Een beetje domme vraag misschien en ik weet neit of hij hier hoort. Ik ben dus samen met mn vader een schema in elkaar aant zetten en nu wil ik graag weten hoe je kunt herkennen aan de pootjes wat wat is.
de langste is de +Op donderdag 27 december 2001 18:58 schreef LenL het volgende:
Een beetje domme vraag misschien en ik weet neit of hij hier hoort. Ik ben dus samen met mn vader een schema in elkaar aant zetten en nu wil ik graag weten hoe je kunt herkennen aan de pootjes wat wat is.
Verwijderd
PnP
NpN
???
plussen en minnen?????
Anode,Kathode, base, ja.....plus
ik ben er effe uit maar niet dat ik weet
NpN
???
plussen en minnen?????
Anode,Kathode, base, ja.....plus
Jaja.. bij een transistor???Op donderdag 27 december 2001 19:04 schreef Heideroosje het volgende:
[..]
de langste is de +
Die hebben meestal 3 pootjes.. B C E
Ik heb hem al... hij kan op slot.
http://home.worldonline.nl/~mjbeelen/transistor/TO18.html
Edit:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/3245.pdf
Nog een sijht. En ja ik ben lui.
http://home.worldonline.nl/~mjbeelen/transistor/TO18.html
Edit:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/3245.pdf
Nog een sijht. En ja ik ben lui.
Verwijderd
ghehe ... een transistor heb GEEN + of - slechts een COLLECTOR, BASIS en EMITOR ofwel C B E zoals hierboven al werd gezegd
Ik ben dom... maarja. Ik heb in alle haast ff een topic opengegooid hier.Op donderdag 27 december 2001 19:22 schreef mad_maxz het volgende:
ghehe ... een transistor heb GEEN + of - slechts een COLLECTOR, BASIS en EMITOR ofwel C B E zoals hierboven al werd gezegd
Verwijderd
Leuke test om een transistor door te fluiten en gelijk te weten waar de "plus" en "min" zit
is:
Neem een ohmmeter. plus op een pootje, min op een ander pootje. Nu met een natte vinger (spuug ja
) een verbinding maken van het lege pootje naar een van de andere.
Nu zie je (met de goede combi; ff proberen!) een transistor in werking. Je stuurt met de ohmmeter nl. een stroompje door (als je goed gegokt hebt) de emitter en collector. De natte vinger is een effectieve weerstand die de basis (het lege pootje als je goed gokt) naar een van beide polen "trekt", heeeeel zwak maar, maar genoeg. Nu zie je je ohmmeter plots veeeel meer uitslaan (de transistor versterkt nu oftewel gaat "dicht").
Met een goeie ouwe "wijzermeter" is dit het handigst. Een digitale meter kan ook maar is minder duidelijk.
Je ohmmeter op de verkeerde pootjes kunnen je torretje niet slopen nee. Er is maar EEN combi die een supergoed resultaat geeft (metertje in de hoek bij een goed slijmerige vinger
). En DAT is hem.
dit is niet alleen handig om van "vage" torren te ontdekken of ze pnp of npn zijn maar ook of je torretje nog werkt!
Neem een ohmmeter. plus op een pootje, min op een ander pootje. Nu met een natte vinger (spuug ja
Nu zie je (met de goede combi; ff proberen!) een transistor in werking. Je stuurt met de ohmmeter nl. een stroompje door (als je goed gegokt hebt) de emitter en collector. De natte vinger is een effectieve weerstand die de basis (het lege pootje als je goed gokt) naar een van beide polen "trekt", heeeeel zwak maar, maar genoeg. Nu zie je je ohmmeter plots veeeel meer uitslaan (de transistor versterkt nu oftewel gaat "dicht").
Met een goeie ouwe "wijzermeter" is dit het handigst. Een digitale meter kan ook maar is minder duidelijk.
Je ohmmeter op de verkeerde pootjes kunnen je torretje niet slopen nee. Er is maar EEN combi die een supergoed resultaat geeft (metertje in de hoek bij een goed slijmerige vinger
dit is niet alleen handig om van "vage" torren te ontdekken of ze pnp of npn zijn maar ook of je torretje nog werkt!
Verwijderd
Tja zonder spanning (ohm-meter)zal je rare dingen moet gaan doen om dat transistortje te laten smeltenkunnen je torretje niet slopen
Verwijderd
DBase snapt niet helemaal dat de ohmmeter een spanning/ stroom op het te meten apparaat zet om te meten of er wat gebeurt... Door de tor als weerstand te beschouwen en deze op te nemen in het meetnetwerk van de meter, kan de meter voor je bepalen wat de weerstand is, welke stroom er loopt of welke spanning erover staat... Of denk je dat dat din dat zomaar weet?
Easy heeft het over de bekende nattevingertest die elke electroboer kent
Easy heeft het over de bekende nattevingertest die elke electroboer kent
Pagina: 1