Dit heeft te maken met de zgn Beeld aspect ratios, de films in Hollywood zijn gemaakt met verschillende formaten, waaronder de meest voorkomende is o.a. 21:9 formaat, de breedbeeld TV's zijn gemaakt op beeldverhoudings formaat 16:9, dus minder breed dan wat je de bioscoop gepresenteerd krijgt, hoewel de meeste breedbeeld TV fabrikanten beweren dat je DVD films "ten volle glorie" op je breedbeeld kunt genieten, pakt dat in de praktijk toch anders uit, wel erg misleidend vind ik zelf

, maar als een echte filmfanaat, ga je ervoor een projector!, die kun je in volle formaat projecteren zonder zwarte balken(want die zie je toch niet)
Je kunt overigens WEL met bijna alle DVD spelers de beeld formaat wijzigen dmv ZOOM functie, maar dan krijg je ook niet alle beeldinformatie te zien, dus moet je telkens corrigeren dmv Pan & Scan functies
Nog even dit, gezien de absurde (geheel niet in kwaliteit/beeldverhouding liggende) hoge prijzen van de breedbeeld TV's, adviseer ik om :
1) Door te sparen voor een projector
of
2) Koop van dat geld een zo groot mogelijk normale 4:3 TV, je kijkt immers erg raar op een 16:9 beeldbuis met 4:3 uitzendingen(zwartebalken links & rechts ?)en alle niet 16:9 Video's,DVD's en je eigen DV opnamen.
Bovendien krijg je meer "normaal" beeld voor je geld dan de 16:9 versies.
of last but not least
3) Investeer in DTS/THX geluidinstallatie, immers geluid is minstens even belangrijk als goed beeld.
Ik heb nooit hinder gehad van de zwarte balken, sterker nog, 't is zelfs beter met balken, want dan kunnen de ondertitelingen eens een keer niet OP 't beeld zelf komen, wat eigenlijk nog erger is, liever een groot 4:3 TV met 100%volle (normale) breedbeeld met zwarte balken dan een dure 16:9 TV met gecropte, gezoomde, vervormde(breed)beeld met alsnog zwartebalken.