Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

monitor kabel kapot, hoe repareren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een van mijn monitoren (een Compaq V55) doet het goed, alleen is de vga kabel kapot...
Nu heb ik wel een schema op welke pin welke 'stroom' (aan gegevens...) moet maar niet welk kleurtje dat is.
R rood
G groen
B blauw/grijs
lijkt me, maar dan heb ik ook nog de v en de h sync nodig en de GND van RGB.
Of zijn die syncs niet nodig ?

nu heb ik een vervangende kabel van Lifetec, maar die past niet IN de monitor dus moet ik het op de kapotte kabel monteren.
De kleurcombinaties van die Lifetec kabel ken ik niet, er staat ook geen type op of zo... (kwam een jaartje geleden uit een kapotte monitor).

Wel heb ik een lijstje met alle dingen die de kabels zouden moeten doen op die Lifetec (toen gemaakt) (RGB/GND/de syncs).... maar op die Compaq staat in de monitor zelf niets.
De garantie is al lang en breed verlopen :(

Is er een methode (die simpel kan worden uitgelegd en weinig/geen geld kost) om die Compaq monitor weer te laten werken maar dan met die Lifetec kabel ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even wat verder gespit en het type van die Lifetec monitor gevonden... maar zonder handleiding.
Type :
pv-1455a

Verwijderd

volgens www.monitorworld.com heeft deze buis gewoon een HD15 connector. Als je alle delen nog hebt en niet bij de printplaat hebt weggeknipt, kan je de kleurtjes met een multimeter achterhalen. Connector openmaken of een centimeter of 10 van de connector de isolatie weghalen en de wereld ligt aan je voeten.
Hoe kan de lifetech kabel trouwens niet passen? Is het soms dat er een gaatje op de monitor connector dicht zit terwijl er op de lifetechkabel wel een pennetje zit? Zo ja, dan effe het pennetje wegknippen of breken.

Verwijderd

Topicstarter
In de monitor zelf (waar de aansluiting zit) is de Lifetec kabel groter dan de Compaq kabel, bij de Compaq kable zitten er meer draadjes in terwijl de Lifetec kabel groter is (de connector)...

Verwijderd

dat wordt solderen

Verwijderd

Topicstarter
maar WAT moet ik dan aan elkaar solderen ?

Er staat dus nergens : "soldeer de gele draad aan de andere gele draad"...

(ik wou het trouwens eerst met kroonsteentjes proberen :D)

Verwijderd

Als je de oorspronkelijke delen nog allemaal hebt, dan kan je door meten en netjes demonteren achterhalen welke pen op de print van de monitor te verbinden met welke pin op de HD15 connector.
Kroonsteentjes op een hoogfrequent apparaat???? Verder alles goed?
Dus gewoon een stuk kabel van geode kwaliteit, een HD 15 connector en een soldeerbout en aan de arbeid.
In geval van twijfel, laat het dan over aan iemand die er verstand van heeft, want je zit wel in een apparaat te rommelen waar hoogspanning in aanwezig is, ook al heb je de stekker uit het stopcontact!

Verwijderd

gewoon voor 15,- een nieuwe kopen....sim-pel

• pilsjesman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 17:56

pilsjesman

GEEN icon !

Mijn kabel is ook naar zn f*ck,
Krijg regelmatig geel kleurig beeld.
Beetje aan kabel trekken en het is weer goed.

Als ik een nieuwe kabel ga halen hoe zet ik hem er dan aan?
Of moet je dan gewoon gaan solderen?

Zeg ken jij de pilsjesman, de pilsjesman, de pilsjesman ...

Verwijderd

ja, zit niks anders op dan solderen. Maar.... niks wegknippen voordat je alles hebt doorgemeten of opgeschreven. Spijt komt altijd te laat. Vooral met die gele kleur, da's makkelijk. Effe opzoeken op welk pinnetje de diverse kleurtjes zitten, connector open maken, kijken wat voor kleur draad er aan het bewuste pinnetje zit en je weet zo waar die op de monitor uitkomt. Misschien heb je mazzel en zit er een extra adertje in de VGA kabel. En nu aan die 15 watt soldeerbout 's opstoken.

Verwijderd

Koop dan toch gewoon een nieuwe kabel?

kost 2x niks
Pagina: 1