Toon posts:

Debian install vanaf ftp met x-window-system

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik toch een beetje een grafische omgeving wil hebben wou ik windowsx op mijn debian install hebben...

Nu heb ik het volgende gevolgd:

Log in als root, en geef het commando apt-get install xfonts-75dpi xf86setup xserver-vga16 xfonts-scalable xterm xcontrib xviddetect twm pciutils menu gpm; als je de Binary-2 CD hebt, of van een FTP site installeert, zet er dan fvwm95 fvwm95-icons xaw95g achter. Na een bevestiging wordt geïnstalleerd; op een `kaal' systeem is dat 25 tot 30 MB.

aangezien ik geen cd heb en alles per ftp doe heb ik dus gedaan:

apt-get install xfonts-75dpi xf86setup xserver-vga16 xfonts-scalable xterm xcontrib xviddetect twm pciutils menu gpm fvwm95 fvwm95-icons xaw95g

MAAAAR dan zegt hij weer:
Note: selecting xbase-clients instead of xcontrib
E: Couldnt find package xviddetect

:( wat doe ik fout? Ik heb zojuist met dselect alle packages opgehaald en heel lief alle regeltjes gevolgt...

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Er is een dummy package voor XFree86

(noem het aub geen x-windows) :P

x-window-system

apt-get die maar eens
code:
1
apt-get install x-window-system

edit:
In de oude Stable branch heet hij "task-x-window-system"

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Topicstarter
kortom als ik
apt-get install x-window-system
deze intoets doet ie het ook?!

Verwijderd

Topicstarter
wow hij doet et... THNX!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:11
heej..bij mij kent-ie x-window-system niet! (unstable) En bij "stable" kent-ie het wel. Toch eens iets aan mijn sources list gaan doen :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 27 december 2001 17:31 schreef 0siris het volgende:
heej..bij mij kent-ie x-window-system niet! (unstable) En bij "stable" kent-ie het wel. Toch eens iets aan mijn sources list gaan doen :)
Nee, die tasks zijn er gedeeltelijk uit gekickt in Unstable. Ik weet er het fijne niet van, maar er is in ieder geval gerommel mee (met andere woorden: je sources.list is waarschijnlijk weinig mis mee).

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 23:33 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Nee, die tasks zijn er gedeeltelijk uit gekickt in Unstable. Ik weet er het fijne niet van, maar er is in ieder geval gerommel mee (met andere woorden: je sources.list is waarschijnlijk weinig mis mee).
De "task" (die dus geen task meer heet) heeft onder Woody/Testing de naam x-window-system-core. Dit is net als de taskpakketjes een pakket met de nodige dependencies.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Package: x-window-system-core 4.1.0-11
X Window System core components
This metapackage provides the essential components for a standalone
workstation running the X Window System.  It provides the X libraries, an
X server, a set of fonts, and a group of basic X clients and utilities.
Higher level metapackages, such as those for desktop environments, can
depend on this package and simplify their dependencies.
It should be noted that a package providing x-window-manager and a package
providing x-terminal-emulator should also be installed to ensure a
comfortable X experience.

(Afkomstig van een zoektocht op packages.debian.org.
Hetzelfde pakket zit ook in unstable.)

Ik zou mijn sources.list dus maar lekker zo laten, want anders zit je voordat je het weet XFree 3.3.6 weer te installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Na deze installatie krijg ik de volgende problemen... En wederom kom ik er niet uit dmv de guide:

PEXextentioninit: Couldnt open default PEX fontfile Roman_M

THIS SHOULD NOT HAPPEN!
An Unresolved Function was called!

Fatal server error:

When reporting a problem related bla bla over waar een mailtje over bugs naar moet

X connection to :0.0 Broken (explicit server kill or shut down)

en dan de prompt... :( STOUT DEBIAN!

• odysseus
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zijn de font-packages geinstalleerd? Dat zijn dus die packages die eindigen op -75 en -100 van hierboven. Daarnaast heb je nog een fontserver nodig, dus mocht xfs-xtt nog niet geinstalleerd zijn dan kun je dat proberen. Ik ben zelf bijzonder onwetend op het gebied van fonts (vind het een van de zwakke kanten van GNU/Linux op het moment), maar misschien helpt het. Ik verwacht dat die packages al geinstalleerd zijn omdat x-window-system-core ervan af hangt, maar misschien toch nog niet...

[edit: even gekeken: die fonts moeten wel al geinstalleerd zijn, maar een fontserver komt er niet bij als je alleen die core-package installeert. Probeer die dus eens te installeren.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
wow... waar krijg ik die?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je die fontserver bedoelt: 'apt-get install xfs-xtt'.
Lief Debian ;)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm maar ik ben bezig met tex... dat was de enige die ik kon vinden... Vraagje, hoe weet je dit? Waar kan ik deze info halen zodat ik volgende keer jou niet meer hoef lastig te vallen.. :( ik vind het naar om 100x dingen te moeten vragen... i bet dat dit niet de laatste keer word...

Verwijderd

Topicstarter
Cannot fetch file zegt ie...

Verwijderd

Topicstarter
ok... gedaan... thnx
maar na even opnieuw startx gedaan te hebben... krijg ik dezelfde melding.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 28 december 2001 20:14 schreef Aneurism het volgende:
Vraagje, hoe weet je dit? Waarkan ik deze info halen zodat ik volgende keer jou niet meer hoef lastig te vallen.. :( ik vind het naar om 100x dingen te moeten vragen...
Dat is de goede instelling ;) . Bijna altijd vind je wel wat als je gewoon de fout ingeeft bij google of altavista. Zo ook hier. Na een kleine zoektocht op beide sites kwam ik uit bij deze thread. Zie hier voor het topic in thread-formaat. Er wordt daar gezegd dat die error op zich geen crash geeft, al lijkt het er sterk op. Zou je daarom eens de volledige output van startx kunnen posten? Gebruik redirects om het in een bestand te zetten (startx > /startx_log 2>&1). Mocht daar nog niets uit blijken dan kun je ook X eens starten met de optie -verbose getal.

Verwijderd

Topicstarter
wow wacht even, ik ben een totale leek wat betreft linux. Sorry, maar hoe doe ik verbose of kan ik de redirects weer geven? Dit door logs op te vragen?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het commando wat je nu gebruikt:
startx

Opties als 'verbose' geef je mee aan dat commando (welke optie wat doet vindt je in de manpage en door iets te draaien als 'commando --help'):
startx -verbose getal

Als je uitvoer van een commando wilt doorsturen naar iets anders (=redirecten), dan gebruik je (onder andere) >:
startx -verbose getal > /een/bestand

Als je dit bestand wilt teruglezen doe je iets als:
less /een/bestand

Als je de output daarvan zou kunnen posten (zorg dat dat bestand op de pc komt waarvan je post en knip/plak, dan hoef je niets over te typen), dan kan iemand je misschien verder helpen.

Verwijderd

Topicstarter
huk...
Ok... Ik ben heeeeeeeeeeeel stom geweest... ik heb namelijk die link gelezen waarin mensen het hebben over :
xserver-fbdev
xserver-common
xfree86-common
xlib6g
zlib1g
xfonts-base
xfonts-100dpi
xfonts-75dpi
xext
xbase-clients

Deze heb ik allemaal geinstalleerd ... maar nu is xserver-fbdev degene die mijn config file verplaatst? heeft... Btw ik draai dit in een vmware scherm en hierdoor kan ik screencaptures nemen... is dit ook een betere optie dan verbose getal? Of laat verbose getal meer zien?

Verwijderd

Topicstarter
Plaatje staat hier... Anders heb ik hier een link naar het bmp filetje
http://members.tripodnet.nl/silverdeadfly/xwindow.bmp

[Plaatje even weggehaald... BMPtjes van 1Mb zijn best wel heel erg groot zeg maar ;) - Jotti]

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die FBDev heb je vrij zeker niet nodig. Liever een gewone log dan screencaptures, dat is wat makkelijker te bekijken. Mocht je toch screencaptures posten, neem dan captures van de output die je krijgt na het commando 'startx -verbose 99 -logverbose 99 > /error.log 2>&1', bij het bekijken van het bestand /error.log. Je kunt ook de inhoud van het bestand /var/log/XFree86.0.log posten.

Verwijderd

Topicstarter
read is het commando om een log file te bekijken toch?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ok, dat is duidelijker. Draai nu eens in plaats van 'startx' het programma 'xf86config', dat maakt het bestand dat hij mist aan. Je moet als dat programma draait het een en ander aan informatie geven over je hardware (dingen als videokaart, monitor, muis). Speel een beetje met die waarden om te kijken of je het werkend krijgt. Pas wel op: zet de refreshrates van je monitor _NIET_ te hoog. De goede refreshrates staan in het boekje van je monitor vermeld. Mocht je dat niet hebben, neem dan niet meteen de hoogste waarden die voorgesteld worden. Voor de rest kun je weinig kwaad doen bij de configuratie. Succes en we horen wel hoe het gegaan is :) .

Verwijderd

Topicstarter
COol... Kan niet wachten tot ik meer weet van Linux... Meeste kan ik begrijpen door begrijpend lezen en wat faq en guides maar voor de rest... Abracadabra...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 29 december 2001 13:03 schreef Aneurism het volgende:
read is het commando om een log file te bekijken toch?
Dat doe je best met 'less'. Typ 'less /een/bestand' om het te bekijken. Met 'q' sluit je less af.

Verwijderd

Topicstarter
als ik dat doe dan zegt hij dat hij het command niet kent.. read blijft ie op hangen maar doet alsof hij het wel kent

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

'apt-get install xf86setup' <-- Dat zou moeten helpen om te kunnen configureren.

Overigens klopt het dat hij 'read' kent, maar het is niet wat jij denkt dat het is. Niet bedoeld om teksten te lezen in ieder geval. Daar zijn more, less, most en dergelijke voor, en dan zijn er nog editors als vi, pico, nano, joe, ae en nog een paar honderd, die niemand allemaal kent en waarover je je voorlopig niet druk hoeft te maken...

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 13:27 schreef Aneurism het volgende:
als ik dat doe dan zegt hij dat hij het command niet kent.. read blijft ie op hangen maar doet alsof hij het wel kent
Dan moet je less nog even installeren :
code:
1
 apt-get install less

Zoeken kun je trouwens met
code:
1
 apt-cache search less

en pakketten bekijken met
code:
1
 apt-cache show less

Verwijderd

Topicstarter
Ok... het wil allemaal niet echt lukken, foutmelding na Foutmelding komt er... Nu heb ik echter een ander pakket gevonden, Ximian... Dit is een window x systeem en het lijkt me een stukje makkelijker...
Nu vraagt het een editor te openen als emacs... Als ik deze wil instaleren zegt hij dat hij wel in de database voorkomt maar nooit geupload is... raar dus... zijn er andere editors die ik kan gebruiken dan emacs?

Heeft iemand goede ervaringen met editors?

De uitleg van Ximian staat:
hier
Hoe krijg ik een goede editor, en hoe start ik deze... door bijvoorbeeld gewoon emacs in te toetsen of zijn er nog commands voor als in dos > run ?????

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 19:40 schreef Aneurism wat met een vraag over editors
Jazeker wel, gvi(m), nano, GEdit (weet niet zeker of die bij stable zit) zijn er al een aantal.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank je

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
vi is een editor die er al standaard bij zit. Die kun je dus gebruiken om je apt sources list aan te passen.

dus vi /etc/apt/sources.list

zet je
deb http://red-carpet.ximian.com/debian stable main
bij

esc indrukken dan :w enter (=opslaan) dan kan je die sources gaan update.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Godverdegodver... Ik denk... ik ga deb toevoegen... dus ik type d... weg regel... dus ik... huh?! dus ik nog een keer d nog een regel minder ARG
hoe sluit ik deze toepassing zonder de wijzigingen op te slaan... er zijn niet veel regels meer over... en hoe kan ik die regel toe passen zonder dat de zooi word gedelete?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 20:05 schreef Aneurism het volgende:

Godverdegodver... Ik denk... ik ga deb toevoegen... dus ik type d... weg regel... dus ik... huh?! dus ik nog een keer d nog een regel minder ARG

hoe sluit ik deze toepassing zonder de wijzigingen op te slaan... er zijn niet veel regels meer over... en hoe kan ik die regel toe passen zonder dat de zooi word gedelete?
Ah, je gebruikt vi, daarbij moet je eerst op de i drukken (insert mode) en dan pas kan je dingen intypen, om d'r uit te komen doe dan <esc>, anders heeft d een functie als delete :{.

Daarom raadde ik je al nano aan, dat is een simpele console text-verwerker (apt-get install nano).

Verwijderd

Topicstarter
cool! dankje! ^_^ het word allemaal iets duidelijker ^_^

Verwijderd

Topicstarter
Ok... nogsteeds problemen... maar wat blijkt nu... iemand zei tegen een newbie (me) neem WOODY!!! :D muhahaha :( niet dus...
Ik ga lekker over op potato... thnx all

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:22
Op maandag 31 december 2001 22:01 schreef Aneurism het volgende:
Ok... nogsteeds problemen... maar wat blijkt nu... iemand zei tegen een newbie (me) neem WOODY!!! :D muhahaha :( niet dus...
Ik ga lekker over op potato... thnx all
En hoe is dat nu verlopen? Een paar van je problemen ben ik ook tegen gekomen met woody. En ik moet ze nogsteeds oplossen.

To be, or not to be...

Pagina: 1