Toon posts:

onmogelijk stabiel te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee Athlon XP systemen en deze zijn niet stabiel te krijgen. De symptonen zijn een hangend scherm maar een nog tijdelijk wel te bewegen muis. Daarna kan de muiscursor ook niet meer verplaatst worden en helpt alleen een harde reset. Een manier om dit gedrag heel snel op te roepen is een cdrom naar hd te kopieren en bv tegelijkertijd systeemmonitor te draaien en een window te slepen.
Meerdere malen XP en ME geinstalleerd. Verder heb ik de volgende hardware gebruikt/vervangen:
3 procs.: 2x Athlon XP 1700+ en 1x 1600+
3 mobos: 2x Chaintech 7VJD2 en 1x Aopen AK77PRO
3 voedingen: 2x 250W Aopen en 1x 300W Aopen
2 videokaarten: Chaintech G220 Geforce2Ti 64 MB en Elsa Geforce2MX400 64MB
2 verschillende PC266 DIMMS gebruikt

Ook verschillende drivers geprobeerd met en zonder via4in1.
Kent iemand dit probleem met soortgelijke hardware, laat het me dan effe weten want ik kom er niet meer uit.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op donderdag 27 december 2001 16:39 schreef danko het volgende:
3 procs.: 2x Athlon XP 1700+ en 1x 1600+
3 mobos: 2x Chaintech 7VJD2 en 1x Aopen AK77PRO
3 voedingen: 2x 250W Aopen en 1x 300W Aopen
2 videokaarten: Chaintech G220 Geforce2Ti 64 MB en Elsa Geforce2MX400 64MB
2 verschillende PC266 DIMMS gebruikt
Geld genoeg zeker ;)

Verwijderd

VIA :? :r

Zal het ook even onderbouwen; je weet werkelijk nooit waar je aan toe bent met VIA chipsets, ergens 1.5 jaar na ze iets op de markt brengen komen ze er ineens achter dat er een paar bugs inzitten.
Sommige hardware kan er gewoon niet meer overweg.
Nog geen VIA chipset gezien die net zo stabiel is als welke INTEL chipset dan ook.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
chek eens je voltage's misschien dat je voeding niet zo liev :* is

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op donderdag 27 december 2001 16:44 schreef Roefoes het volgende:

Zal het ook even onderbouwen; je weet werkelijk nooit waar je aan toe bent met VIA chipsets, ergens 1.5 jaar na ze iets op de markt brengen komen ze er ineens achter dat er een paar bugs inzitten.
Nog geen VIA chipset gezien die net zo stabiel is als welke INTEL chipset dan ook.
allereerst is dit een mega flame (gelukkig we onderbouwd :+ )
verder zijn er idd wel wat kleine probbies met via zoals SB live en trage pci peformance, gelukkig heb ik hier nooit last van gehad en gewoon een rock stable sysje
wat zijn je eigen ervaringen als k vragen mag :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Hoe warm wordt ie?

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:59

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Op donderdag 27 december 2001 16:44 schreef Roefoes het volgende:

Hee... dat valt jou dus ook op.

Ik heb bij vele vrienden en kennissen diverse systemen in elkaar gezet (en laten zetten door bedrijven, ik blijf niet altijd bezig... ;) ), en degenen die een VIA-chipset op hun plankie hebben zitten zijn ook degenen die de meest vage klachten hebben. Instabiliteit, vage hangers, software die niet wil laden, noem maar op.

Mensen met een iNTEL-bordje daarentegen hebben nergens last van. Bij mij beginnen de kwartjes (lees: euro-duppies :D ) op hun plek te vallen. Ik weet dus ook al wat mijn persoonlijke volgend type mobo zat worden, m.b.t. de chipset.

* iNSaNe-oNe heeft geen aandelen iNTEL, maar tikt dit wel vanaf zijn rock-solid systeem met BX-chipset. :P

... en oranje! :P

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:24

MartNL

Kijk eens naar je temperaturen.
Ik weet zeker dat ik ze wel stabiel krijg.
En er zijn zeker nog genoeg tweakers met mij, die ze ook stabiel kunnen krijgen.
Het kost soms inderdaad wat meer moeite om een via systeem stabiel te krijgen.
Maar het is mij altijd gelukt. Ok ik geef toe, niet altijd zonder slag af stoot. >:)

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
ik had in het begin ook veel problemen met m'n VIA chipset, maar ik had geen andere keus! Ik heb een dual cpu configuratie (2x P3 1Ghz) nu met een MSI 694D @ir Pro (ms-6321) moederbord. In eerste instantie ook niet stabiel te krijgen... met en zonder VIA drivers. Op een gegeven moment heb ik de voeding vervangen (niet eens door een zwaardere) en voila! Draait nu alweer zes maanden en is retestabiel. Ikzelf ben ook bepaald niet een VIA liefhebber, maar ik kon geen ander dual bord vinden voor ongeveer 450 piek met een INTEL chipset... Ach, ik ben nu wel tevreden :)

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:47 schreef ernst het volgende:

[..]

allereerst is dit een mega flame (gelukkig we onderbouwd :+ )
verder zijn er idd wel wat kleine probbies met via zoals SB live en trage pci peformance, gelukkig heb ik hier nooit last van gehad en gewoon een rock stable sysje
wat zijn je eigen ervaringen als k vragen mag :?
Dat waren mijn eigen ervaringen, heb een Asus A7V133 mobo met KT133A chipset.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

MartNL schreef:
Het kost soms inderdaad wat meer moeite om een via systeem stabiel te krijgen.
Maar het is mij altijd gelukt. Ok ik geef toe, niet altijd zonder slag af stoot. >:)
... mét of zónder inlevering van performance om de boel stabiel te krijgen?

Just wondering... :9

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
mijn via draait goed en super stabiel :D gewoon }:O shit. En je os gebruik zegt ook genoeg ME en XP 2 brakke OS en neem 2000. Ook ff over intel ik vind hun zwaar shit man dure processor en de intel 4 flopt niet :? langzaam processor die wordt verslagen door een dorun >:) 1,2 ghz dorun beats pentium 4 1,5 ghz (en dan ook nog eens zo duur) tis gewoon dat mensen verkeerd om gaan met hun mobo door geen drivers te instaleren, windows ME te gebruiken, bios niet up te daten en meer van dat soort dingen.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:54 schreef wouter76 het volgende:
ik had in het begin ook veel problemen met m'n VIA chipset, maar ik had geen andere keus! Ik heb een dual cpu configuratie (2x P3 1Ghz) nu met een MSI 694D @ir Pro (ms-6321) moederbord. In eerste instantie ook niet stabiel te krijgen... met en zonder VIA drivers. Op een gegeven moment heb ik de voeding vervangen (niet eens door een zwaardere) en voila! Draait nu alweer zes maanden en is retestabiel. Ikzelf ben ook bepaald niet een VIA liefhebber, maar ik kon geen ander dual bord vinden voor ongeveer 450 piek met een INTEL chipset... Ach, ik ben nu wel tevreden :)
die Intel based borden zijn ook niet voor niets duurder...

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op donderdag 27 december 2001 16:57 schreef Roefoes het volgende:

[..]

die Intel based borden zijn ook niet voor niets duurder...
Bingo! ;)

• Eindbaas
ik heb ook een SB Live! 1024 player en heb er nog nooit problemen mee gehad.... ben ik nu een uitzondering?

• MartNL

MartNL

Op donderdag 27 december 2001 16:55 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

... mét of zónder inlevering van performance om de boel stabiel te krijgen?

Just wondering... :9
Soms inderdaad met een beetje inlevering van performance.
Maar het blijven snelle chips. (tenminste de vrij recente versies)
Zeker in combo met een ahtlon.

Heb je deze patch al geprobeerd?
http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:55 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
mijn via draait goed en super stabiel :D gewoon }:O shit. En je os gebruik zegt ook genoeg ME en XP 2 brakke OS en neem 2000. Ook ff over intel ik vind hun zwaar shit man dure processor en de intel 4 flopt niet :? langzaam processor die wordt verslagen door een dorun >:) 1,2 ghz dorun beats pentium 4 1,5 ghz (en dan ook nog eens zo duur) tis gewoon dat mensen verkeerd om gaan met hun mobo door geen drivers te instaleren, windows ME te gebruiken, bios niet up te daten en meer van dat soort dingen.
:Z :Z :Z
AMD RULEZZZ INTEL SUCKS!!!, die verhalen kennen we nu wel, ok?
Bijde procesoren hebben hun goede en slechte kanten, ze zijn hun geld allebij waard.
Het zijn alleen die VIA chipsets die het vaak verpesten voor AMD terwijl Intel chipsets hun werk altijd goed doen.
Ok, de i815 kan maar 512mb geheugen aansturen maar da's dan ook het enige probleem dat ik ooit met een Intel chipset heb ondervonden.

Dus laat die domme reacties als 'Intel is shit' maar voor jezelf want volgens mij weet je half niet waar je over lult!

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:59 schreef wouter76 het volgende:
ik heb ook een SB Live! 1024 player en heb er nog nooit problemen mee gehad.... ben ik nu een uitzondering?
Misschien, maar het kan ook zijn dat je er niks van merkt.
Ligt ook aan hoe jij je pc gebruikt :)

Verwijderd

FF ontopic blijven !!!

Ik denk dat het dus aan de voeding ligt of anders aan je geheugen.

• Eindbaas
Op donderdag 27 december 2001 17:02 schreef Roefoes het volgende:

[..]

Misschien, maar het kan ook zijn dat je er niks van merkt.
Ligt ook aan hoe jij je pc gebruikt :)
die kaart had ik eerst op een mobo met een Intel BX chipset, ook toen nooit problemen. Nu met de Via chipset wederom nooit problemen. Ik game veel, draai vaak een MSX emulator, doe veel grafische dingen (zwaar 3D werk, vandaar dual cpu), ben vaak met muziek aan het klooien, kijk regelmatig een divx... Dat maakt toch niet uit? Als je geluidskaart het gewoon goed doet is het toch niet van belang wat je er mee doet? En ik heb in de bios ook geen irq's vastgezet ofzo (bijv. irq 5 die de SB gebruikt voor SB emulatie onder dos).

• Eindbaas
Op donderdag 27 december 2001 17:05 schreef Deady het volgende:
FF ontopic blijven !!!

Ik denk dat het dus aan de voeding ligt of anders aan je geheugen.
een andere (eventueel) zwaardere voeding kan allicht een uitkomst bieden

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 17:08 schreef wouter76 het volgende:

[..]

die kaart had ik eerst op een mobo met een Intel BX chipset, ook toen nooit problemen. Nu met de Via chipset wederom nooit problemen. Ik game veel, draai vaak een MSX emulator, doe veel grafische dingen (zwaar 3D werk, vandaar dual cpu), ben vaak met muziek aan het klooien, kijk regelmatig een divx... Dat maakt toch niet uit? Als je geluidskaart het gewoon goed doet is het toch niet van belang wat je er mee doet? En ik heb in de bios ook geen irq's vastgezet ofzo (bijv. irq 5 die de SB gebruikt voor SB emulatie onder dos).
Ik bedoelde eigenlijk dat niet iedereen z'n systeem even zwaar belast of niet hele dagen aan laat staan.
Iemand die 2 uurtjes per dat z'n computer gebruikt loopt ook minder kans op problemen.

• Eindbaas
die van mij staat 24/7 aan :) met Win2K professional.

• Rendier2710
  • Laatst online: 14-08 12:24
Heb je ook externe geluidskaartjes?? Mijn SB PCI128 gaf problemen op mijn MSI k7T-Turbo. Nu gebruik ik onboard en alles gaat fluitend, terwijl ik dezelfde symptomen had!

• MartNL

MartNL

En misschien kan je je geheugen op 200mhz laten lopen.
i.p.v van 266 kan je dat ook even testen.
Als het dan goed loopt ligt het waarschijnlijk aan het geheugen.
Loopt het dan nog niet goed , dan weet je nog niks. >:)

• 0siris
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op donderdag 27 december 2001 17:12 schreef wouter76 het volgende:
die van mij staat 24/7 aan :) met Win2K professional.
Dat is leuk voor je, maar helpt niet echt bij het oplossen van de problemen van de topicstarter!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ja, als je intel koopt ben je wel zeker van kwaliteit en service en preformance( daarom zijn ze ook iets duurder..).

maar ze zijn rocksolid ja

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:59 schreef wouter76 het volgende:
Nee. Ik heb er ook een, op de Asus A7V133. Ik heb BEWUST voor de KT-133a chipset gekozen, en BEWUST voor de A7V133.

Waarom?
1.
De KT-133a laat toe dat ik mijn 2x256 mb geheugen kon blijven gebruiken.
2.
Het is al een wat oudere chipset, dus er is veel tijd geweest de bugs eruit te halen en nieuwe revisies uit te brengen.
3.
KT-133a is de snelste chipset die de 266 fsb Athlon 1400 èn Standaard SDRAM ondersteunt. Sneller dan de AMD 750 en ALi nogwat. Mijn systeem is enigszins overgeklokt, en is sneller dan ongeveer 50% procent van alle (oudere) DDR oplossingen.
4.
De A7V133 heeft de nieuwste 1.5 revisie, en het laatste bios.
5.
Het hele ding loopt gewoon beestig stabiel. (Windows 2000, alle laatste updates en drivers.)

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 14:25
Mischien domme reply.
ik hoor mensen zeggen dat je een intel chipset zo super is.

maar klikt dom als ik zeg een intel chipset met een amd proc :P :z

Join the club

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 27 december 2001 21:07 schreef Powermage het volgende:
Mischien domme reply.
ik hoor mensen zeggen dat je een intel chipset zo super is.

maar klikt dom als ik zeg een intel chipset met een amd proc :P :z
nee gewoon ook een intel proc kope!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:09
Op donderdag 27 december 2001 16:55 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
laat dat xp nou net eens windows 2000 zijn met wat meer slingers.
zou je motivatie maar eens wat dieper onderbouwen want het is de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb.
dat me brak is swah maar xp en 2000 is geen verschil.

ps. volgens mij zijn je voedingen niet helemaal ok, als het niet aan de hardware ligt zal er wel wat mis met de drivertjes zijn

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 15:07
dat had ik met mijn 1.2ghz thunderbird ook .. toen had ik em van 1.4 maar eens teruggeklokt naar 1.2 en Spread Spectrum op 0.25%. probeer ook eens met je geheugen als die op CAS 2 staat naar 2.5 te zetten, misschien werkt dat? op mijn mobo is volgens mij 'n dimmbank brak .. want in de ene draait ie makkelijk op cas 2 en de ander krijg ik de zelfde effecten als jij hebt ...

BTW
mijn XP draait best wel heel erg stabiel hoor, niet plat te krijgen ...

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 11:28
Lijkt mij ook het geheugen. Beetje experimenteren met Waitstates, clockspeeds en Cycles in het BIOS.

Houdoe

Pagina: 1