Hoe de ata100 en ide poorten gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb bij norrod een nieuwe pc gekocht met daarin een Asus A7V133 motherboard en een AMD Athlon 900. Op het motherboard zitten een primaire en een secundaire ide aansluiting en een ata100 primaire en secondaire aansluiting.

Ik heb een:
Maxtor 30 gb schijf
Aopen 6 speed cdrw
Aopen 52 cdrom

Nu heb ik de maxtor op de prim. ata100 poort als master en de Aopen cdrom als slave op de prim. ata100 poort.
De Aopen 6 speed brander zit op de secun. ata100 poort als master.

Nu kwam ik er bij het branden achter dat cdrom speler zeer traag is bij het lezen. Hij had 20 minuten nodig om 714 mb te kopieren. Niet echt wenselijk lijkt me.

Bij het opstarten komt de ata bios in beeld en dan zie ik dat de maxtor op ultra dma 5 staat, en bij de cdroms staat er niks bij.

Ik heb windows xp en als ik de dma aan wil zetten lukt dat niet omdat hij de drives als scsi herkend.

Ik hoorde dat het voor cdrom spelers en branders niks uitmaakt of je zo op ata of op ide aansluit klopt dat? Want als dat zo is kan ik ze dan beter anders aansluiten?

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Allereerst zou ik persoonlijk de volgende setting maken:

primairy master: HDD maxtor
secundairy master: brander
secundairy slave: cd-rom speler

Dit remt in ieder geval nooit je hdd af....

20 minuten van CD --> HDD neem ik aan. Tja, is erg langzaam.... misschien het conflict qua aansluiting. Testen dus...
Op donderdag 27 december 2001 19:16 schreef JVaags het volgende:
Hoi tweakers,

Ik heb bij norrod een nieuwe pc gekocht met daarin een Asus A7V133 motherboard en een AMD Athlon 900. Op het motherboard zitten een primaire en een secundaire ide aansluiting en een ata100 primaire en secondaire aansluiting.

Ik heb een:
Maxtor 30 gb schijf
Aopen 6 speed cdrw
Aopen 52 cdrom

Nu heb ik de maxtor op de prim. ata100 poort als master en de Aopen cdrom als slave op de prim. ata100 poort.
De Aopen 6 speed brander zit op de secun. ata100 poort als master.

Nu kwam ik er bij het branden achter dat cdrom speler zeer traag is bij het lezen. Hij had 20 minuten nodig om 714 mb te kopieren. Niet echt wenselijk lijkt me.

Bij het opstarten komt de ata bios in beeld en dan zie ik dat de maxtor op ultra dma 5 staat, en bij de cdroms staat er niks bij.

Ik heb windows xp en als ik de dma aan wil zetten lukt dat niet omdat hij de drives als scsi herkend.

Ik hoorde dat het voor cdrom spelers en branders niks uitmaakt of je zo op ata of op ide aansluit klopt dat? Want als dat zo is kan ik ze dan beter anders aansluiten?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......