Toon posts:

[cool]Draadjes cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb gehoord dat je door de volgorde van de draadjes van je cooler te veranderen je het voltage kan regelen dat de cooler krijgt. Mijn vragen zijn:

- Waar staan rood, geel en zwart voor?
- Met welke volgorde krijg je welk resultaat?

Bij voorbaat dank :)

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:00

random

Lost his marbles

Rood: 5 volt
Zwart: ground
Geel: 12 volt

Rood + zwart: 5V
Rood + geel: 7V
Geel + zwart: 12V

Bij rood met zwart moet je de zwarte draad met de zwarte draad verbinden.

Bij rood met geel moet je de rode draad van de koeler met de zwarte draad uit je voeding verbinden en de rode draad van de voeding met de zwarte van je koeler.

Bij geel met zwart moet je de gele draad op de gele doen, en de zwarte op de zwarte :)

Zo een beetje duidelijker?

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Verwijderd

Topicstarter
ehm... niet echt
ik heb het over zo'n stekkertje met 3 draadjes dat je op je mobo aansluit en dus niet op je voeding :)
misschien zeg ik nu iets heel doms... maarjah... dan moet dan maar :P

Verwijderd

dan moet je de draadjes uit t stekkertje halen en aansluiten zoals turn dat beschreven heeft

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op donderdag 27 december 2001 16:25 schreef FraGGoFieL het volgende:
Hey,

ik heb gehoord dat je door de volgorde van de draadjes van je cooler te veranderen je het voltage kan regelen dat de cooler krijgt. Mijn vragen zijn:

- Waar staan rood, geel en zwart voor?
- Met welke volgorde krijg je welk resultaat?

Bij voorbaat dank :)
|:( |:( |:(
ik weet niet hoevaak dit nou al gevraagd is maar hetkomt wel in de buurt van de honderd, je hebt zo'n knopje waar 'search' opstaat als je daar mee zoekt heb je het in 5 tellen gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Valt best tegen...
- cooler draadjes
- cooler draden
- cooler kabels

levert allemaal nix op...

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:00

random

Lost his marbles

Op donderdag 27 december 2001 16:38 schreef FraGGoFieL het volgende:
ehm... niet echt
ik heb het over zo'n stekkertje met 3 draadjes dat je op je mobo aansluit en dus niet op je voeding :)
misschien zeg ik nu iets heel doms... maarjah... dan moet dan maar :P
Als je de koeler met toerentalindicatie (1 van de 3 draadjes) op een lager voltage dan 12V zet dan werkt dat niet meer. Dus als je het lawaai te groot vind, dan kan je het beste gewoon even proberen wat je beter vind klinken , 5V of 7V. Of het apparaatje lekker op 12V houden en kijken of je bij een electronicazaak een stiller ventilatortje kan krijgen (tip: bovenaan [OCM] staat een sticky topic van Phreak met daarin een hoop links naar Fanpagina's, hierin staat ook hoe luidruchtig die dingen zijn))

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
Op donderdag 27 december 2001 16:59 schreef FraGGoFieL het volgende:
Valt best tegen...
- cooler draadjes
- cooler draden
- cooler kabels

levert allemaal nix op...
psssst, zoek eens op 7V oid, werkt als een beest, let maar op ;)

Verwijderd

ik ben ook wel blij dat je deze vraag hebt gepost... had dit een keer ergens vaag gelezen,... maar url niet opgeslagen... na veel zoeken kwam ik niet tegen wat ik wilde zien... en nu dus wel

thanks voor het uitleggen in ieder geval...ook al is dit de 101 ste keer.

Verwijderd

Topicstarter
thanx allemaal *D

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:31 schreef turn het volgende:
Rood: 5 volt
Zwart: ground
Geel: 12 volt

Rood + zwart: 5V
Rood + geel: 7V
Geel + zwart: 12V

Bij rood met zwart moet je de zwarte draad met de zwarte draad verbinden.

Bij rood met geel moet je de rode draad van de koeler met de zwarte draad uit je voeding verbinden en de rode draad van de voeding met de zwarte van je koeler.

Bij geel met zwart moet je de gele draad op de gele doen, en de zwarte op de zwarte :)

Zo een beetje duidelijker?
uhm.. ik heb dus rood van koeler met zwart van voeding omgedraaid, en zwart van koeler met rood van voeding gezet...

het zou dus 7 volt moeten zijn)ik heb het hierboven een aantal keer doorgelezen), maar na aansluiten op mijn moederbord..is het behoorlijk stil in mijn bakkie, kortom de fan doet nix... en nu kan ik dus niet stofzuigen... hoe krijg ik dan wel de 7 volt ???

Verwijderd

het mag best wel wat duidelijker ja,vind je gek dat hij niet weet wat wat waar op moet

Verwijderd

om 7v te krijgen moet je de 5 en de 12 gebruiken.
12-5=7, wat je doet is de roode van je fan aan de geile van je voeding hangen en de zwarte van je fan aan de roode van je voeding, je hebt 3 draatjes op je fan, die 3e is om het toerental mee te meten, die kan je lekker vergeten

Verwijderd

Een beetje zoekwerk mag best.
Cooler kan ook als koeler geschreven worden. En het gaat om de fans, dus fan en fans had je ook nog kunnen zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.