mee dat het bij jou thuis wel werkt, maar op je server niet. Het is inderdaad om Java vanuit PHP aan te roepen, maar de server moet dus wel een JVM draaien. Dat is vrijwel nooit het geval..... Het scriptje 'fop' roept ook gewoon een JVM aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

je moet wel even kijken of het bij je hoster kan:
Note: The backtick operator is disabled when safe mode is enabled or shell_exec() is disabled.
Safe mode staat bijna bij alle hosters aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 30 december 2001 20:16 schreef mbravenboer het volgende:
Ik vind het prima als je dit gaat maken, maar het veranderd niets aan mijn reply. Houd er dus rekening mee dat het bij jou thuis wel werkt, maar op je server niet. Het is inderdaad om Java vanuit PHP aan te roepen, maar de server moet dus wel een JVM draaien. Dat is vrijwel nooit het geval..... Het scriptje 'fop' roept ook gewoon een JVM aan.
oh.. Shit, heb ik het verkeerd begrepen. Dus het kan praktisch wel maar theoretische niet.... :? . Dus om Fop te gebruiken op de server, heb ik een server nodig die een JVM heeft (en PHP natuurlijk) maar dat komt weer bijna nooit voor.... :? Dus Fop is niet geschikt om op een server te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
henkerik: oh.. Shit, heb ik het verkeerd begrepen. Dus het kan praktisch wel maar theoretische niet....
Nee, theoretisch wel, maar praktisch niet ;) .
:? . Dus om Fop te gebruiken op de server, heb ik een server nodig die een JVM heeft (en PHP natuurlijk) maar dat komt weer bijna nooit voor.... :?
Juist. Of je moet dik betalen of je moet een eigen server hebben of je moet een bedrijf zijn.
Dus Fop is niet geschikt om op een server te draaien?
Dat wel, maar dan wel een server met Java derop :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 30 december 2001 20:32 schreef mbravenboer het volgende:
Juist. Of je moet dik betalen of je moet een eigen server hebben of je moet een bedrijf zijn.
Helass, Ik ben een scholier... geen van alle dus.
Op zondag 30 december 2001 20:32 schreef mbravenboer het volgende:
Dat wel, maar dan wel een server met Java derop :+ .
Jep, maar die zijn er niet.... Dus geen Fop. Of ziet iemand anders nog een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Op zondag 30 december 2001 21:29 schreef henkerik het volgende:
Jep, maar die zijn er niet.... Dus geen Fop. Of ziet iemand anders nog een andere mogelijkheid?
Op een server met een MS OS kan je idd relateif makkelijk Word documenten maken incombinatie met PHP.

En wat tomato al aangaf probeer eens bij wat kleinere hostingsbedrijfjes of ze eea willen installeren, maar het zal je dan zowiezo geld gan kosten.

Of je moet via PHP de XML uitlezen en dan mbv PHP PDF files maken. Het maken van PDF files dmv PHP is niet super ingewikkeld hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 30 december 2001 21:37 schreef HGM het volgende:
En wat tomato al aangaf probeer eens bij wat kleinere hostingsbedrijfjes of ze eea willen installeren, maar het zal je dan zowiezo geld gan kosten.
Enig idee hoeveel geld?
Op zondag 30 december 2001 21:37 schreef HGM het volgende:
Of je moet via PHP de XML uitlezen en dan mbv PHP PDF files maken. Het maken van PDF files dmv PHP is niet super ingewikkeld hoor :)
Ik weet het, ... maar dan komt er van die irritante reclame door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Op zondag 30 december 2001 21:51 schreef henkerik het volgende:
Ik weet het, ... maar dan komt er van die irritante reclame door heen.
Nee hoor, als je PDFlib zelf compiled of op een server zit die dat gedaan heeft staat er absoluut geen reclame :)

Hoeveel zoiets moet kosten: wat ze ervoor vragen aangezien er weinig aanbod is. Maar lief vragen zal natuurlijk altijd helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudboon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-04-2024
Wanneeer je echter een pdf'je wil gaan maken, wordt het al een stuk lastiger. Dan komt er nl. een stukje java om de hoek kijken. Er is nl. nog maar 1 xsl:fo parser en die is er voor java of c++. Helaas is er van de c++ versie nog geen php module gemaakt, dus zal je de java versie moeten gebruiken.
Iemand enig idee of deze module inmiddels wel bestaat. Of zijn er andere alternatieven om vanuit php xml:fo rechtstreeks om te zetten naar pdf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vind je het nou nodig om daar een topic van 3½ jaar oud voor te kicken? Open liever een nieuw topic, maar dan wel volgens P&W FAQ - De "quickstart". :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.