[CM] LEDs op audio signaal?

Pagina: 1
Acties:

• Pu1sar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Zo, het is vakantie, en dat betekend modden... >:)

nou kreeg ik van iemand het volgende dingetje:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.f2s.com/img/woox_cover.jpg

laat dat paneeltje nou precies de afmetingen van een 5,25" drive-bay te hebben 8-) nou wil ik dat ding dus inbouwen in m'n kastje, allemaal geen probleem, maar: het ding komt dus van een philips woox stereo set, en dan moest je de twee draden aansluiten op de speaker-output van de set, nou zijn dit versterkte uitgangen en de line-outs op m'n SB Live! zijn (dacht ik) onversterkd, dus er komt helemaal geen licht uit dat ding :(

dit is het printje dat voor de 'aansturing' van het geheel zorgd:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.f2s.com/img/woox_print.jpg
+ schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.f2s.com/img/woox_schema.jpg

nou dacht ik: ik verlaag (of verwijder) de weerstanden voor de LEDs, dan gaat er meer stroom lopen en zullen ze sneller gaan branden, probleem is: da's nie genoeg, zelfs zonder weerstanden moet je je speakers zo hard zetten dat je bijna doof bent voordat er ook maar een beetje licht uitkomt

moraal van dit verhaal:

hoe "versterk" ik een audio signaal zover dat ik er LEDs op mee kan laten knipperen??

Radeon X800 kickin' ass!

Verwijderd

verlaag die weerstanden eerst is met 50 ohm

• Pu1sar
Op donderdag 27 december 2001 19:28 schreef dennievg het volgende:
verlaag die weerstanden eerst is met 50 ohm
heb ik al geprobeerd, zelfs nog lager of helemaal weghalen geeft te weinig resultaat

Radeon X800 kickin' ass!

Verwijderd

die c'tjes
maak die is 100 uF

• Pu1sar
Op donderdag 27 december 2001 19:32 schreef dennievg het volgende:
die c'tjes
maak die is 100 uF
morgen eens proberen, maar waar zijn die dingen voor dan???

Radeon X800 kickin' ass!

Verwijderd

die zotgen er volgens mij voor dat bij korte geluidspieken of lage voltages de leds toch gaan branden ( een soort klein baterijtje die heel snel weer leeg is)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
die C en die R zijn volgens mij een soort filter, denk dat je minder diodes ertussen moet hebben

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 16:22
Op donderdag 27 december 2001 19:32 schreef dennievg het volgende:
die c'tjes
maak die is 100 uF
Volgens mij moet het dit zijn.

Verwijderd

Die diodes zijn een soort gelijkrichter. Die r+c is een filter.

Wat jij wil gaat nooit werken, want de line spanning is ongeveer 0,7 Volt. Een LED gaat pas branden als er meer dan 1,5 Volt over staat. :)

Probeer het maar eens met een opamp de line te versterken. Zoek dan een versterker met een minimale versterking van 3 keer, liefst iets meer.

• Pu1sar
Op donderdag 27 december 2001 23:41 schreef just_started het volgende:
Wat jij wil gaat nooit werken, want de line spanning is ongeveer 0,7 Volt. Een LED gaat pas branden als er meer dan 1,5 Volt over staat. :)

Probeer het maar eens met een opamp de line te versterken. Zoek dan een versterker met een minimale versterking van 3 keer, liefst iets meer.
hmmm, die heb ik niet liggen, maar als ik nou een speaker output van m'n subwooferset pak, die zijn versterkt, alleen dan moet ik 'm weer super hard zetten, er zal denk ik wel genoeg voltage uit het versterktje in m'n subwoofer komen.......

nu geen tijd, maar ga het zeker nog even uitproberen

Radeon X800 kickin' ass!

Verwijderd

Met wat je nu hebt, gaat het zeker niet lukken. Ik kan wel een schematje maken met een torretje en een paar weerstanden om het geheel te laten versterken.

hier zou het een beetje op gaan lijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
            | +5v
            |
     100k - 1M  |
      _____    |/
   o----|   |----|   bc547
      -----    |\
            |
             ---
             \ / led
             _V_ 
            |
            |
            | gnd

Misschien nog een diode op de ingang.

Verwijderd

anders sluit je toch gewoon eerst je sb live op je stereo aan en sluit je je lampje op je stereo aan.

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
wat je ook kunt doen... de leds op 2 digitale potmeters aansluiten en dit dan aansturen via de serieele poort oid...

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• Pu1sar
Op vrijdag 28 december 2001 16:18 schreef just_started het volgende:
Met wat je nu hebt, gaat het zeker niet lukken. Ik kan wel een schematje maken met een torretje en een paar weerstanden om het geheel te laten versterken.

hier zou het een beetje op gaan lijken:
<schema>
Misschien nog een diode op de ingang.
ok dan, dat wordt dus ff shoppen... die bc547 is een transistor neem ik aan? en die ingangsweerstand is een beetje afstellen voor het 'trigger-niveau' zal ik het maar noemen, toch?

thnx for the help!

Radeon X800 kickin' ass!

Verwijderd

Op allebei de punten heb je gelijk. :)

• Pu1sar
iedereen bedankt voor z'n reacties en ik heb vandaag maar eens wat lopen klussen

het resultaat mag er wel zijn vind ik 8-)
Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/newcase.jpg

hij staat nu gewoon constant aan en niet op geluid, maargoed, je kan niet alles hebben, als ik nog een keer tijd/zin heb dan fix ik dat nog wel....

ohja, temp. sensor ook vandaag maar eens fatsoenlijk vastgemaakt (is van halfords btw)

Radeon X800 kickin' ass!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

je kan ledjes echt zwaar simpel aan de printerpoort hangen (met 100 ohm weerstandje), met een winamp plugin erbij heb je dan ledjes op de muziek.
Ziet er btw wel mooi uit zo in je kast en ik heb lekker dezelfde halfords meter *D.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Ziet er goed uit !

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Verwijderd

bij mij heb ik gewoon een velleman vierkanaals vu metertje aan gehangen
2x in
2x uit
kzal een keer een plaatje posten

• Pu1sar
Op zaterdag 26 januari 2002 17:51 schreef m-m het volgende:
je kan ledjes echt zwaar simpel aan de printerpoort hangen (met 100 ohm weerstandje), met een winamp plugin erbij heb je dan ledjes op de muziek.
damn zeg, waarom denk ik daar weer niet aan |:( maar ik draai windows xp, en dan kun je toch niet meer rechtstreeks je hardware (lees: lpt-poorten) aansturen? hmmm, anyway, toch die ouwe schema's maar weer eens uit de kast trekken... thnx for the tip *D

Edit: hmmm, ik bedenk me net wat, via de printerpoort is niet echt cool, dan heb je alleen aan/uit mogelijkheid... 't zal dan toch iets van een versterkertje moeten worden op het audio-signaal

Radeon X800 kickin' ass!

• Pu1sar
Op zaterdag 26 januari 2002 19:01 schreef dennievg het volgende:
bij mij heb ik gewoon een velleman vierkanaals vu metertje aan gehangen
2x in
2x uit
kzal een keer een plaatje posten
graag! en wat heeft je dat gekost btw??? en kun je die in sterkte afstellen???

Radeon X800 kickin' ass!

Verwijderd

kon hemm niet werkent in me pc laten zien
maar dit is hen
kost 45 GULDEN
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/k2668.jpg
en in de beschrijving stond dat je een weerstandje kon vervangen voor de gevoeligheid
maar dat is eigenlijk niet nodig
oja, je moet wel een appart trafo'tje er aan hangen wat dat ding moet AC gevoed worden

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 28 januari 2002 13:28 schreef Pu1sar het volgende:

[..]
damn zeg, waarom denk ik daar weer niet aan |:( maar ik draai windows xp, en dan kun je toch niet meer rechtstreeks je hardware (lees: lpt-poorten) aansturen? hmmm, anyway, toch die ouwe schema's maar weer eens uit de kast trekken... thnx for the tip *D
in XP kun je wel degelijk je LPT aanspreken, zoek maar eens op DLportIO... :P

• stekkel
  • Laatst online: 12-07 11:54
je kan ook een actief filtercircuit maken die gelijk voor de versterking zorgt.

op http://www.microchip.com/11110/pline/tools/analog/software/flab/index.htm

staat een progje waar je eenvoudig een 2e orde laagdoorlaatfilter mee kan maken m.b.v. een opamp 2 condensatoren en wat weerstandjes. Het geheel stel je bijvoorbeeld in op een versterking van 10 en je hebt een output waar je gemakkelijk een weerstand-led combinatie aan kan hangen.

De 100 Ohm weerstand en 22uf condensator in je huidige schema is een laagdoorlaatfilter met een tijdconstante van R*C en dat geeft een kantelfreq van 454 hz.

• HobbeS
  • Laatst online: 19-08 13:19
Om het geluid te versterken kan je een Op Amp er tussen zetten..
Als je het nog interassant vind om hem op licht te laten lopen moet je het maar zeggen dat zet ik het schema hier wel op. Anders bespaar ik de moeite en maak ik geen schema. Maar hiermee kan je in iedergeval heel mooi geluid versterken. Je versterker zit er vol mee! En het is niet moeilijk en heel goedkoop!! Kwestie van een OpAmp, 2 weerstandjes...

• Pu1sar
Op maandag 28 januari 2002 15:38 schreef pannenkoek het volgende:
Om het geluid te versterken kan je een Op Amp er tussen zetten..
Als je het nog interassant vind om hem op licht te laten lopen moet je het maar zeggen dat zet ik het schema hier wel op.
yes please :P

Radeon X800 kickin' ass!

• Pu1sar
Op maandag 28 januari 2002 14:09 schreef dennievg het volgende:
kon hemm niet werkent in me pc laten zien
maar dit is hen
kost 45 GULDEN
[afbeelding]
en in de beschrijving stond dat je een weerstandje kon vervangen voor de gevoeligheid
maar dat is eigenlijk niet nodig
oja, je moet wel een appart trafo'tje er aan hangen wat dat ding moet AC gevoed worden
hmmm, wel leuk, maar beetje (te) duur en meer dan ik eigenlijk nodig heb, ga het maar eens met een opamp proberen.... thnx voor de moeite! :)

Radeon X800 kickin' ass!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09
Op zaterdag 26 januari 2002 17:51 schreef m-m het volgende:
Ziet er btw wel mooi uit zo in je kast en ik heb lekker dezelfde halfords meter *D.
heb je hier ook een schema van??
heb wel interesse! :D
Pagina: 1