Toon posts:

veranderd of gelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht gister ineens ergens aan...

als ik verander, als persoon, dan zit die verandering in mij, ik ben dus veranderd, maar nog steeds ben ik mezelf, maar ben ik dan nog wel mezelf gebleven?
ik ben namelijk veranderd.
ben ik nog steeds mezelf IN het veranderd zijn?

en als nou de wereld veranderd, en mijn plaats in de maatschappij, die plaats is een deel van mij, verander ik dan mee, door de veranderingen in de wereld?
of blijf ik dan toch mezelf?

maar ik ben veranderd, dus mezelf zijn kan niet meer...
enz enz enz, oneindige loop

hoe denken jullie hier over??

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je verandert doorlopend door je ervaringen. De 'jij' van verleden week is een andere 'jij' dan die van verleden jaar. Je 'ik' is dus een momentopname. Je leert dingen in de loop van je leven. Ik pak nu dingen beslist anders aan dan 10 jaar geleden. En over 10 jaar zal ik wel weer anders tegen het leven aankijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

wat kan jij goed uit je nek lullen :D

Het is toch bedroevend slecht hier op w&l dat dit soort dingen hier gepost kunnen worden.

Verwijderd

sjorsi dat zie je verkeerd, dit is filosofie

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 14:37 schreef sjorsie het volgende:

Het is toch bedroevend slecht hier op w&l dat dit soort dingen hier gepost kunnen worden.
Nee, het is bedroevend slecht dat mensen tegen vrijheid van meningsuiting zijn.
Ook slechte ideeën zijn ideeën. En je hoeft ze niet te lezen hoor.

Ontopic:
Je bent zelf een resultaat van de wereld. De wereld bepaald jou, jij bepaald mede de wereld.

IK bestaat dus op zichzelf niet.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 14:17 schreef Type het volgende:

Hmmm, niet mee eens.
Het idee dat je 'als je verandert niet meer jezelf bent' klopt niet. Iedereen verandert. Of je nou wilt of niet.
Dan zou niemand meer zichzelf zijn!
Je zou wel kunnen zeggen dat doordat je verandert, je een andere versie van je zelf wordt.

Conclusie: HETZELFDE blijven kan niet, JEZELF bljven gaat automatisch. (aangezien je nooit iemand anders kunt worden.)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 14:37 schreef sjorsie het volgende:

dank je...
en mag ik u nu vragen -> STFU?! :)

juist...
Op donderdag 27 december 2001 15:52 schreef Dreamster het volgende:
Conclusie: HETZELFDE blijven kan niet, JEZELF bljven gaat automatisch. (aangezien je nooit iemand anders kunt worden.)
dank je, die woorden zocht ik :)

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 17:05 schreef Type het volgende:

[..]
dank je, die woorden zocht ik :)
[..]

Anytime... ;) ;)

Verwijderd

Als ik verander, wat veranderd er aan mij zodanig dat een ander het opmerkt, merk ik het alleen zelf ben ik dan wel veranderd, of is mijn persoonlijke verandering wel een verandering in mijn leven maar dan toch niet voor een ander? Als ik dan verander zodat iemand daar hinder van ondervind, veranderd diegene dan ook zodat je een ketting reactie neer zet? Of verander alleen jij en is de ander al zo?

Euhh :?

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Op donderdag 27 december 2001 20:31 schreef NewAgePerformance het volgende:
Als ik verander, wat veranderd er aan mij zodanig dat een ander het opmerkt, merk ik het alleen zelf ben ik dan wel veranderd, of is mijn persoonlijke verandering wel een verandering in mijn leven maar dan toch niet voor een ander? Als ik dan verander zodat iemand daar hinder van ondervind, veranderd diegene dan ook zodat je een ketting reactie neer zet? Of verander alleen jij en is de ander al zo?

Euhh :?
Iedereen veranderd door alles wat er om hem/haar heen gebeurt en jij op jouw beurt verandert weer een heleboel meer.

Het typische voorbeeld wat wel eens gegeven wordt:
doordat jij bijvoorbeel net die post hebt gemaakt, tik ik hier nu een reply. Anders was ik misschien net nog ff naar m'n overbuurman gegaan en terwijl ik de straat oversteek overreden en een been verloren wat de rest van mijn leven beinvloed zou hebben.

Dit betekend gewoon dat wat jij doet, van invloed is op de wereld en de wereld beinvloed jou ook.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58

Wildfire

Joy to the world!

Inderdaad. Alleen al het feit dat ik dit nu lees heeft mij veranderd. Nu denk ik ook aan die rare vraag van jou... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ilyc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Je veranderd door een expansie van hetgeen dat je zelf weet.
Er zullen altijd bepaalde aspecten van jou, als persoon, blijven bestaan, alleen komen er nieuwe bij door de ervaringen die je opdoet in de maatschappij.
Je kan dus stellen dat de maatschappij je voor een groot deel vormt.

Verwijderd

sterker nog, de luchtstroming die ik nu maak door het tiepen van deze reply, kan in de loop van enkele miljoenen jaren het weer in china beinvloeden. (ook wel het butterfly-effect genoemd) :)
Op donderdag 27 december 2001 23:05 schreef Rolex het volgende:

[..]

Iedereen veranderd door alles wat er om hem/haar heen gebeurt en jij op jouw beurt verandert weer een heleboel meer.

Het typische voorbeeld wat wel eens gegeven wordt:
doordat jij bijvoorbeel net die post hebt gemaakt, tik ik hier nu een reply. Anders was ik misschien net nog ff naar m'n overbuurman gegaan en terwijl ik de straat oversteek overreden en een been verloren wat de rest van mijn leven beinvloed zou hebben.

Dit betekend gewoon dat wat jij doet, van invloed is op de wereld en de wereld beinvloed jou ook.

• bonceng
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er is nog een andere situatie mogelijk; nml dat iemand niet kan inzien vanwege 't beeld wat die persoon van jou heeft en dat vasthoudt, dat jij wel degelijk veranderd bent.

Tja, daar zit je dan ;)

specs

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Appie-B heeft denkzin vanavond en gaat voor een filosofische redenatie... (8>

De persoonlijkheid is een sythese van je geest (denkvermogen, gevoel) en het fysieke lichaam.
Als die twee worden opsplitst, is het ietsje makkelijker om naar veranderingen van jezelf te kijken.

Bij het ouder worden, verandert je lichaam (da's duidelijk ;) ). Toch ben je voor de rest van de wereld nog steeds dezelfde persoon. Waarom? Omdat je geest nog in datzelfde lichaam zit.

En stel nu de geest verandert. Neem het extreem, je wordt enorm dement. Toch blijf je dezelfde persoon voor de rest van de wereld. Waarom? Omdat de mensen nog steeds hetzelfde lichaam zien.

Conclusie: de persoonlijkheid van iemand wordt bepaald door geest en lichaam. Mits een van beide (deels) gehandhaafd blijft, heeft een verandering niet tot gevolg dat je een ander persoon wordt.

(trouwens het probleem in die eerste posting is volgens mij dat geprobeerd wordt vanuit de eigen persoon een blik te werpen op die persoon en da's in strijd met de relativiteits-theorie van Einstein. Of gooi ik nu wat dingen door elkaar? :) Ik weet ook veel te weinig af van die dingen... |:( )

(laatste opmerking: persoonlijkheid wordt pas echt lastig als je gaat denken over wie nou wie is na een hersentransplantatie...)

Appie-B heeft genoeg gedacht voor vandaag en vindt het tijd voor een wijntje... :9

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 14:17 schreef Type het volgende:
ik dacht gister ineens ergens aan...

als ik verander, als persoon, dan zit die verandering in mij, ik ben dus veranderd, maar nog steeds ben ik mezelf, maar ben ik dan nog wel mezelf gebleven?
ik ben namelijk veranderd.
ben ik nog steeds mezelf IN het veranderd zijn?

en als nou de wereld veranderd, en mijn plaats in de maatschappij, die plaats is een deel van mij, verander ik dan mee, door de veranderingen in de wereld?
of blijf ik dan toch mezelf?

al het leven moet enigzins flexibel zijn om zich aan te kunnen passen aan een veranderende omgeving, wat een voorwaarde is om te kunnen overleven.
dus "veranderen" is natuurlijk; het betekent niet dat je een ander persoon bent geworden.
drastische zaken zoals hersenbeschadiging kunnen wel "echt" iemands persoonlijkheid veranden.

-

• gpex
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

gpex

Pex voor intimi

Na ongeveer 7 jaar zijn al je cellen vervangen door andere cellen, dus dan ben je sowieso fysiek een ander mens. :+

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

Pagina: 1