Toon posts:

IDE interface?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben op zoek naar een nieuwe harde schijf omdat ik veel wav's kwijt moet en daarvoor een redelijke hoeveelheid gigs nodig heb. ik zat te kijken naar een goedkope, grote harddisk die niet noodzakelijk van hoge kwaliteit hoeft te zijn [het gaat me alleen om het bewaren van dingen] en mijn oog viel op de Maxtor 100Gb (536DX, 5400 rpm).

nou zag ik op alternate dat er verschillende IDE interfaces zijn... maar welke heb ik nodig? hoe kom ik er achter wat voor interface ik heb? kan ik de maxtor gewoon aanschaffen of niet?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

De aansluiting is hetzelfde alleen de snelheid die maximaal op de bus voor kan komen is anders.
Oude hd's werken op 33 MB/s (ATA33) de nieuwere draaien op ATA 66 of ATA100 (resp. 66 MB/s en 100 MB/s) Hiervoor heb je ook een zgn ATA66/100 kabel voor nodig. Deze heeft ook 40 pins aansluiting (net als ATA33) maar heeft 80 aders (itt 40 aders voor ATA33). Elke interface is backwards compatible. Je kan dus zonder problemen een ATA 100 op een ATA 66 aansluiting aansluiten. Alleen draait hij dan niet op de volle toeren. Er is zelfs een nieuwe standaard ATA 133. Wat jij het beste kan nemen hangt mede af wat je wilt en of je mobo het aankan. Tegenwoordig zijn de meeste HD's wel ATA 100. En als je deze aansluit op een ATA 66 controller maakt het niet zo veel uit. Aangezien de maximale snelheid alleen op de cache van de HD behaalt wordt. Maar probeer wel minstens een ATA 66 controller te gebruiken. Mijn advies is dan ook kijk in de manual (of op het internet) naar de specs van je mobo. En kijk of daar minstes een ATA 66 controller opzit (meestal zijn deze blauw gekleurd, itt zwarte ATA 33 controllers). En koop dan de HD die bij je past ATA 66 of 100.
Wil je nu echt het maximale uit de HD halen kan je ook een extra PCI controller kaarje kopen met een ATA 66/100/133 interface.

Hoop duidelijk genoeg geweest te zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
aha! ja het is wel duidelijk... [al moest ik het wel 2 keer lezen]
ik heb een PIII 450, ongeveer 3 jaar oud, dus zal het wel 100 zijn (?) denk ik. dan kan ik desbetreffende maxtor er gewoon inrammen als ik het goed begrijp.
dank.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Daar zit geen ATA 100 in. Denk zelfs Dat het gewoon ATA 33 is. Als de poort waar je je kabel in je mobo stopt zwart is, kan je beter een extra PCI kaartje kopen en daar je HD op aan te sluiten. Als het echter alleen puur om data opslag gaat en snelheid van minder belangrijke natuur is, dan kan je hem, voor geldsparende redenen, best op je ATA 33 poort aansluiten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:35 schreef DarkSide het volgende:
Daar zit geen ATA 100 in. Denk zelfs Dat het gewoon ATA 33 is. Als de poort waar je je kabel in je mobo stopt zwart is, kan je beter een extra PCI kaartje kopen en daar je HD op aan te sluiten. Als het echter alleen puur om data opslag gaat en snelheid van minder belangrijke natuur is, dan kan je hem, voor geldsparende redenen, best op je ATA 33 poort aansluiten.
5400 rpm schijven doen het meestal prima op ata33, maar jij hebt misschien ata66 op je bord zitten..