Delphi boek gekregen van kerstman :)

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Een tijdje terug zat er bij een tijdschrift dat ik vaak lees een cd-rom met een persenal versie van Delphi 6 :)
Ik dus gelijk instaleren en een beetje kijken wat het is Nou nou het zag er nogal ingewikkeld uit (ben n00b) dus heb ik eerst ff een beetje de help files doorgelezen en nu is mij het een en ander al duidelijk geworden, maar programmeren zat er nog niet in.

Op een of andere manier is de kersman er achter gekomen dat ik toch wel graag wou leren programmeren en hij heeft voor mij dus ff rondgekeken :)

s'avonds laat heeft hij onder de kerstboom het kado neergelegt en toen ik de volgende morgen het pakje opende zat er een leerboek in voor Delphi.

Ik blij want nu kan ik eindelijk echt gaan oefenen met programmeren onder Delphi.

Toch heb ik een paar vraagjes :)

Is het boek wat ik heb gekregen geschikt voor een n00b?

titel: Snel Leren Programmeren Delphi van: Thomas Binzinger. (wow 509 pagina's :+ )

Is de overstap naar andere programeer talen makkelijk als je Delphi kent en is het idd de makkelijkste taal om te leren :?

Zijn de beperkingen van de persenal versie erg groot tov pro versie :?

Zo nu ga ik maar eens beginnen aan de eerste van de 509 pagina's :)

Verwijderd

Tis misschien lullig, maar de Kerstman bestaat niet, net als Sinterklaas.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op donderdag 27 december 2001 17:21 schreef Mataraty het volgende:
[..]

Is de overstap naar andere programeer talen makkelijk als je Delphi kent en is het idd de makkelijkste taal om te leren :?
Overstappen naar een andere taal is altijd wel makkelijk. Programmeren is een manier van denken, dan is de syntax niet zo belangrijk (gewoon veel zoeken in het begin).
Of Delphi de makkelijkste taal is weet ik niet, is persoonlijk.
Zijn de beperkingen van de persenal versie erg groot tov pro versie :?
Volgens mij heb je bij de Pro/Enterprise versie meer (internet) componenten. Maar meer weet ik er niet van, draai alleen de Enterprise versie. :P
Zo nu ga ik maar eens beginnen aan de eerste van de 509 pagina's :)
Succes, het is best leuk om te leren.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op donderdag 27 december 2001 17:23 schreef InSaNe400 het volgende:
Tis misschien lullig, maar de Kerstman bestaat niet, net als Sinterklaas.
Als je nix nuttigs hebt te melden hou dan gewoon je klep dat vraagt ie toch niet

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik zou het ook graag willen leren, heb net even op amazon gekeken er zijn een hele boel boeken over. Btw is het engels of nederlands?

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
Volgens mij heb ik dat boek ook, en gaat het eigenlijk alleen over Object Pascal..

Das best wel een beetje jammer, want ik heb hem nooit uit kunnen lezen. Ineens is het heel ingewikkeld..

Maar succes :)

edit: Ja, ik heb hem dus ook, nog even gekeken. Ze beginnen echt met super basis-dingen, en dat is saai. Als je dan te snel gaat beginnen ze meteen over pointers en OO ed.. Ik vond het allemaal een beetje moeilijk worden, en ik dacht dat delphi alleen maar componentjes slepen was ;) Waarom ik hem gekocht had: Hij was niet zo duur als mastering delphi, delphi in 21 days hadden ze niet meer en dat 'snel' sprak mij wel aan ;)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op donderdag 27 december 2001 17:27 schreef XippIX het volgende:

[..]

Als je nix nuttigs hebt te melden hou dan gewoon je klep dat vraagt ie toch niet
Zulk soort reactie heb je hier altijd, gewoon niet op reageren.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hehehe oke

maar is het engels of nederlands? ik bedoel engels lijkt mij toch wel moeilijker, en zijn de nederlandse boeken wel zo professioneel vertaald? klinkt misschien gek, maar ik denk dat engels toch beter is, nederlandse versies zitten vaak fouten in lijkt mij

Verwijderd

LOL maak je niet te druk nergens voor nodig. Be happy :+

Make love, not war

Je kan beter eendjes voeren i.p.v. oorlog

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:29
Als het om computerboeken enzo gaat, heb ik ook liever de engelse versies. In de Nederlandse willen sommige termen nogal eens naar het nederlands vertaald worden, alhoewel dat niet hoeft (ik denk maar aan constructor, enz...).
Met het engels zelf heb ik geen problemen.

Delphi is geen eenvoudige taal om zomaar te beginnen leren, je hebt wel eenvoudigere dingen om mee te beginnen, maar aan den andere kant, kan je dan wel direct een echte taal. Waarom is het misschien niet zo eenvoudig om te leren: ik denk dat beginnende programmeurs wel eens moeite kunnen hebben om OO onder de knie te krijgen. Maarja, je slaat je er wel door peis ik.

Veel succes met uw crusade om Delphi te leren verder!

https://fgheysels.github.io/

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

ik zou engels pakken, puur omdat de documentatie vrijwel alleen in het engels te krijgen is.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Het is dus een nederlandse versie :)

Tja vind ik als n00b toch wat simpeler dan engels, omdat de uitleg van de (overigens wel) engelse termen dan beter te begrijpen zijn.

Het gaat idd meer over Object-Pascal, maar dat mag de pret niet drukken denk ik :)

Ik ben in elk geval heel blij met dit kado *D

edit:
Ik weet dat de Kerstman niet bestaat, maar dat klink leuker dan dat ik zeg dat ik hem van m'n vriendin heb gekregen tijdens de kerst :)

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

ik heb zowel delphi 6 enterprise als personal (probeer graag iets uit) maar in personal mist er 2/3 van de componenten ongeveer (voordeel, het past bij 800x600 allemaal in beeld ;) ). Alles wat met databases, internet servers, office integratie ed te maken heeft. Maar die dingen heb je in het begin toch niet echt nodig.

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 17:41
Op donderdag 27 december 2001 20:46 schreef freddifish het volgende:
(...)Alles wat met databases,(...) te maken heeft. Maar die dingen heb je in het begin toch niet echt nodig.
Goh, delphi is toch vooral leuk icm met databases, dus die dingen zijn juist wel belangrijk....

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 08:43

Bergen

Spellingscontroleur

Op donderdag 27 december 2001 20:48 schreef MikeN het volgende:

[..]

Goh, delphi is toch vooral leuk icm met databases, dus die dingen zijn juist wel belangrijk....
Dat is jouw mening.. ik vind geen reet aan databases, ik programmeer liever een 3D engine onder Delphi.

• 9900578Heck
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 09:24
Het is voor een beginner die het gehele principe van programmeren nog onder de knie moet krijgen niet zo belangrijk om db access te hebben, die wil graag zijn naam in een labeltje hebben als hij op een knopje drukt en dan is het helemaal geavanceerd om hem ook nog een andere kleur te laten krijgen. Dat geeft helemaal niks, zo ben ik zoals vele anderen ook begonnen. later kom je vanzelf een keer db shit tegen en ik denk dat dat ongeveer een week is voordat je denkt: Goh, ik ga ff een 3d-engine proggen na dit boek te hebben gelezen... :-P.

P.S. Niet dat ik je hier weg wil duwen/trekken, maar op www.nldelphi.com is een nederlandstalig forum (net als hier) maar dan speciaal voor delphi figuren. Daar zitten best wel wat mensen die weten waar ze het over hebben en ook niet te beroerd zijn om een beginner met makkelijke vragen te helpen.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op donderdag 27 december 2001 17:46 schreef wasigh het volgende:
ik zou engels pakken, puur omdat de documentatie vrijwel alleen in het engels te krijgen is.
Daar ga ik nou eens 500% mee akkoord. Koop AL je computer boeken in het Engels, de eerste goeie reden is die van Wasigh, de tweede is dat bij de vertaling een aantal finesses verloren gaan, waardoor sommige dingen minder duidelijk dan in het Engels.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Op donderdag 27 december 2001 20:46 schreef freddifish het volgende:
ik heb zowel delphi 6 enterprise als personal (probeer graag iets uit) maar in personal mist er 2/3 van de componenten ongeveer (voordeel, het past bij 800x600 allemaal in beeld ;) ). Alles wat met databases, internet servers, office integratie ed te maken heeft. Maar die dingen heb je in het begin toch niet echt nodig.
De beste internet componenten zijn gratis :) Zie hier.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 12:26 schreef RickN het volgende:

[..]

De beste internet componenten zijn gratis :) Zie hier.
Naar ik meen zijn ook zeer veel zaken m.b.t. COM (ActiveX/Automation Objects) niet te doen met de Personal Edition.
M.a.w. Personal Edition is heel leuk om met name Object Pascal te leren - en hiermee een mooie basis om de beginselen van programmeren in het algemeen.

Je zult echter heel snel merken dat de Personal Edition echt te weinig biedt waardoor je al snel gaat uitkijken naar de Professional versie.

• markvt
  • Laatst online: 17:17

markvt

Peppi Cola

Op donderdag 27 december 2001 17:31 schreef XippIX het volgende:
hehehe oke

maar is het engels of nederlands? ik bedoel engels lijkt mij toch wel moeilijker, en zijn de nederlandse boeken wel zo professioneel vertaald? klinkt misschien gek, maar ik denk dat engels toch beter is, nederlandse versies zitten vaak fouten in lijkt mij
en die komen ook veel later uit, daarboven de meeste engelse boeken kun je ook gewooon downloaden.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 17:27 schreef XippIX het volgende:
Chill

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Op vrijdag 28 december 2001 13:44 schreef markvt het volgende:

[..]

en die komen ook veel later uit, daarboven de meeste engelse boeken kun je ook gewooon downloaden.
hmm... ik zou een leerboek niet snel downloaden, 'tis niet prettig lezen op een beeldscherm... een reference manual is een andere zaak, hoewel ik daar liever ook een normaal boek voor zou willen hebben

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Delphi is weer eens wat anders :)
Ik zit meestal beetje te worstelen met de syntax, ik vind {} makkelijker en duidelijker dan begin, end, end. en end;
Verder is Delphi niet zo heel moeilijk, vooral omdat er al zoveel standaard bij zit (wat misschien ook wel een nadeel is)

Ik denk dat overstappen van delphi naar een andere taal meer problemen geeft dan andersom, maar er is vrij weinig rede meer om over te willen stappen

Verder weet ik niks over het boek dat je gekocht hebt, ik neem aan dat als het 500+ bladzijde heeft het best wel ingewikkeld word :P Ik had genoeg aan het boek dat in de doos zat, maarja, dan moet je geen PC-active dingen nemen :P

En ja, ik weet dat Delphi geen programeertaal is, maar dat typt makkelijker..

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 14:17 schreef Timpie2000 het volgende:
Delphi is weer eens wat anders :)
Ik zit meestal beetje te worstelen met de syntax, ik vind {} makkelijker en duidelijker dan begin, end, end. en end;
Das natuurlijk maar net wat je gewend bent.
Verder is Delphi niet zo heel moeilijk, vooral omdat er al zoveel standaard bij zit (wat misschien ook wel een nadeel is)
Dat er standaard veel bij zit is waarschijnlijk geen nadeel; immers je mag het in Delphi ook lekker allemaal zelf doen hoor! Dit vind ik juist de kracht van Delphi. Als je bijvoorbeeld Visual Basic neemt; hier zit standaard niks bij aangezien deze gebruik maakt van ActiveX componenten en dat vind ik shit t.a.v. distributie etc. Als je de VCL-componenten neemt dan heb je (meestal) alleen de exe de distribueren (in geval van gewone executable).
Ik denk dat overstappen van delphi naar een andere taal meer problemen geeft dan andersom, maar er is vrij weinig rede meer om over te willen stappen
Pascal wordt veelal gebruikt als taal voor studie doeleinden, Object Pascal 'leert' je daarbij ook nog de OOP-principes! Het is dus veel makkelijker voor een Delphi programmeur (met gedegen kennis) om over te stappen naar bijv. C/C++/Java/C# in tegenstelling tot een VB3/4/5/6 programmeur (VB7 vind ik persoonlijk al wat twijfelachtiger). Delphi is dus een prima uitgangspunten om over te stappen naar andere talen.
Iedere programmeertaal biedt z'n eigen voor- en nadelen. Hierdoor kan het wel eens nodig zijn om een andere programmeertaal/-omgeving te gebruiken.
Verder weet ik niks over het boek dat je gekocht hebt, ik neem aan dat als het 500+ bladzijde heeft het best wel ingewikkeld word :P
Als ik het juiste boek voor me heb dan gaat dit boek helemaal niet zo diep.
Ik had genoeg aan het boek dat in de doos zat, maarja, dan moet je geen PC-active dingen nemen :P
Beetje saaie stof hè? En dan die poster aan de muur... Persoonlijk had ik meer baat van sources van derden bekijken en natuurlijk de VCL! Gaan ze in PCM geen cursus doen?
En ja, ik weet dat Delphi geen programeertaal is, maar dat typt makkelijker..
Nou ja, het is je vergeven >:)

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Laat maar...

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• markvt
  • Laatst online: 17:17

markvt

Peppi Cola

Op vrijdag 28 december 2001 14:08 schreef _Mo_ het volgende:

[..]

hmm... ik zou een leerboek niet snel downloaden, 'tis niet prettig lezen op een beeldscherm... een reference manual is een andere zaak, hoewel ik daar liever ook een normaal boek voor zou willen hebben
jah boek is wel handig maar met "find" kan ik sneller ff wat opzoeken in notepad dan in een boek :7

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Volgens mij staat dat boek wat je gekregen hebt op de boekenlijst van de HI opleiding in Leeuwarden.

Verwijderd

Wat ook een goed boek is is " Mastering Delphi 5 " voor 6 is ie er ook al boek is van Marco Cantu erg goed zitten ook voorbeelden enzo bij is een mooi boek als je net gaat beginnen.

En als je wilt leren programmeren dan lukt het wel. En alles wat je niet kan is moeilijk tot dat je het een keer probeert. !!!

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
Op vrijdag 28 december 2001 13:39 schreef hvdberg het volgende:
Je zult echter heel snel merken dat de Personal Edition echt te weinig biedt waardoor je al snel gaat uitkijken naar de Professional versie.
AARGH..

Ik heel leuk delphi 6 personal gedownload. Wil iets gaan maken. Hoe ga ik de data opslaan? Hmmz xml is wel makkelijk. Gaat ik zoeken naar xml in de help. Jeuj, er zitten xml-componentjes bij :) Maar nee, die zitten alleen in de enterprise-versie :( Wel vervelend dat dit soort dingen nog wel in de help staan.

Is er iemand die nog een makkelijk xml-componentje heeft voor deze newbie?
Pagina: 1