Cipher schreef:
Alleen een quantummechanische computer zou daadwerkelijk èchte random getallen kunnen genereren.
(...)
Alleen quantummechanice-processen zijn - volgens de huidige inzichten - daadwerkelijk willekeurig. De woorden "God plays dice" heb je vast wel eens gehoord. Einstein was zeer teleurgesteld toen hij dit ontdekte.
En Fused schreef ook zoiets:
Pardon? Beweer jij dat jij het antwoord weet op de vraag of de QM gedetermineerd is? Een vraag die quantum-mechanici al zo'n 70 jaar bezighoudt?!
Het lijkt er momenteel sterk op dat God wel degelijk dobbelt...
Hmm, is dit echt zo? Uiteraard weet ik het niet (niemand nog, geloof ik?), maar logisch gezien lijkt het me erg vreemd dat er iets in de natuur
echt random is. Iets dat bestaat heeft, lijkt me, per definitie bepaalde condities of is onderhevig aan bepaalde natuurwetten. Dat wil geenszins zeggen dat
wij ooit in staat zijn dat soort dingen te bepalen, maar ik vind het vrij normaal als het niet écht willekeurig zou zijn.
Als de mens dus ook niet een echte random kent dan is er dus een formule die het hele doen en laten van de mens beschrijft? Of zie ik dat nu verkeerd
Nee, dat zie je goed. Niet dat wij ooit in staat zijn de formule ooit te bepalen of te evalueren (zodat je weet wat je over een uur gaat doen), maar jouw doen en laten zijn inderdaad de acties van een (weliswaar uiterst ingewikkeld) proces dat volgens vaste regels en patronen verloopt.
Om hierbij ff het idee van het niet bestaan van een vrije wil aan te kaarten: toevallig was er van de week een aardig programma op tv waarin ze dit gingen testen. Iemand kreeg een zooi hersenactiviteit-meet-dingen op haar hoofd. Ze moest vervolgens op
random tijdstippen op een knop drukken. Dus het hing nergens vanaf, gewoon puur drukken zodra zij het zelf wou. Resultaat: elke keer dat ze besloot te drukken, werd er al zo'n 2 seconden van te voren toenemende hersenactiviteit waargenomen. Het lijkt er dus aardig op dat onze 'eigen wil' een illusie is, die wij slechts ervaren als vrije wil maar ons in feite wordt opgelegd door de regels volgens welke de neuronen en al die troep in ons hoofd zich gedragen.
Helaas, we weten zolangzamerhand wel van Heisenberg en dat de wereld niet deterministisch is
Een mooi random proces is radioactief verval, een volstrekt willekeurig proces
Heisenberg zegt toch alleen dat de plaats en snelheid (of energietoestand?) van een deeltje niet beide exact te bepalen zijn? Dat wil helemaal niet zeggen dat deeltjes zich niet volgens vaste regels gedragen. Zelfs een typisch statistisch iets als een elektron, die geen echte lokatie heeft maar een kansdichtheid over een bepaalde baan, waarom zou dat
niet aan 100% vastliggende regels onderhevig zijn. Radioactief verval kan evengoed 100% vastliggen. Stel bijvoorbeeld eens dat het 'verval' optreedt doordat een elektron botst met een neutrino (ik noem maar iets randoms

). Hop, weg willekeurigheid. Door de opbouw van atomen is het verklaarbaar waarom het ene atoom een veel langere halfwaardetijd heeft dan het andere. Een ook 2 dezelfde atomen zullen ook vervallen met verschillende tijden. Maar het is niet willekeurig.
Voor ons is het alleen willekeurig genoem om het een statistisch proces te noemen.
Overigens boeit het voor ons natuurlijk weinig, zolang wij dingen ervaren als echt random, of dat het voor ons lijkt of we echt een vrije wil hebben, kunnen we daar gewoon naar leven (of nou ja, daar
moeten we wel naar leven?

).