Op donderdag 27 december 2001 20:48 schreef LordLynx het volgende:
Ik wil ergens volgende jaar (waarschijnlijk in mei, met mijn vakantiegeld) een leuke DV camera kopen, maar ik heb geen idee waar ik dan op moet letten bij de aanschaf van zo'n ding. Ik wil er in ieder geval ook foto's mee kunnen maken (hoeft niet zo'n superkwaliteit, maar gewoon wat kiekjes voor op een webpagina) en ik wil er zo'n Night Shot functie ophebben, dus filmen/foto's maken als er helemaal geen/bijna geen licht is. En hij moet klein zijn, dus dat ik hem gewoon in mijn binnenzak kan stoppen.
Iemand suggesties/tips waar ik op moet letten?
Prijs heb ik nog geen idee van. Zullen deze dingen trouwens nog heel erg snel in prijs gaan dalen?
Ik heb van JVC, sony, panasonic en canon hele kleine dv-camera's gezien. Ze kosten ongeveer 2000-3000 gulden of meer. Je hebt de JVC DVX-serie, die begint vanaf 2000 gulden, maar is ong. 500 gram zwaar en de DVP-serie, die is ong. 300 gram zwaar en kost veel meer (iets van 3000 piek of zo). Sony heeft goede dv-camera's die ook niet erg duur zijn (2500-2700 gulden) voor een PC5 of PC6 of zo. Canon heeft ook een hele kleine van 2500 gulden. Foto's maken kunnen ze sowieso allemaal in pal-resolutie en als er geheugenkaartjes in de camera kunnen is het afhankelijk van de resolutie van de CCD (meestal 800.000 pixels). De JVC-nightshotfunctie is zwaar waardeloos, dus dan kun je misschien beter een sony of een panasonic kopen. Voor foto's kan het handig zijn om progressive scan te nemen, en dat kan ook handig zijn als je het beeld afspeelt op een monitor. De meeste kleine dv-camera's hebben ong. 10x optische zoom. De beeldkwaliteit van JVC, sony, sharp, panasonic en canon is hetzelfde.